۱۳۹۱ فروردین ۱۲, شنبه

اصول و بهداشت مراقبت از مو

 
هر مویی به طور طبیعی سالم و زیباست، ولی فعالیت های روزمره، آلودگی ها، استرس ها و پرتوهای ماورای بنفش نور خورشید (از طریق ایجاد ...
 
هر مویی به طور طبیعی سالم و زیباست، ولی فعالیت های روزمره، آلودگی ها، استرس ها و پرتوهای ماورای بنفش نور خورشید (از طریق ایجاد رادیکال های آزاد) موجب تخریب ساختمان مو و مخصوصاً ریشه موها می‌شوند. به این ترتیب ظاهر مو آسیب دیده و شانه کردن موها مشکل می‌شود.
 
برای بازگرداندن سلامت و زیبایی به موها رعایت موارد زیر ضروری است:
 
* بهداشت مو و پوست سر را رعایت کنید.
 
* نظافت موها نقش اساسی در سلامت جسمی‌و روحی هر فرد ایجاد می‌کند و باعث شادابی و سرحال بودن فرد می‌شود و همچنین او را در انجام کارهای روزانه اش فعالتر می‌کند.
 
* داشتن موهای مرتب و اصلاح شده نشانه نظم و انضباط در زندگی و نشانه اهمیتی است که فرد به نظافت شخصی خود می‌دهد.
 
* استرس های عصبی، عاطفی و هیجانی با تحریک ترشح اندروژن ها باعث ایجاد موی چرب می‌شود.
 
* به میزان کافی از مواد غذایی حاوی ویتامین های A و E مانند سبزیجات تازه استفاده کنید. مصرف بیش از حد قند و چربی باعث افزایش چربی مو می‌شود.
 
* بیماری های داخلی مثل بیماری های کبدی و صفراوی، چاقی و یبوست باعث چربی مو می‌شود.
 
* افراط و زیاده روی در شامپو زدن، سشوار کشیدن و مصرف بیش از حد رنگ مو و فرآورده های شیمیایی به سلامت مو آسیب می‌رساند و باعث خشکی موها می‌شود.
 
*  آفتاب و باد باعث فرسوده شدن و خشکی بیش از حد موها می‌شود، همچنین کلر موجود در آب استخر هم به سلامت موها آسیب می‌رساند، لذا برای پیشگیری از عوارض آن بهتر است هنگام شنا کردن از کلاه مخصوص استفاده شود.
 
* بهتر است بجای برس های فلزی و شانه های پلاستیکی از برس ها و شانه های چوبی استفاده نمایید و آن ها را حداقل هفته ای یکبار ضدعفونی نمایید.
 
* از شامپوی مناسب با موی خود جهت شستشوی آن ها استفاده نمایید.
 
* معمولاً 2-3 بار در هفته شست و شوی موها کافی است مگر در موارد ضرورت شغلی و یا وجود بیماری های خاص پوستی طبق تجویز پزشک معالج.
 
* توصیه می‌شود در هر بار شستشوی موها دو دفعه شامپو زده شود و هربار کف شامپو 2-3 دقیقه روی سر باقی بماند.
 
* جهت شستشوی موهای خشک از شامپوی ملایم استفاده نمایید.
 
* در هنگام شامپو زدن پوست سر را ماساژ دهید به این ترتیب جریان خون پوست سر زیاد شده، تغذیه و خون رسانی سلول های پوست و مو بهتر انجام می‌گیرد.
* بطور کلی استفاده از حالت دهنده ها برای موهای خشک توصیه می‌شود ولی افرادی که موی چرب دارند بهتر است آن را فقط برای انتهای موها بکار ببرند.

لوازم آرايشي بهداشتي و نكاتي در مورد مصرف آن

لوازم آرايشي بهداشتي و نكاتي در مورد مصرف آن

هر محصولی که برای پاک کردن، جذاب کردن، یا تغییر دادن ظاهر به وسیله مالیدن، ریختن، پاشیدن یا اسپری کردن روی بدن انسان به کار رود، فرآورده آرایشی بهداشتی گویند. با توجه به فراوانی و افزایش روز افزون مصرف انواع این گونه فرآورده ها چنانچه به صورت صحیح استفاده نگردد و یا در شرایط مناسب نگهداری نگردد، می تواند به مصرف کننده آسیب برساند. این آسیب ها ناشی از فعالیت میکروارگانسیم ها و یا تخریب فیزیک و شیمیائی فرآورده است که سبب صدمه به مصرف کننده و همچنین افت کارایی و تهدید ایمنی را در پی داشته باشد. لذا توصیه می گردد مصرف کنندگان به نکات زیر هنگام مصرف برای حفظ خود و فرآورده دقت نمایند. 1- هرگز فرآورده آرایشی به طور مشترک استفاده نگردد. 2- به غیر از زمان مصرف، درب آن کاملا بسته نگهداری گردد. 3- دور از نور آفتاب نگهداری گردد. زیرا نور سبب تجزیه مواد نگهدارنده موجود (عامل حفظ فرآورده از آلودگی) و کاهش اثر آن می گردد. 4- تا حد امکان از بسته بندی کوچک استفاده گردد. بسته بندی کوچک فرآورده را محافظت کرده و از خشکی آلودگی و ناپایداری تا حدی ممانعت می گردد. 5- افرادی که به فرآورده های آرایشی حساسیت دارند از فرآوردهای هیپوالرژیک (که در آزمون حساسیت قابل قبول گزارش شده اند) استفاده نمایند. 6- فرآوردهای آرایشی چشم نسبت به دیگر فرآورده ها عمر مفید کمتری دارند. این به دلیل ایجاد آلودگی توسط استفاده مکرر مصرف کننده است. لذا توصیه می گردد.سه ماه پس از باز شدن آن، تعویض گردد. 7- در صورت خشک شدن از افزایش آب به فرآورده ها خودداری گردد. زیرا آب سبب تخریب مواد نگهدارنده می شود. 8- چنانچه رنگ، بو و شکل ظاهری فرآورده تغییر کرد دیگر قابلیت مصرف ندارد. 9- به دلیل استفاده مکرر در مجاورت هوا و آلودگی ناشی از انگشت جهت کاربرد (مانند کرمها) امکان آلودگی افزایش یافته و بسیاری از فرآورده ها قبل از تاریخ انقضاء دیگر قابلیت مصرف ندارند. به هر حال عمر مفید فرآورده های آرایشی بهداشتی بستگی به فرمولاسیون طریقه نگهداری و چگونگی مصرف دارد
 

روش های جالب آرایش در عهد باستان

 
شايد امروز بيشتر از هميشه به درك اين جمله رسيده ايم كه: زن موجود پيچيده‌اي است. جنگهاي بسياري در طول تاريخ به خاطر زنان درگرفته و خونهاي بسياري ريخته شده. زن موجود پيچيده‌ايست و اين پيچيدگي باعث جذابيت او در نوع خود مي‌باشد. اما در طول تاريخ خانمها و يا بانوان به اين درك رسيده اند كه چگونه اين جذابيت را حفظ كرده و چگونه بر آن بيفزايند!! هر چقدر آنها زيباتر باشند جذابتر هستند و اين صلاح خوفناكترين اسلحه‌ايست كه آنها به آن دست يافته اند. يكي از وسايلي كه به جذابيت آنها مي‌افزايد " آرايش " آنهاست. مطلب زير مستنداتي از جهان باستان درباره زناني است كه مي‌خواستند زيبا بمانند.چگونه؟ با ما در طول تاريخ سفر كنيد.
 
اولين رژ لبها حدود پنج هزارسال پيش درشهر قديمي ‌اور نزديك بابل درست شده بود. در مصر همسايه اور كلئوپاترا از هزاران لوازم طبيعي زيبايي استفاده مي‌كرده تا قدرت ارغواني افسانه‌اي خود را حفظ كند. عطرهاي او به طور يقين چهره تاريخ را عوض كرد، زيرا "مارك آنتوني" شيفته رايحه دلپذير عطرهاي او شده بود. "كلئوپاترا " مرتباً با شير الاغ گل سرخ و نعناي هندي حمام مي‌گرفت و از لوازم آرايشي ساخته شده و دانه‌هاي ساييده شده كنجد استفاده مي‌كرد.
 
او نظير بيشتر زنان مصري علاقه وافري به استفاده از حنا و روغن گردو براي سياه‌تر و درخشانتر كردن گيسوانش داشت و از مدادهاي مشكي ابرو و چشم استفاده مي‌كرد كه از پودر سنگ سرمه يك ماده فلزي شكننده و ترد با رنگ درخشان مايل به آبي درست شده بود تا تاثير نگاهش را دوچندان كند. سايه‌هاي آبي و سبز زيباي چشم او چيزي غير از پودر بسيار نرم سنگهاي كم بهاتر مانند لاجورد و مالكيت نبود كه نه تنها پوست را از تابش اشعه‌هاي قوي خورشيد محافظت مي‌كرد بلكه مصرف آرايشي نيز داشت. لوازم آرايشي ديگر كلئوپاترا، كه چندان چنگي به دل نمي‌زند، رژلبها و روژگونه‌هاي او بودند كه رنگ قرمز ارغواني داشتند و از تخم مورچه پودر شده و كنه قرمز ساييده شده درست مي‌شدند.
 
زنان تبسي (=Thebes منطقه اي در مصر باستان) به خوبي مي‌دانستند كه چگونه از رنگها و پودرهاي طبيعي براي صورت، بدن و موهايشان استفاده كنند. ملكه‌ها و بانوان نجيب زاده مصري را با كوزه‌هاي مرمرسفيد، دفن مي‌كردند كه محتوي لوسينها و معجونهايي بود كه به تمام بدنشان مي‌ماليدند. در گورهاي اين زنان، جعبه وسايل آرايش، براي جهان پس از مرگشان قرار داده مي‌شد كه حاوي مدادهاي چشم، ريمل، موم زنبور و آينه‌هايي بود كه از مس بسيار صيقل يافته درست شده بود و دسته‌هايي از عاج حكاكي شده داشت. در مقايسه با ساير فرهنگهاي آن زمان، مصريها بسيار به ظاهر خود مي‌رسيدند و بدان مي‌باليدند. پس جاي تعجب نيست اگر نقشهاي ترسيمي ‌از آن دوران كه در مقبره‌هاي متعلق به پنج هزار سال پيش از ميلاد مسيح، يافت شده كاربرد وسيع لوازم آرايش چشم و ابرو را نشان مي‌دهد. جاي شگفتي است كه بازمانده‌هاي لوازم آرايش چشم كه در اهرام ثلاثه يافت شده حاكي از آن است كه اين لوازم را از مواد سختي نظير سولفيد سرب و زغال درست مي‌كرده اند كه ممكن بود چشمها را ناراحت و ملتهب كند. مواد آرايشي صورت به رنگ قهوه اي متمايل به قرمز حاوي خاك رسي بود كه درصد بالايي آهن داشت و به صورت مصريان رنگ خاصي مي‌داد و حتي دواي ضد چين وچروك نيز وجود داشت كه از گاو وحشي و تخم شترمرغ درست شده بود! خوشبختانه اين داروهاي طبيعي در طول زمان به دست فراموشي سپرده شده اند، اما ساير ابداعات مصريها تا امروز باقي مانده اند. بيشترين امتياز اختراع اولين لوازم آرايش و زيبايي را مي‌توان به مصريان قديم داد. آنها علاقه خاصي به خوشبو كننده‌هاي بسيار معطر داشتند، لوازمي ‌قديمي ‌مانند ظرفهاي حاوي عطرهاي بسيار گرانبها و اسانسهاي روغني براي خوشبو كردن صاحبانشان در "زندگي پس از مرگ" در اهرام پيدا شده است.
 
بازرگانان عرب كه درخاورميانه سفر مي‌كردند و محموله‌هاي گرانبهاي ادويه، كندر و درخت مرمكي (Myrrh) بار شترهايشان بود، اين روغنهاي معطر را مي‌فروختند. اين محموله‌ها قيمت گزافي داشتند و حتي گاه قيمتشان بيشتر از طلا بود. ازدستورعملهاي زيبايي كه ازقرون گذشته به دستمان رسيده مي‌توانيم اطلاعات مفيدي كسب كنيم. مصريان قديم اولين كساني بودند كه علاوه بر لوازم آرايشي و عطريات، صابون را به وسيله پاك كننده طبيعي به نام ساپونين Saponin درست مي‌كردند. همچنين چربيهاي حيواني و روغنهاي معطر را به صابون افزودند و آن را به عنوان پاك كننده‌هاي خانگي و وسيله‌اي براي استحمام بكار بردند. آشوريان نيز به آبهايي كه در آن استحمام مي‌كردند روغنهاي معطر گرانبها مي‌افزودند و در حفظ سلامت و بهداشت شخصي خود بسيار دقيق بودند. محصولات نرم كننده‌هاي پوست بدن بسيار شهرت داشتند و موادي كه بر پوست بدن مي‌ماليدند براي اولين بار در حدود هزار سال پيش از ميلاد مسيح بكار برده شدند. اين مواد را از پودر سنگ خارا درست مي‌كردند و زنان آشوري براي ماساژ بدن و نرم كردن پوست از آن استفاده مي‌نمودند. مصريان و آشوريان پيش از دوش گرفتن (كاري كه بيشتر مواقع انجام مي‌دادند)، با مشتي شن بدنشان را به شدت مي‌ماليدند تا منفذهاي پوستشان تميز شود. زنان و مردان آشوري بسيار به موهاي خود مي‌باليدند و هميشه آنها را با دقت خاصي مي‌بافتند، روغن مي‌زدند و معطر مي‌كردند. گلوله‌هاي كوچكي از موم معطر خود را نزديك پوست سر قرار مي‌دادند تا در طول مراسم تشريفاتي بوي آنها به كمك گرماي بدن آزاد و از طريق تعرق به گردن سرازير شود و تا اواخر شب نيز بوي آنها باقي بماند، مردان ريشهايشان را مانند درختان زينتي به اشكال عجيب و غريبي مي‌بافتند و مي‌آراستند، موي صورتشان نمادي از قدرت و استقامت بود و حتي چند ملكه مصري در تشريفات خاص ريش مصنوعي زراندود مي‌گذاشتند.
 
همان طوركه در جعبه لوازم آرايش توتو Thuthe زن يك نجيب زاده، كه در موزه بريتانيا نگهداري مي‌شود ديده ايم، آرايش شب نياز به وقت بسيار داشت. وسايلي كه دراين جعبه مي‌يابيم عبارتند از: كفشهاي راحتي (صندل)، بالش كوچكي براي قراردادن بازوان (به منظور استراحت، زيرا آرايش كردن بسيار وقت مي‌گرفت) سنگ پا براي نرم كردن پوست و زدودن موهاي بدن، مدادهاي چشم از جنس چوب و عاج كه با پودرهاي رنگي استفاده مي‌شد، يك ظرف برنزي براي تركيب رنگها و سه كوزه براي كرمهاي صورت.
 
 
 
يونانيان قديم نيز چيزهايي درباره آرايش مي‌دانستند، گرچه ريمل آنها تركيبي از صمغ و دوده بود كمي‌ خشن به نظر مي‌رسيد. زنان يوناني گونه‌هايشان را با خميرهاي گياهي كه از ميوه توت و دانه‌هاي له و خرد شده درست شده بود رنگ مي‌كردند تا بدانها رنگ درخشان و سالمي ‌دهند. همچنين عادت خطرناكتري را رواج دادند و آن استفاده از سرب سفيد و جيوه براي پوست صورتشان بود تا رنگ صورتشان مانند گچ سفيد به نظر رسد. اما اين مسئله براي آنها ناشناخته بود كه فلزهاي سنگيني مانند اينها از طريق پوست جذب مي‌شود و منجر به مرگ زودرسشان مي‌گردد. اين عادت تاسف انگيز تا قرون متمادي به طول انجاميد. جالينوس، پزشك يوناني، اين مسئله را تشخيص داد و نوشت:" چهره زناني كه اغلب صورتشان را با جيوه رنگ مي‌كنند، با وجود سن كم مانند صورت ميمون پيرو چروكيده مي‌شود." شهرت جالينوس هم به دليل مهارت فوق العاده اش در پزشكي بوده و هم به خاطراينكه براي اولين بار كرم سردي از موم زنبور، روغن زيتون و گلاب درست كرده وي همچنين مشاهده كرد كه حلزونهاي باغي خوب له شده، مرطوب كننده بسيار موثري هستند و براي چند قرن اين موجودات را در لوازم آرايشي بكار مي‌برند.
 
رسم ديگر يونانيان كه كمي ‌خوشايند تر از رسوم پيش مي‌نمود استفاده از حنا براي رنگ كردن ناخنهاي انگشتان دست و پا به همان ترتيبي كه ما امروزه ناخنمان را لاك مي‌زنيم بود. همچنين از موي بز رنگ شده، ابروي مصنوعي درست مي‌كردند و به كمك صمغها و رزينهاي طبيعي، به پوست خود مي‌چسباندند. با اين وجود، رومي‌ها بودند كه بسياري از عادات زيبايي امروزي را بوجود آوردند. با گسترش امپراطوري روم در اروپا، استحمام روزانه در حمامهاي عمومي ‌كه با گلاب معطر شده بود بسيار رواج يافت. همچنين روميها به ساختن تيغهايي از برنز صيقل يافته عادت تراشيدن ريش را در بين مردان شايع كردند. زنان و مردان نجيب زاده به استحمام با شير الاغ ادامه دادند و ملكه پوپايا هنگام سفر الاغهايش را نيز با خود مي‌برد. همسر نرون" Neron " مردان نجيب زاده به استحمام با شير الاغ ادامه دادند تا شير مورد نياز براي حمام را داشته باشد. زنان اشراف رومي ‌كاربرد لوازم آرايش طبيعي را با مداد كشيدن به دور چشمانشان، رنگ كردن گونه‌هايشان با خميرقرمز رنگي كه از پوست سوسك درست شده بود و با ماليدن روغنهاي معطرو خوشبو به موهايشان در بريتانيا رواج دادند. يكي از جنبه‌هاي ظاهري آرايش كه وقت بسيارزيادي هم مي‌گرفت رنگ كردن موها بود. روميها عادت داشتند كه انواع گوناگوني از رنگ موهاي طبيعي را بكار بردند كه يكي از آنها از آهك زنده و خام معدني كه رنگ طلايي قرمز درخشاني به موهايشان مي‌داد، درست مي‌شد. با خيساندن پوست گردو در روغن زيتون، روغن گردو درست مي‌كردند تا موهايشان به رنگ قهوه اي پر رنگ درمي‌آيد و ديگر خاكستري يا سفيد نشود. در روم قديم، موي بلوند و بور را نماد بدي مي‌دانستند. اما با ورود دختران برده اسكانديناوي، زنان اشراف شروع به رنگ كردن موهاي سياه خود به رنگهاي روشنتر و بلوند كردند و براي اين كار از دم كرده غليظ گل و ميوه درخت زعفران استفاده مي‌كردند. اكليل كوهي ميوه درخت سرو كوهي – اژس اردج مواد اصلي داروهاي تقويتي مو بودند كه جلو ريزش مو را مي‌گرفتند و گلهاي زعفران و موم زنبور نيز براي نرم كردن پوست به كار مي‌رفت."پليني دي الدر" نيز كار برد بسياري از لوازم طبيعي زيبايي كرم ميوه به، زعفران و گلاب فاسليس را ذكر كرده است. همچنين در يادداشتهاي وي به كاربرد وسيع عطر پر دوام و غليظ چيپر از شهر سيپروس بر مي‌خوريم. بسياري از اين مواد هنوز در لوازم آرايش امروزي وجود دارند و مي‌توان آنها را دربسياري از داروهاي خانگي موثر به كاربرد. ماده طبيعي ديگري كه خوشبختانه در اثر مرور زمان طرد شد و امروز مورد استفاده قرار نمي‌گيرد عبارت است از فضله كركوديل كه ممكن است باور نكنيد، اما ماسك صورت بسيار مشهوري در روم بود. 
 
 
منبع : سايت مالزي 118

جراحی زیبایی و عوارض آن

جراحی زیبایی و عوارض آن

وقتي افراد براي زيباترشدن به هر دري مي‌زنند گاهي هم بهايي بس گزاف، شايد به قيمت خانه‌نشيني در تمام عمر را مي‌پردازند.

يکي از روش‌هاي جراحي زيبايي كه در حال رواج است، تزريق ژل براي از بين بردن چين و چروک و ترميم بخش‌هايي از صورت است که به دليل دخالت افراد سودجو و غيرمتخصص در سال‌هاي اخير تبديل به يکي از جراحي‌هاي پرخطر شده است، تا جايي که دکتر کلانتر هرمزي، رئيس انجمن جراحان پلاستيک ايران، مي‌گويد: هيچ يک از ژل‌هاي تزريقي در کشور استاندارد نبوده و استفاده از آنها منجر به عوارض فراواني در سر و صورت مي‌شود.

وي با اشاره به اين که اين ژل‌ها با نام «ژل پاژ» براي از بين بردن چين و چروک، حجم دادن و شکل دادن سرو صورت و برخي اندام‌هاي بدن استفاده مي‌شود، مي‌گويد: صدمات ناشي از استفاده از اين ژل‌ها به صورت آبسه، تورم، عفونت، قرمزي، ناصافي صورت و آويزان شدن (ريختگي) صورت و عوارض متعدد ديگر بروز مي‌کند و لذا توصيه مي‌شود حتي الامکان از ژل‌هاي مذکور استفاده نشده و در صورت نياز نيز حتماً در اين خصوص با جراح پلاستيک مشورت شود.

وي دليل مردود بودن استفاده از اين ژل را چنين عنوان مي‌کند: ژل پاژ ماده‌اي مصنوعي است و چند سالي از توليد آن براي کشورهاي بلوک شرق مي‌گذرد که متاسفانه به عنوان يک پرکننده حجمي و با مقادير زياد مورد استفاده قرار مي‌گيرد.

در واقع ژل‌هاي موجود در کشور که غالباً به صورت غيرقانوني وارد مي‌شود، تاييديه بهداشتي ندارد و استفاده از آنها طي دهه اخير، خسارات جبران ناپذيري را بر افراد متحمل ساخته و منجر به انجام بسياري از جراحي‌هاي غيرضروري قبل و بعد از تزريق شده است.

دکترغلامحسين غفارپور، مديرگروه پوست دانشگاه علوم پزشکي ايران نيز با تاکيد بر اين كه اين ژل‌ها از جنس پلي آکريلاميد و غيرقابل جذب براي بدن است، مي‌گويد: متخصصان پوست به هيچ وجه از اين ژل براي رفع چين و چروک و فرم دادن به چهره استفاده نمي‌کنند و انجمن متخصصان پوست هم چنين اجازه‌اي را نداده است.

اين در حالي است كه دکتر مهرداد رضايي، مدير اطلاع‌رساني معاونت غذا و داروي وزارت بهداشت در رابطه با اين ژل‌ها مي‌گويد: پاژ نام تجاري يک نوع از اين ژل‌هاست که نام ژنريک آنها ژل پلي آکريلاميدي است و انواع ديگري را هم شامل مي‌شود و از آنجايي که موضعي است و غيرقابل جذب، در زمره داروها به حساب نمي‌آيد.

دكتر رضايي اضافه مي‌كند: اين ژل نوعي پروتز است که نمي‌توان نام دارو را بر آن گذاشت و جزء ملزومات دارويي به‌شمار مي آيد، از اين رو تاکنون مجوزدادن به آن دراختيار سازمان غذا و داروي وزارت بهداشت نبوده است و از جانب سازمان تجهيزات پزشکي بايد مورد تاييد قرار مي‌گرفته است.

گونه‌هايي که مي‌افتند

دکتر کلانتر هرمزي در توضيح كاربرد ژل‌ها در اعمال زيبايي مي‌گويد: ژل‌هاي تزريقي انواع مختلفي دارند که برخي ماهيتاً ژل بوده و بعضي ديگر گرچه ماهيتي متفاوت دارند، اما در زمره ژل‌ها طبقه‌بندي مي‌شوند، مثلاً هيالورونيک اسيد هم که نوعي پروتئين تزريقي است از همين دسته به شمار مي‌آيد، با اين تفاوت که مصرف آن مجاز و استاندارد است، اما ژل پاژ که در دسته اول است نه تنها از سوي انجمن جراحان پلاستيک بلکه از سوي جمعيت متخصصان پوست نيز مردود است.

دکتر غفاري هم با تاييد اين موضوع مي‌گويد: هيچ يک از متخصصان پوست از پاژ استفاده نمي‌کنند چرا که عوارض ناشي از مصرف ژل‌هاي پلي آکريلاميدي مثل پاژ بسيار زياد است و ماده تزريقي که درحال حاضر براي متقاضيان استفاده مي‌شود همان اسيدهيالورونيک است.

اما دکتر کلانتر هرمزي اذعان مي‌كند: متاسفانه تزريق اين ژل توسط افراد غيرمتخصص نظير پزشکان عمومي و يا سالن‌هاي زيبايي و عمدتاً در ناحيه صورت تزريق مي‌شود و حتي دوزهاي مصرفي هم بسيار بالاست و از 20 سي‌سي تا 200 سي سي نيز بعضاً مشاهده مي‌شود، درحالي که اين ماده در موارد بسيار خاص که راه‌هاي علمي ديگري وجود ندارد توجيه مصرف داشته و تنها در مقدار محدود و کنترل شده و فقط توسط افراد متخصص بايد مورد استفاده قرار گيرد.

وي معتقد است که براي استفاده از اين ژل بيمار بايد از هفت خوان جراحي بگذرد که اين موارد اضطراري نيز شايد تنها در يک درصد موارد باشد.

فراوان، مثل نقل و نبات

رئيس انجمن جراحان پلاستيک ايران، يکي از مشکلات را دسترسي راحت افراد غير متخصص به ژل پاژ از طريق مراکز فروش تجهيزات پزشکي عنوان مي‌کند و مي‌گويد: تزريق اين مواد توسط پزشکان عمومي و يا درسالن‌هاي زيبايي باعث دردسر زيادي براي کساني که اين ژل براي آنها تزريق شده، ايجاد کرده است و از آنجايي که اين ژل جذب نمي‌شود و سنگين است بعد از مدتي از محلي که تزريق صورت گرفته، حرکت مي‌کند و پايين مي‌آيد و همچنين ايجاد واکنش‌هاي التهابي و عفونت را موجب مي‌شود که در برخي موارد تا 20 بار جراحي هم براي خارج‌کردن اين ژل‌ها انجام گرفته است، چرا که اين ژل‌ها به سهولت خارج نمي‌شوند.

وي درتوضيح اين مطلب مي‌گويد: از آنجايي که در تمام موارد، افراد غيرمتخصص اين تزريق‌ها را انجام داده‌اند، ژل در لايه‌هاي بافتي غير معمول وارد شده و جاي ثابتي نخواهد داشت، بنابراين يک جراح نمي‌تواند به راحتي آن را خارج کند و در نتيجه در اين جراحي‌ها نه تنها وقت و هزينه زيادي از افراد تلف مي‌شود، بلکه انجام جراحي‌هاي متعدد، عارضه بدشکلي اعضاي صورت را به وجود مي‌آورد که در نهايت سبب خانه‌نشيني فرد و منزوي شدن او مي شود
 

۱۳۹۱ فروردین ۱۰, پنجشنبه

آموزش ماساژ پوست

آموزش ماساژ پوست
  
    

حرکت نرم ماساژ را هر روز یک ربع می توان انجام داد و باید به خاطر داشته باشید که قبل از ماساژ پوست تمیز و با ژل یا کرم آغشته

 شود زیرا ماساژ روی پوست خشک باعث ایجاد خستگی و چروک می شود. خیلی خوب است که نحوه ماساژ دادن را یک بار توسط

 افراد مجرب ببینید و سپس آن را اعمال کنید. در اینجا ما به بیان ساده و با استفاده از اشکال مختلف , نحوه ماساژ دادن را آموزش

 می دهیم.

در آغاز ماساژ را با حرکات نر آغاز می کنیم و بعد از آن حرکات فشاری.

1- حرکات نرم: که به صورت آرام و نرم انگشت ها را روی صورت قرار داده و به خلاف جاذبه زمین به طرف بالا ماساژ می دهیم.

2- ابتدا از چانه شروع کرده  سپس گونه ها و چشمها, دست را روی گونه گذاشته آرام به طرفین می کشیم و بعد دستها را روی

 چشمها قرار داده و خیلی آرام به طرف گوشخ صورت حرکت می دهیم.

3- انگشها را درست مثل هنگامی که پیانو می نوازیم آرام روی صورت و چشم ها حرکت می دهیم.

4- فشارهای پرتابی درست در همان نقاط مشخص شده دو انگشت را قرار داده و پوست را آرام به طرف بالا پرتاب می کنیم مثل

 وقتی که زیر لپ کودک را می زنید.

5- در دور لب نیز فشارهای پرتابی را به طرف بالا انجام می دهیم. وهمین عمل را در نثاط زیگوماتیک کوچک و بزرگ تکرار می کنیم.

پن سومان ها که شامل

1- ژاکه ریز

2- ژاکه درشت

3- ژاکه ضد چروک

ژاکه در واقع حالتی مثل نیشگون است که به طرف بالا انجام می شود. از دور چانه شروع شده و سپس دو طرف صورت انجام

می شود. ژاکه باعث می گردد تا چربی های زیر پوست به سطح پوست آمده و در یک جا تجمع نکنند

ژاکه را در گردن و پیشانی نیز آرام انجام دهید. که حرکات ریز و نیشگوهی که به طرف بالا انجام می دهیم موجب آرامش و رفع

 خستگی می شود.

حرکت نیرومند سر درد انگشت ها را تا وسط پیشانی بلغزانید سپس انگشت ها را با فشار کمی به طرف شقیقه کشیده و حرکات

 چرخشی بدهید.

حرکات ابرو چشم , انگشتان میانی را در پوشه داخلی چشم ها و انگشت های سبابه را روی ابروان بپذارید تا گوشه های خارجی

 چشم ها زیر چشم ها و باز به گوشه داخلی آنها بلغزانید.

حرکت دهان و بینی, حرکت دایره واری از گوشه های دهان تا بالا

ماساژ دست:

1- نرمش عمودی

2- نرمش مایل

3- حرکت مخصوص با شست و سبابه

حرکات ماساژ بر روی دست تا آرنج

1- نرمش عمودی

2- نرمش به حالت دست کردن دستکش بدین نحو که یکی یکی انگشتان را ماساژ می دهیم.

3- چرخاندن آرام مچ دست به طرفین به نحوی که موجب درد نشود.

ماساژ با دستکاه الکترونیکی:

دستگاه برقی جهنت ماساژ صورت به فرم ها و شکل های گوناگون وجود دارد ولی طرز کار با آنها تقریبا یکسان است که به شرح آن

 می پردازیم . قبل از ماساژ صورت را با ژل یا کرم پودر ماساژ آغشته کنید.

ورزش صورت

1- چشم ها را تا حد امکان باز کرده و بالا و پایین را نگاه کنید این عمل را ده بار تکرار کنید.

2- دهان خود را به طرف چپ و راست حرکت داده سپس آنها را جمع کنید و سعی نمایید که لب ها را به طرف بالا و پایین متمایل

 سازید.

3- لبها را مانند اینکه بخواهید سوت بزنید جمع کرده و به حالت اول برگردانید.

4- دهانتان را تا حد امکان باز کرده 5 ثانیه مکث کنید

5- مشتتان را به شقیقه بگذارید و حدود 30 ثانیه صبر کنید اما فشار ندهید.

6- به کندی نفس بکشید و سپس نفس را بیرون بدهید.

7- گردنتان را به طرفین حرکت دهید.

8- دندان هایتان را کلید کنید و به هم فشار بدهید البته نه تا حدی که دردآور باشد.

این ورزش برای رفع خستگی عضلات صورت و گردن و تسریع جریان حرکت خون در رگها می گردد و همین طور باعث ایجاد شادابی در

 صورت شده و به پوست آرامش می دهد.

ماساژ بدن

1-  حرکات آرام بخش

2- حرکات ماساژ به طور کلی جهت زیبای اندام و آرامش بخشیدن است و در این موارد روش متخصصین تقریبا مشابه است ولی مواد

 مصرفی به هنگام ماساژ ممکن است که متفاوت باشد.

ماساژ دست و بازو

1- ابتدا ماساژی نرم و نوازش گونه کار را آغاز می کنیم

2- دست و بازو را به صورت رفت و برگشت ماساژ می دهیم
 

معرفی 6 ماسک خانگی پرتقالی برای شادابی پوست

معرفی 6 ماسک خانگی پرتقالی برای شادابی پوست

ماسک‌های میوه‌ای اگر درست مورد استفاده قرار بگیرند، سبب پاکسازی پوست شده و با لایه‌برداری سطحی باعث شادابی پوست می‌شوند.

ماسک‌های میوه‌ای اگر درست مورد استفاده قرار بگیرند، سبب پاکسازی پوست شده و با لایه‌برداری سطحی باعث شادابی پوست می‌شوند. در این مقاله قصد داریم هفت ماسک میوه‌ای را که ماده اصلی آن پرتقال است به شما معرفی کنیم. ماسک‌های معرفی شده در این صفحه را می‌توانید در منزل و با کمترین هزینه تهیه کنید.
ماسک خانگی برای پوست‌های خشک

آیا به‌دنبال راهی برای تمیزی و شادابی پوستتان هستید؟ ماسک‌های پرتقال به شما کمک می‌کنند تا بدون صرف هزینه و یا وقت پوست شاداب داشته باشید.
پوست پرتقال را خشک و آسیاب کنید تا به  صورت گرد درآید. دو قاشق چایخوری پنیر دلمه شده پرچرب، روغن تخم کتان، یک قاشق چایخوری روغن کبد ماهی و یک قاشق غذاخوری چای پررنگ گرم را با یکدیگر مخلوط کنید. سپس گرد پرتقال را به مواد اضافه کنید تا خمیری سفت به دست بیاورید. ماسک به دست‌ آمده را روی صورت قرار دهید و بعد از 15دقیقه با آب گرم بشویید.
ماسک خانگی مرطوب‌کننده

دو تا سه قاشق غذاخوری آب پرتقال تازه را با یک قاشق شیر تازه و یک قاشق جوی له شده مخلوط کنید و ماسک به دست‌ آمده را به مدت 15 الی 20 دقیقه روی صورت خود قرار دهید؛ سپس با آب گرم آبکشی کنید.
ماسک خانگی برای پوست‌های چرب

یک پرتقال (ترجیحا تو قرمز) را نصف کرده و یک برش آن را آب بگیرید.
سفیده یک تخم‌مرغ را خوب به هم بزنید و به همراه یک قاشق غذاخوری آرد ذرت، به آب پرتقال اضافه کنید. مواد را به خوبی مخلوط کنید و روی پوست قرار دهید. پس از 15 دقیقه صورت را با آب سرد بشویید.
گوشت پرتقال را با یک سفیده تخم‌مرغ مخلوط کنید و روی پوست خود قرار دهید. پس از 15 الی 20 دقیقه با آب سرد آبکشی کنید.
ماسک خانگی برای پاکیزگی پوست

یک عدد سفیده تخم‌مرغ را با دو قاشق غذاخوری آب پرتقال مخلوط کنید. سپس جوی له شده را به آن اضافه کرده و خوب هم بزنید و به عنوان ماسک استفاده کنید. پس از 15دقیقه آن را با پارچه پشمی مرطوب شده با آب سرد پاک کنید.
ماسکی برای تغذیه پوست

سه قاشق غذاخوری آب پرتقال بدون تفاله را با نصف موز و نصف قاشق عسل مخلوط کنید و به مدت 10 الی 15 دقیقه روی پوست قرار دهید. سپس با یک تکه پارچه کتان نمدار پاک کنید و با آب گرم بشویید.

ماسکی برای لطافت پوست

پرتقالی رسیده را آب بگیرید و با دو قاشق غذاخوری خامه پرچرب و یک قاشق غذاخوری روغن معمولی یا روغن آفتابگردان مخلوط کنید. لایه‌ای ضخیم از مواد را روی صورت بگذارید و پس از 15 دقیقه با آب گرم آبکشی کنید. بدون شک از لطافت پوستتان تعجب خواهید کرد. 
 
پوست

منبع: همشهری تندرستی

۱۳۹۱ فروردین ۹, چهارشنبه

دانستنی های در مورد شیرپاکن

دانستنی های در مورد شیرپاکن

شیرپاک‌کن‌ها از قدیمی‌ترین محصولات پاک‌کننده آرایش هستند

پودر‌ها و سایر مواد آرایشی پوست را کثیف کرده و منافذ آن را مسدود می‌کنند و ما مجبور هستیم به دفعات آنها را پاک کنیم. آب و صابون به تنهایی برای بیرون آوردن این ذرات کافی نیست بلکه باید موادی به کار ببریم مانند اجسام چرب که به زور، مواد رنگی این پودر‌ها و جرم‌های پوست را بگیرند و آنها را بیرون بکشند و در نهایت باعث جذب بهتر اکسیژن توسط پوست شوند. به این فرآورده‌ها، روغن‌های پاک‌کننده یا شیر زیبایی می‌گویند که در آنها مواد چربی کم و سبکی وجود دارد و برای پاک کردن روزانه پوست به کار می‌رود...
شیرپاک‌کن‌ها از قدیمی‌ترین محصولات پاک‌کننده هستند که بیشتر به فرم روغن در آب استفاده می‌شوند و روغن آنها نیز از نوع پارافین انتخاب می‌گردد. حدود ۷۰ درصد وزن این فرآورده‌ها از آب و ۳۰ درصد آن روغن می‌باشد. امروزه با ساخته شدن ظروف پلاستیکی، این لوسیون‌ها در حد وسیعی تولید شده‌اند. ساخت آنها آسان بوده، به کرم‌های پاک‌کننده از نظر مصرف برتری دارند و از نظر اقتصادی مقرون به صرفه هستند. میزان اسیدیته این فرآورده‌ها همخوانی زیادی با اسیدیته پوست داشته و محصولات خوبی از نظر آسیب نرساندن به پوست محسوب می‌گردند. از این مواد می‌توان به عنوان پاک‌کننده‌های آرایشی و یا برطرف کننده آلاینده‌های صورت استفاده کرد. نحوه استفاده از این فرآورده‌ها به صورت زدن آنها روی نوک انگشت و سپس مالیدن آن روی صورت به شکل دوایر متحدالمرکز( یا مارپیچی از داخل به خارج) به همراه ماساژ ملایم می‌باشد که در صورت احتیاج به تکرار عمل فوق دوباره به همان شکل تکرار می‌شود. کار پاکسازی به اتمام نمی‌رسد مگر مواد زاید قابل شستشو ایجاد شده به دنبال استفاده از شیر پاک کن‌ها با تونیک یا آب ولرم از روی صورت برداشته شوند.

دانستنی های در مورد شیرپاکن

● صابون کافی نیست
استفاده از صابون‌ها به عنوان پاک کننده سطحی بسیار رایج است و بسیاری از خانم‌ها صابون‌ها را به عنوان یکی از پاک کننده‌های مناسب می‌دانند، غافل از اینکه صابون پاک کننده چندان مناسبی نیست و دارای معایب فراوانی است که از آن میان می‌توان به چند مورد زیر اشاره نمود:

▪ نیاز به آب

▪ زدودن بیش از حد چربی از سطح پوست

▪ ایجاد خشکی و کشیدگی در پوست

▪ قلیایی نمودن پوست (این مساله باعث جداسازی سلول‌های لایه‌های خارجی پوست از سلول‌های مجاور می‌شود.) در هر حال از صابون‌ها و سایر دترژانت‌های معمولی برای شستشوی پوست استفاده نکنید حتی آب معمولی نیز در اثر شستشوی بی‌رویه می‌تواند باعث خشکی پوست شود. بیش از ۱ تا ۲ بار در روز صورت خود را نشویید و حتماً بعد از شستشو از مرطوب کننده مناسب استفاده کنید.

● اثر روانی کف و فوم‌ها و پاک‌کننده‌های کف کننده
در نظر بسیاری از ما میزان پاک کنندگی محصولات با میزان کف حاصل از آن نسبت دارد و محصولاتی را که با کف همراه نباشند جزو پاک کننده‌ها محسوب نمی‌کنیم. برای ارضای این حس روانی لابراتورهای آرایشی بهداشتی فوم‌های پاک کننده را به بازار ارایه نموده‌اند. این فرآورده‌ها برای پاکسازی پوست به آب نیاز دارند و در تماس با آب کف می‌کنند. این محصولات برخلاف صابون‌ها حالت قلیایی نداشته و پوست را خشک نمی‌کنند و ضمن پاکسازی کامل پوست، لایه محافظ سطح پوست را حفظ می‌کنند. این فرآورده‌ها دارای دو فاز حلال در چربی و حلال در آب هستند که فاز حلال در چربی آن تمام ذرات خارجی مواد آرایشی و رسوبات ناشی از آلودگی‌های محیطی را در خود حل می‌کند و فاز حلال در آب آن شسته شدن این رسوبات را از سطح پوست تسهیل می‌نماید و به این ترتیب مانع از مسدود شدن روزنه‌های پوست شده و از آلودگی و عفونت پوست جلوگیری می‌کند.

▪ فراموش نکنید بهتر است یک پاک کننده آرایش خوب تهیه کنید. این از آن مواردی است که خرج کردن پول بیشتر به نفع سلامت پوست‌تان خواهد بود. مارک‌های معروف تجاری لوازم آرایش به طور معمول پاک کننده‌های خوبی نیز به بازار عرضه می‌کنند.

▪ برای پاک کردن و نیاز به مراقبت بیشتری دارند.

▪ آرایش صورت شما مانند کرم‌پودر و رژ لب به راحتی به وسیله پاک کننده‌های آرایشی که پایه آبی دارند، از روی پوست‌تان پاک می‌شوند ولی آرایش چشم مثل سرمه، ریمل و خط چشم نیاز به مواد پاک کننده قوی‌تری دارند. این مواد پاک کننده باید پایه روغنی داشته باشند تا این مواد آرایشی سمج را از چشمان شما پاک کنند.

▪  آرایش چشم، از مواد پاک کننده آرایش که ویژه چشم است، استفاده کنید. چشمان شما بسیار حساس‌اندبرای پاک کردن آرایش چشمانتان، از حرکات ملایم‌تر دستتان روی پوست اطراف چشم استفاده کنید چون پوست این نواحی بسیار حساس است و امکان آسیب دیدن و چروک خوردن آن زیاد است.

▪ برای پاک کردن آرایش یک تکه پنبه یا پد پنبه‌ای را به مواد پاک کننده آغشته کنید و روی پوست صورت، اطراف چشم و گردن خود بکشید. در صورتی که با این روش، آرایش شما پاک نشد، چند نقطه از ماده پاک کننده را در چند جای صورتتان بگذارید، سپس با یک گلوله پنبه مرطوب آن را در تمام صورتتان پخش کنید. با این روش حتی مواد آرایشی نفوذ کرده به منافذ پوست‌تان نیز خارج می‌شوند.

▪ در صورتی که اصلا آرایش نمی‌کنید، لازم است شما هم در پایان روز، صورتتان را با یک پاک کننده ملایم تمیز کنید تا بقایای گرد و غبار و آلودگی‌های هوا از روی سطح پوست شما پاک شوند. این روش از چرب شدن پوست شما و جوش‌زدن آن جلوگیری می‌کند. تمیزکردن منظم پوست آن را براق و سالم می‌کند.

▪ پاک‌کننده‌هایی را که در آن الکل به کار رفته است، خریداری نکنید. این پاک کننده‌ها گرچه باعث می‌شوند در سطح پوست‌تان احساس تازگی کنید ولی در طولانی مدت موجب خشکی پوست شما می‌شوند
 

راز و رمزهایی پوستی صاف بوسیله کرم پودر

 
 
 
 کلمات فاندیشن (Foundation) و کانسیلر(Concealer)  به معنی انواع کرم پودر هستند، همان مواد زیرسازی و پنهان کننده لکه های صورت.
خلق یک چهره بی عیب و نکات اولیه زیرسازی آرایش و پنهان کردن لکه ها و جوشها .
 
حتما تا کنون تصاویر مدلهای زیبا را در مجلات دیده اید و به خودتان گفته اید که این مدلها برای داشتن چنین چهره عالی چه میکنند؟حالا برایتان میگویم :
 
در حقیقت این چهره بی عیبی که شما میبنید، نتبجه کار فاندیشن و کانسیلرها یا همان کرم پودر است. اگر شما در صورتتان جوش یا لکه دارید، فاندیشن و کانسیلر به شما کمک خواهد کرد که صورتی بی عیب داشته باشید.دو نوع کرم پودر وجود دارد:به صورت مایع و به صورت کرم. کرم پودر مایع یا همان Color Veil یک جلای مات و یک پوشش کنترل شده بر روی پوست ایجاد میکند و کاری میکند که پوست شما زیباتر به نظر برسد و لکه ها و کبودی دور چشم را به خوبی میپوشاند. کرم پودر ماتیکی برای قسمت هایی از پوست که میخواهیم بپوشانیم، پوشش خوبی ایحاد میکند. انواع لکه ها و آثاری که میخواهیم بپوشانیم عبارتند از: کبودی زیر چشم، جای زخم و سوختگی، رگهای نمایان، چروکها و آثار کشیدگی، جای بخیه، تاتو، ماه گرفتگی ها لکه های ناشی از بالا رفتن سن. همچنین با این ماده میتوان چروکهای ریز زیر چشم را پوشاند. برای بهتر شدن اثر کرم پودر، همیشه از پن کیک متناسب با همان کرم پودر استفاده کنید چونکه حالت ضد آب به آن میدهد. درست مانند یک پوست دوم. به هنگام استفاده از کرم های آرایشی از یک اسفنج آرایش استفاده کنید. کرم آرایشی یا همان کرم پودر را به صورت دایره شکل روی پوست بکشید تا کامل پوست را پوشش دهد. حالا زیرسازی آرایش شما حاضر است تا با استفاده از رنگهای متناسب صورتتان را آرایش کنید.کرم پودر یک جلای بی نقص به چهره شما و پوششی درخشان به پوست شما میدهد.
 
راز و رمزهایی پوستی صاف بوسیله کرم پودر
 
کرم پودر برای یکنواخت کردن رنگ چهره، پوشاندن لکه ها صورت و جلا دادن به صورت استفاده میشوند. کرم پودر را باید خیلی یکنواخت بر روی پوست کشید تا حالت براق پدا نکند. کرم پودرهای مرغوب حاوی ماده ضد آفتاب بوده و نقش مرطوب کننده نیز دارند. استفاده از رنگ اشتباه در کرم پودر باعث میشود که آرایش شما رنگ واقعی خود را نشان ندهد و کمی چرک به نظر برسد. بر عکس آنچه بسیاری از خانمها تصور میکنند، کرم پودر و مواد زیرسازی آرایشی، اگر مرغوب باشند، برای پوست بسیار مفید بوده و مثل کرم صورت و مواد ضد چین و چروک عمل میکنند. کرم پودرها و مواد زیر سازی آرایشی مرغوب، اگر با کرم مرطوب کننده استفاده شوند، لایه محافظ پوست شما را تقویت میکنند. رنگدانه های پوست شما، با استفاده از این مواد مرغوب، در برابر گرد و غبار و اشعه های مضر نور آفتاب حفاظت میشود. برای یک محافظت خوب بهتر است به میزان ماده ضد آفتابی که در کرم پودر شما وجود دارد دقت کنید.
برای یک زیر سازی آرایشی خوب شما باید از یک کرم پودر به صورت، کرم، مایع یا پودر استفاده کنید. که انتخاب آن به نوع پوست شما، رنگدانه های پوست شما و همچنین میزان پوششی که پوست شما نیاز دارد، بستگی دارد. اگر می بینید که پوست شما به محض استفاده از کرم پودر آن را به خود جذب میکند، بهتر است که از کرم پودر چربتر استفاده کنید. کرم پودرهای پودری برای کنترل میزان چربی در پوستهای چرب بیشتر کاربرد دارند. اگر به طور مداوم در طول روز و هر روز از کرم پودر خوب استفاده کنید، این زیرسازی باعث میشود که آرایش شما حالتی کاملا طبیعی داشته باشد.
 

نکات مهم ترفندهای آرایش صورت

نکات مهم ترفندهای آرایش صورت

درسـت است که خبــره شدن در آرایش یک مهارت است، اما این کار هم مثل بقیــــه کارها رمز و رموزی دارد که می تواند یک چهره کاملاً عادی را بــه چهره ای جذاب تبدیل کند. در این مطلب10 مورد از مهمترین رمز و رازهای آرایـش را بـــه شما معرفی میکنم که شاید به بهره گیری از این تکنیک ها، بتوانید در این زمینه جزء حرفه ای ها شوید.

ترفندهای آرایش صورت

1. فـقط پنـکک را روی قسـمت های تیــره پوست نکشـید. بـرای اینـکـه پـوست شاداب و تر و تازه به نظر برسد، بـایـد سایه سیاه که زیر چشم می افتد را از بین ببرید. برای این منظور، با پنککـی یک درجه روشن تر از کرم پودری که روی کل صورت زده اید، از خط مژه ها را تا انتهای گودی چشم و گوشه های چشم بپوشانید. همیشه کناره های بینی را کرم پودر تیره تر و روی بینی را پنکک روشن تر بزنید تا بینی شما کوچکتر جلوه دهد.

2. همیشه بلافاصله بعد از اینکه از حمام بیرون می آیید از فرمژه استفاده کنید. وقتی مژه ها با آب گرم خیس شده باشند، راحت تر و زیباتر برمی گردند و نمی شکنند.

3. درست است که پودر تاتوی ابرو بسیار خوب عمل میکند و کاملاً طبیعی به نظر میرسد، اما دقت کنید که این پودر بعد از گذشت چند ساعت لکه دار شده و از بین می رود. برای این منظور بهتر است ابتدا با مداد ابرو نواحی خالی ابرو را پر کنید و بعد پودر را روی آن بزنید.

4. بعد از زدن کرم پودر روی صورت، کمی کف دست ها را به هم بمالید و بعد به آرامی آن را روی گونه ها، چانه، پیشانی و بینی بمالید. گرما باعث می شود که پودر بهتر روی صورت بنشیند و کاملاً طبیعی جلوه کند.

5. یک راه خوب برای اطمینان از اینکه آرایشتان افراطی نشود این است که از آخر به اول شروع کنید: مثلاً بعد از زدن کرم پودر، قبل از انجام آرایش چشم، رژگونه و رژلبتان را بزنید. با اینکار چهره تان روشن تر به نظر می رسد و درنتیجه سایه و خط چشم و ریملتان را کمرنگ تر خواهید زد و آرایشتان طبیعی تر در روز جلوه خواهد کرد.

ترفندهای آرایش صورت

6. برای اینکه مژه ها بلند و پر بدون گوله گوله جلوه کند، از ریمل های دو سره استفاده کنید. ابتدا سر حجم دهنده آن که کرم رنگ است و مژه ها را پر میکند را استفاده کرده و بعد از گذشت چند دقیقه که خشک شد، سر دیگر را که کار بلند کردن مژه ها را انجام می دهد را استفاده کنید.

7. اگر یک روز رژلبتان تمام شد و چیزی دم دستتان نبود، نگران نباشید خودتان هم میتونید رژلب درست کنید. ابتدا انگشتتان را کمی چرب کرده و بعد درون پودر سایه چشم فرو کنید و بعد روی لب بمالید.

8. برای مجذوب کردن بیشتر ، اطمینان یابید که بین خط مژه ها و خط چشمتان فاصله ای نباشد. ابتدا از سایه پودری استفاده کنید بعد پلک را بالا برده و خط چشم را تا حد امکان نزدیک به خط مژه بکشید. اینکار باعث می شود که مژه هایتان هم پرتر نشان دهد.

9. موقع کشیدن خط چشم یا خط لب، سعی کنید آرنجتان را روی جایی محکم کنید مثل میز آرایش. اینکار باعث می شود که بتوانید خط را بدون حرکت و نوسان دست و راحتتر بکشید.

۱۰.برای از بین بردن خستگی و قرمزی چشم ها می توانید از خط و سایه چشم آبی استفاده کنید. در این مواقع از استفاده از سایه هایی که قرمز در خود داشته باشد مثل بنفش، ارغوانی، ی حتی قهوه ای، خودداری کنید
 

کاربرد مداد سفید در آرایش

کاربرد مداد سفید در آرایش

شاید کاربرد مداد سفید در یک آرایش همیشگی و معمولی زیاد اساسی به نظر نیاید اما زمانی که بخواهیم میکاپ و آرایشی تمیز، کامل و حرفه ای داشته باشیم خواهیم دید که کارایی قابل توجهی خواهد داشت...

کاربرد مداد سفید در آرایش

چه کسانی و چه زمانی از مداد سفید استفاده کنند؟

1-خانمهایی که چشمهایی معمولی و بدون حالت خاصی دارند می توانند با کشیدن خط چشم سفید تنها داخل چشم و البته با خط چشمی مشکی در زیر آن به چشمها حالت دهند.



2- چشمهای رنگی که با مداد قهوه ای در زیر چشم میکاپ می شوند همراه با کمی ریمل



3-برطرف کردن پف پشت چشم با کشیدن خطی هم پشت پلک و هم زیر چشم


4- بین خط چشمهای باز بالا و پایین در آرایش و میکاپهای حرفه ای


5- پوستهای گندمی با چشمهای روشن که با آرایشی بژ و خط چشمی سفید داخل چشم بسیار جذابتر خواهند شد



6- تمیز کردن داخل چشمها زمانی که بعد از میکاپ خورده های ریمل یا رنگهایی از سایه داخل چشم را نامنظم جلوه می دهند.

کاربرد مداد سفید در آرایش


چند نکته :
الف) خانمهایی که چشمهایی بسیار درشت و گرد دارند هرگز از مداد چشم بخصوص داخل چشم استفاده نکنند زیرا هر چند آرایش چشم زیبایی هم داشته باشند آنها را بزرگتر و بدفرم خواهد کرد.

ب)مداد سفید بدون ریمل چشمها را بی روح خواهد کرد بنابراین بدون ریمل استفاده نشود.

ج) مداد سفید با سایه های دودی خاکستری بسیار زیبا خواهد بود
 

چگونگی شاداب کردن پوست در فصل پاییز

چگونگی شاداب کردن پوست در فصل پاییز


پوست یکی از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین ارگان‌های بدن است که وظیفه حفاظت از تمام اعضای داخلی بدن را نیز بر عهده دارد. علاوه بر این، برای داشتن ظاهری زیبا و بانشاط باید به فکر مراقبت از پوست و حفظ سلامت آن باشیم. شاید به همین دلیل است که افراد هزینه‌ زیادی برای مراقبت از پوستشان می‌پردازند و به هر طریق سعی دارند شفافیت و نشاط آن را تامین کنند. با این حال با فرا رسیدن فصل سرما به دلیل کاهش رطوبت هوا و وزش باد، ممکن است با مشکل خشکی پوست روبه‌رو شویم. خشکی پوست نه تنها موجب داشتن ظاهری نازیبا می‌شود، بلکه می‌تواند بیماری‌ها و مشکلاتی جدی را به وجود آورد.

اگر افراد بدانند چگونه می‌توان از پوست در این روزها و ماه‌های سرد سال محافظت کرد، به طور حتم همیشه می‌توانند پوستی سالم، شفاف و مرطوب داشته باشند.در فصل‌‌ سرد سال به دلیل کاهش رطوبت هوا، خشکی پوست شدت بیشتری پیدا می‌کند و به همین دلیل باید به فکر مراقبت‌های ویژه‌ پوست باشیم. در این فصل حتما باید از کرم‌های مرطوب استفاده کرد. البته کرم‌های مرطوبی که در فصل سرما استفاده می‌شود، باید کمی هم چربی داشته باشد.



لب‌ها را فراموش نکنید:

 شاید شما هم گاهی دیده یا حتی خودتان هم این شرایط را تجربه کرده باشید که لب‌ها در فصل پاییز چنان خشک می‌شود و ترک می‌خورد که هر لحظه ممکن است خون بیاید. برای این‌که با چنین مشکلاتی روبه‌رو نشوید، بهتر است به فکر محافظت از لب‌ها باشید. برای این‌که لب‌ها نیز از خشک شدن و ترک خوردن در امان باشد، به خصوص هنگامی که از خانه بیرون می‌روید باید حتما از کرم‌های مخصوص لب کمک بگیرید. این کرم‌ها باید همراهتان باشد و هر چند ساعت یک بار، از آنها استفاده کنید.



استفاده از آب داغ، ممنوع!

با این‌که حمام با آب داغ در هوای سرد خیلی لذت‌بخش است، اما باید دقت داشته باشید که این کار می‌تواند سلامت پوست را به خطر اندازد. دکتر نیکبخت با تاکید بر کاهش استفاده از آب خیلی گرم برای شستشو، می‌گوید: بهتر است تعداد دفعات شستشو در این فصل کاهش یابد و از آب خیلی گرم استفاده نشود. پس از حمام نیز حتماً باید از لوسیون‌های مخصوص بدن استفاده کنید. این لوسیون‌ها بر اساس خشک یا مرطوب‌بودن پوست، می‌تواند نرمال یا همراه با مقداری چربی باشد.پس از حمام نباید بدن را کاملا با حوله خشک کرد و فقط باید خیسی پوست را گرفت. زمانی که هنوز رطوبت در سطح پوست وجود دارد، باید از لوسیون استفاده کرد تا این رطوبت در سطح پوست حفظ شود.

 چگونگی شاداب کردن پوست در فصل پاییز

رژیم غذایی و فضای داخل خانه هم موثر است

پوست وظیفه حفاظت از اعضای داخلی بدن را نیز بر عهده دارد. در صورتی که مشکلی برای پوست ایجاد شود، ممکن است بر اعضای داخلی بدن نیز تاثیر بگذارد. برای محافظت بیشتر از پوست در فصل‌های سرد سال، حتما باید از شوینده‌های ملایم‌تری استفاده کنید. همچنین باید مایعات بیشتری بنوشید؛ به طوری که توصیه می‌شود حداقل روزی 8 تا 9 لیوان مایعات مصرف کنید.فضای داخل خانه نباید خیلی گرم باشد و وسایل گرمازا نیز نباید در فاصله خیلی کمی با افراد قرار گیرد. استفاده از دستگاه‌های بخور، به خصوص بخور سرد در صورتی که رطوبت کافی فضا را تامین کند نیز مفید است.برای حفظ پوست باید به رژیم غذایی مناسب دقت داشت، در این فصل‌ باید سبزیجات و مایعات بیشتری مصرف کنید تا آب کافی برای اعضای داخلی بدن و پوست تامین شود.

با توجه به اهمیت حفظ سلامت پوست، در صورت روبه‌رو شدن با مشکلی خاص باید هر چه سریع‌تر به پزشک مراجعه و برای درمان اقدام کنید.

ضد آفتاب را کنار نگذارید

بسیاری از افراد به محض تمام شدن فصل تابستان، استفاده از کرم‌های ضد آفتاب را کنار می‌گذارند و تصور می‌کنند در پاییز و زمستان نیازی به این کرم‌ها ندارند. در فصل پاییز و زمستان هم اشعه ماورای بنفش وجود دارد و در نتیجه حتماً باید از کرم‌های ضدآفتاب استفاده کرد.

 چگونگی شاداب کردن پوست در فصل پاییز

در نهایت باید توجه داشته باشید که در فصل‌های سرد سال می‌توانید با مصرف مایعات بیشتر، استفاده از کرم‌ها و لوسیون‌های مرطوب ‌و اجتناب از قرار گرفتن در معرض حرارت زیاد سلامت و شادابی پوست را حفظ کنید
 

۱۳۹۱ فروردین ۸, سه‌شنبه

دلایل ریزش مو

آیا شما هم از آن دسته افراد هستید که ریزش مو دارید  و نگران موها و زیبایی خود هستید و دلیل و راه درمان آن را نمی دانید؟آیا به پزشکهای مختلف  مراجعه کرده اید و هنوز نتیجه ای نگرفته اید؟
 ما قصد داریم تا در این مطلب به ریزش مو، علل آن و راههای درمان آن بپردازم .
سیکل طبیعی رشد مو :
در هر زمان در صدی از موهای سر شما در فاز استراحت هستند.بعد از گذشت 2 تا 3 ماه، موهای در فاز استراحت می ریزند و موهای جدید به جای آنها می رویند.این رویش مو حدود 2 تا 6 سال ادامه دارد.در این فاز رشد هر تار مو، ماهیانه  1.5-1 سانتیمتر رشد می کند .
 ریزش چند تار مو (40 تا 60 تار مو) در هر روز به عنوان بخشی از این سیکل طبیعی است.اما بعضی افراد بیش از حد طبیعی ریزش مو دارند که می تواند شامل مردان و زنان باشد .
علل ریزش مو :
علل متفاوتی می توانند سبب ریزش مو شوند.از آن جمله می توان به این دلائل اشاره کرد :
ریزش موی ارثی :
یکی از مهمترین عوامل ریزش مو عامل وراثت می باشد که معمولا" ریزش مو از سنین 18 تا 30 سالگی رخ داده و هیچ راه درمان قطعی برای ان پیدا نشده است و در خانمها نیز ریزش موی نوع مردانه وارثی با تعداد کمتر و شدت ضعیفتر وجود دارد که به طاسی سر در انها منجرب می گردد
چربی بیش از حد پوست سر
اگر پوست سربیش از انداره چرب باشد، ریزش مو بیشتر خواهد بود
مراقبت نا مناسب :
کاربرد نادرست مواد شیمیایی در آرایش مو باعث صدمه به موها می شود.مواد دکلره ، فر  و صاف کردن مو باعث اسیب به موها می شود مصرف زیاد ژل و حالت دهنده های مو باعث نازک شدن و افزایش ریزش مو می شود. کشش موها در آرایش مو به نوعی ریزش مو به نام «ریزش موی کششی منجرب می شود استفاده بیش از اندازه از سشوار نیز از دلایل ریزش مو می باشد .
بیماری یا انجام عمل جراحی :
ممکن است حدود 3 یا 4 ماه پس از یک بیماری یا عمل جراحی، به طور ناگهانی تعداد زیادی از موهای خود را ازدست دهید که به علت استرس بیماری یا جراحی و یا تزریق مواد بیهوشی و بی حسی ونیز از دست دادن مقدار زیاد خون از بدن  می باشد .
اختلالات هورمونی :
اگر مشکل تیروئیدی داشته باشید، چه پرکاری و چه کم کاری، می تواند باعث ریزش موی شما شود.که با حل مشکل تیروئید، این مشکل هم بهتر می شود .
هورمونهای زنانه یا مردانه
ممکن است هورمونهای زنانه( استروژن) یا مردانه( آندروژن) دچار عدم تعادل شده باشند که باز می تواند از علل ریزش مو باشد
رژیم غذایی نا متناسب :
 یکی ازمهمترین عوامل ریزش مو، می تواند رژیم غذایی نا متعادل باشد. که بیشتر در خانمها و افرادی که بدنسازی کار می کنند دیده می شود
رژیم غذایی باید حاوی انواع مواد غذایی باشد. مصرف میوه ها، سبزی های تازه، سالادها و...  نیز توصیه می گردد .
استرس :
از دیگر عوامل مهم ریزش مو، استرس است.مانند: اضطراب، نگرانی و شوک ناگهانی و عصبانیت مداوم .
حاملگی :
بسیاری از زنان بعد از گذشت 3 ماه از بچه دار شدن خود متوجه ریزش موی شدید در خود می شوند.این موضوع به این دلیل اتفاق می افتد که در زمان حاملگی افزایش مقدار هورمونهای زنانه سبب می شود تا بدن موهایی را که باید می ریختند نگاه دارد و پس از حاملگی که سطح هورمونها نرمال می شوند، موها ریزش پیدا می کنند .
داروها   :
بعضی داروها باعث ریزش شدید مو می شوند .
داروهایی مانند: داروهای ضد انعقاد خون( وارفارین، هپارین و...)، داروهای ضد افسردگی، داروهای ضد نقرس، شیمی درمانی برای سرطانها استفاده بیش از حد از ویتامین آ و قرصهای ضد حاملگی.قطع این داروها در اینده به کاهش ریزش مو بسیار کمک کننده است.
عفونت :
بعضی از عفونتها مانند عفونتهای قارچی باعث ریزش مو می شوند که با درمان آن با داروهای ضد قارچ، می توان از ریزش مو جلوگیری کرد .
بیماری :
 در بعضی از بیماریها می تواند روی دهد از جمله در دیابت .
ریزش مو می تواند از علائم بعضی از بیماریها باشد.بنابراین تشخیص و درمان علت ریزش مو می تواند سبب کشف بیماری و درمان به موقع آن شود .
در بعضی از بیماریهای مزمن هم ممکن است دیده شود.مانند: سیفلیس، تیفوس، آنفلوآنزا، سرماخوردگی مزمن و کم خونی .
ریزش موی آلوپسی یا منطقه‌ای :
یکی دیگر از شایعترین علل ریزش مو است، ریزش ناگهانی و بدون علامت مو در یک یا چند ناحیه کاملا مشخص و معمولا  بشکل گرد که اغلب در سن زیر 40 سال دیده می‌شود. ساقه مو در این بیماری به خوبی شکل نگرفته و در هنگام رسیدن به سطح می‌شکند. متا سفانه امروزه در کشور ما زیاد شایع گردیده است و ریزش مو در سر و صورت و بدن دیده می شود که در دنیا عامل این نوع ریزش هنوز نا شناخته می باشد معمولا" در اثر بیماری های خونی و ناراحتی های عصبی رخ می دهند و معمولا" موها در کمتر از یک سال دوباره در می ایند ولی ممکن است تا سالها یا حتی تا پایان عمر هم در نیایند
کم پشتی موها بعلت کندن غیر ارادی مو :
کندن مو با دست که به صورت تیک یا عادت که بیشتر در  افراد سنین بلوغ و زنان دیده می‌شود. نسبت زن به مرد 2.5 به 1 است. محل مورد علاقه منطقه پیشانی و گیجگاهی است. که پس از مدتی  تراکم مو در مناطق کنده شده کمتر و کمتر می گردد
 

7 اشتباه رایج درباره بهداشت مو

7 اشتباه رایج درباره بهداشت مو

این مطلب به شما می‌گوید که پشت آن موهای بلند، چه واقعیت‌های ساده‌ای پنهان شد‌ه‌اند
«‌اون موی سفید را نکن، بیشتر می‌شه... موهات را کوتاه‌کن تا پرپشت بشه... برس‌کشیدن موها را تقویت می‌کنه.»

همه ما از این مدل توصیه‌ها در زندگی روزمره زیاد شنیده‌ایم. حتی خیلی وقت‌ها خودمان هم همین‌ها را به بقیه توصیه می‌کنیم. در حالی که اغلب نمی‌دانیم که آیا این حرف‌ها واقعیت هم دارند و یا افسانه‌هایی هستند که مثل بقیه افسانه‌ها، دهان به دهان از مادربزرگ‌هایمان به ما رسیده‌اند. این مطلب به شما می‌گوید که پشت آن موهای بلند، چه واقعیت‌های ساده‌ای پنهان شد‌ه‌اند.

7 افــــسانه معـروف در‌‌مورد ‌‌‌‌‌مو
افسانه اول: کوتاه‌کردن زود به زود موها باعث می‌شود موها سریع‌تر رشد کنند.
واقعیت: موهای شما در هر ماه، 1 تا 5/1 سانتی‌متر رشد می‌کند، چه آنها را قیچی کنید و چه به حال خود رهایشان کنید. البته ممکن است در تابستان موها اندکی سریع‌تر رشد کنند ولی شما نمی‌توانید با کمک قیچی آرایشگری کاری بکنید که سرعت رشد موهایتان افزایش یابد. در واقع، کوتاه‌کردن موها یک کار انجام می‌دهد: انتهای خراب و دو شاخه موهایتان را حذف می‌کند و باعث می‌شود موهایتان ظاهر بهتری پیدا کنند.
افسانه دوم: اگر یک موی سفید را بکنید، به جای آن دو سه تار موی سفید جدید درمی‌آید.
واقعیت: اگرچه این مطلب یک افسانه است و حقیقت ندارد ولی کندن موها عادت بدی است. کندن موها به ریشه آنها آسیب می‌زند و باعث ایجاد عفونت یا اسکار (جوشگاه) می‌شود، یعنی جای آن باقی مانده و مویی در آنجا رشد نمی‌کند.
افسانه سوم: شستشوی موها با آب سرد پس از شامپو زدن، باعث درخشندگی موها می‌شود.
واقعیت: این کار ممکن است خواب را از سر شما بپراند ولی تاثیری در درخشندگی موهای شما ندارد.
افسانه چهارم: برای اینکه موهایتان واقعا تمیز شود، باید چند بار آنها را شامپو بزنید و بشویید.
واقعیت: یک بار شامپوزدن و شستشوی درست هم همین کار را می‌کند.
افسانه پنجم: اگر در روز 100 بار موهایتان را برس بزنید، برای موها خیلی مفید است.
واقعیت: برس زدن فقط برای این است که به موها حالت بدهید. برس‌زدن زیادی، موها را از فولیکو‌ل‌های‌شان بیرون می‌کشد و تارهای مو را ضعیف می‌کند. همچنین برای موهای چرب، مناسب نیست چون موجب چرب شدن بیشتر مو می‌شود.
افسانه ششم: با کمک برخی محصولات آرایشی، می‌توان انتهای دو شاخه موها را ترمیم کرد.
واقعیت: وقتی موها دو شاخه می‌شوند، دیگر این اتفاق افتاده و تنها کاری که شما می‌توانید انجام دهید، این است که قیچی را بردارید و آنها را ببرید. البته برخی آرایشگران با کمک مواد آرایشی خاصی که حاوی موم هستند، کاری می‌کنند که انتهای دوشاخه موها به هم چسبیده و کمتر جلب توجه کند. اما عقل می‌گوید که همان قیچی‌کردن، کار راحت‌تری است.
افسانه هفتم: استرس باعث ریزش موها می‌شود.
واقعیت: موهای شما همیشه در حال ریزش هستند و به‌طور طبیعی روزانه 50 تا 120 تار موی شما می‌ریزند ولی این امکان وجود دارد که وقتی شما به طرز وحشتناکی دچار استرس هستید (یعنی یک چیزی در حد طلاق گرفتن یا از دست دادن شغل) چند تار مو بیشتر بریزد. البته بارداری و مصرف برخی آنتی‌بیوتیک‌ها هم همین اثر را دارند ولی مهم این است که بعد از گذشت چند هفته، وقتی اوضاع رو به راه شد، این موها دوباره رشد می‌کنند.
مواردی که ذکر شدند، همگی افسانه بودند ولی در عالم واقعیت خیلی‌وقت‌ها، شما با دست خودتان بلاهایی بر سر موهایتان می‌آورید که دیگر نمی‌توانند کمر راست کنند! چطور است با این بلاها هم آشنا شویم؟
هفت بلایی که با دست خودتان سر موهایتان می‌آورید
سشوارکشیدن به موهایی که هنوز از آنها آب می‌چکد: با این کار، نه تنها حالت دادن به موها دشوار می‌شود بلکه آسیب حرارتی زیادی به موهایتان وارد می‌کنید، زیرا موهای شما باید مدت زیادی زیر سشوار بمانند تا خشک شوند. روش درست این است که سشوار را روی موهای مرطوب، نه موهای خیس، استفاده کنید. بنابراین توصیه می‌شود وقتی از حمام خارج شدید، موهایتان را به مدت پنج دقیقه در حوله بپیچید و بعد از آن پنج دقیقه دیگر هم اجازه دهید تا در هوای آزاد خشک شود. پس از آن می‌توانید از سشوار استفاده کنید.
شانه کشیدن موهای خیس، از فرق سر تا نوک مو: درست است که برای موهای خیس، استفاده از شانه راحت‌تر از برس است و خیلی از خانم‌ها در حین استحمام یا پس از آن از شانه‌های دانه درشت استفاده می‌کنند اما اگر شانه را از پوست سر تا نوک مو با فشار بکشید، موهایتان دچار شکستگی می‌شود. بنابراین ابتدا گره‌های مو را تا حد امکان باز کنید و سپس از قسمت‌های انتهایی موها شروع به شانه کشیدن کنید و کم‌کم به قسمت‌های بالاتر (نزدیک به پوست سر) بروید.
استفاده از برس نامناسب: استفاده از برس نامناسب، نه تنها باعث می‌شود که نتوانید مدل موی مطلوبتان را درست کنید بلکه ممکن است مدام در موهای شما گیر بیفتد و آزارتان دهد. به‌طور کلی توصیه می‌شود هرچه موهای شما بلندتر است، از برس‌هایی استفاده کنید که قطر بیشتری دارند. همچنین برای حجم دادن به موهایتان‌، از برس گرد کمک بگیرید و برای صاف کردن موها از برس پارویی شکل استفاده کنید.
برس کشیدن مداوم برای درخشش بیشتر مو: دکتر آمی مک مایکل، استادیار بیماری‌های پوست و مو در دانشگاه ویک فارست آمریکا می‌گوید: «تنها چیزی که شما برای درخشان‌تر شدن موهایتان نیاز دارید، چند بار برس‌کشیدن برای حالت دادن به مو و سپس استفاده از روغن‌های طبیعی است. هر چیزی بیشتر از این غیر ضروری است و می‌‌تواند به شکنندگی موها منجر شود.»
بستن نادرست موها: به طور معمول خانم‌ها عادت دارند موهای‌شان را از یک نقطه جمع کنند و ببندند و همین مساله، خطر آسیب ‌موها و شکنندگی آنها را در این ناحیه افزایش می‌دهد. بهتر است محل بستن موهایتان را هر روز تغییر دهید و یا یک سانتی‌متر بالا و پایین کنید. در ضمن استفاده از کش سر‌های یک‌پارچه (بدون درز) آسیب کمتری به موهایتان وارد می‌کند.
فراموش کردن پوست سر: برای رشد موهای سالم، پوست سر شما نیاز به تغذیه مناسب دارد. نباید فراموش شود که یکی از آسان‌ترین کارهایی که می‌توانید انجام دهید، این است که پوست سرتان را با نوک انگشتانتان ماساژ دهید. این کار باعث بهبود جریان خون در پوست سر شما می‌شود و در نتیجه مواد مغذی بیشتری به پوست سر می‌رسد.
پنهان کردن شوره‌های سر: تلاش برای پنهان‌کردن شوره‌های سر با کمک کرم‌های آرایشی مرطو‌ب‌کننده، روغن یا پماد فقط یک اقدام موقتی است، در حالی که شوره در واقع نوعی بیماری پوست سر است و باید درمان شود. استفاده از شامپوهای حاوی سالیسیلیک اسید، زینک پیریتیون، سلنیوم سولفاید و تار، از روش‌های درمانی رایج برای از بین بردن پوست سر است.
دکتر سمیرا موسوی‌فرد
 

غذای برتر برای داشتن موهای سالم

 
شاید از دید عموم بهترین توصیه برای داشتن موهای سالم و زیبا شستشو با شامپو و استفاده از نرم کننده های مناسب باشد، اما بهترین کار برای به دست آوردن موهای زیبا و سالم این است که به جای حمام، به آشپزخانه بروید!
 
موهای شما به طور طبیعی، ماهانه رشدی به اندازه ۶ تا ۱۲ میلیمتر دارند و مواد لازم برای رشد و داشتن ساختار طبیعی و سالم را از مواد غذایی که می خورید به دست می آورند نه از شامپوها و نرم کننده ها و محصولات تجاری دیگر.
 
برای داشتن موهای سالم و زیبا بهتر است ۹ غذای زیر را در رژیم غذایی روزانه خود بگنجانید:
 
۱. گوشت ماهی: حاوی مقادیر زیادی امگا-۳، ویتامین B12 و آهن است. هر سه این مواد از مواد اصلی لازم برای تغذیه پیازچه موها هستند.
 
۲. سبزیجات با رنگ سبز تیره: سبزیجاتی مانند اسفناج و کلم بروکلی منابع بسیار خوب ویتامین A و C هستند. بدن ما برای ساختن “سبوم” از این ویتامین ها استفاده می کند. سبوم در واقع یک نرم کننده طبیعی است. سلول های پیازچه مو از جمله سلول هایی هستند که سبوم تولید می کنند و باعث نرمی موها می شوند.
 
۳. حبوبات: حبوباتی مانند لوبیا و عدس با داشتن پروتئین، آهن، روی و بیوتین باعث رشد بهتر موها می شوند. کمبود ویتامین بیوتین منجر به شکنندگی موها می شود.
 
۴. آجیل: یکی از بهترین منابع سلنیوم است. سلنیوم یکی از مواد معدنی لازم برای سلامت پوست و موی سر است. گردو دارای امگا-۳ و اسید آلفا لینولئیک است که به نرمی مو کمک می کنند. بادام، گردو و پسته منابع غنی روی هستند. کمبود روی منجر به ریزش غیر طبیعی موها می شود.
 
۵. گوشت پرندگان: کمبود پروتئین منجر به شکنندگی موها می شود و در موارد کمبود پروتئین شدید، موها رنگ طبیعی خود را از دست می دهند. گوشت پرندگان یک منبع غنی از پروتئین است.
 
۶. تخم مرغ: بدون شک یکی از بهترین منابع پروتئین است. تخم مرغ همچنین دارای بیوتین و ویتامین B12 است که برای سلامت پوست و مو لازمند.
 
۷. سبزیجات خام: برای دریافت ویتامین B ، آهن و روی مورد نیاز، از سبزیجات تازه استفاده کنید.
 
۸. لبنیات کم چرب: لبنیات کم چرب مانند شیر، ماست، کشک و پنیر منابع خوب کلسیم هستند که برای رشد مو لازم است. آنها همچنین غنی از پروتئین کازئین هستند.
 
۹. هویج: منبع غنی ویتامین A است که به سلامت پوست و مو کمک فراوانی می کند.
 

استفاده صحيح از سشوار و بابليس

استفاده صحيح از سشوار و بابليس


وقتي به يک مهماني دعوت مي ‌شويد، چگونه موهاي ‌تان را آرايش مي‌ کنيد؟ آيا به آرايشگاه مي ‌رويد و کلي پول را فداي آرايش موهاي ‌تان مي ‌کنيد، يا با بابليس، موهاي ‌تان را فر مي ‌دهيد و يا باد داغ سشوار را براي صاف کردن موهاي ‌تان انتخاب مي ‌کنيد؟

خلاصه، اگر زياد با اين دو وسيله داغ يعني بابليس و سشوار، سر و کار داريد، توصيه مي ‌کنيم نکات ايمني مربوط به آن ها را هم بدانيد.

امروزه بيگودي ‌هاي الكتريكي، رايج‌ ترين وسيله فر کردن مو هستند. بابليس جديدترين نوع بيگودي‌ هاي الكتريكي است و ميله پلاستيكي بلند و قابل انعطافي است كه مو را دور آن مي ‌پيچند.
برس مناسب براي سشوار

موقع سشوار کشيدن، استفاده از برس براي خشک کردن و حالت دادن به موها وقت کمتري از شما خواهد گرفت و در نهايت موهاي‌ تان بهتر مرتب مي ‌شوند و فرم مي‌ گيرند.

اگر نخواستيد از برس براي خشک کردن موهاي‌ تان استفاده کنيد، انتخاب ديگر اين است که فقط با استفاده از دست ‌تان موهاي ‌تان را جابجا کنيد و جلوي سشوار آن ها را خشک کنيد. بهترين برس، برسي بزرگ و گرد است. اين برس پس از سشوار کشيدن بهترين حجم و حالت را به موهاي‌ شما خواهد بخشيد.
سشوار کشيدن

برس ‌هاي فلزي براي سشوار کشيدن مناسب ‌ترين هستند و بهترين شکل را به موهاي‌ تان خواهند داد.

شما مي‌ توانيد از برس ‌هاي کم ‌قطرتر براي مرتب کردن و سشوار کشيدن موهاي چتري ‌تان استفاده کنيد. برس‌هاي پارويي براي پرداخت نهايي موهاي بلند، پس از سشوار کشيدن مناسب‌ هستند.

برس‌ سشوار در 3 اندازه بزرگ، متوسط و کوتاه در بازار وجود دارد.

موهاي برس‌ هاي چوبي، ترکيبي از موهاي طبيعي و مصنوعي است، بنابراين به گرفتن بهتر موها درون ‌شان کمک مي‌ کنند.
سشوار و حرارت متمرکز

سشوارهايي که در آرايشگاه‌ ها استفاده مي ‌شوند، سشوارهايي قوي‌ هستند، ولي براي استفاده‌ هاي خانگي مي ‌توان سشوارهاي کم ‌قدرت ‌تري را نيز انتخاب کرد.

دقت کنيد سشواري که مي ‌خريد، حتما داراي درجه‌ ي سرعت پايين و بالا باشد و شما بتوانيد به آساني سرعت آن را تنظيم کنيد. يک سشوار خوب بايد بتواند باد سرد نيز توليد کند.

براي اين که موهاي ‌تان را براق کنيد، سشوار را براي باد داغ تنظيم کنيد. اگر سشوار را طوري تنظيم کنيد که باد سرد توليد کند، روغن‌، ژل و ساير فرآورده‌هايي که براي فرم دادن موهاي‌ تان استفاده کرده‌ايد روي موهاي‌ تان ثابت خواهند شد و همچنين از ايجاد الکتريسيته ساکن در موهاي‌ تان جلوگيري خواهد کرد.

هنگام استفاده از سشوار، آن را روي موهاي‌ تان حرکت دهيد و يکجا نگه نداريد، زيرا حرارت ثابت سشوار به موهاي ‌تان آسيب خواهد زد.

تلاش کنيد سرهاي مخصوص پخش ‌کننده حرارت و باد را سر دهانه سشوارتان وصل کنيد تا حرارت بر سطح موهاي ‌تان پخش شود، به ويژه اگر موهاي ‌تان مجعد است، استفاده از اين سرها سبب مي ‌شود موهاي ‌تان شکل و فرم دلخواه را به دست آورند. گرچه استفاده از سرهاي ويژه، زمان سشوار کشيدن را طولاني ‌تر خواهد کرد.
سشوار کشيدن
اگر مي‌ خواهيد موهاي تان براق شود

اگر مي ‌خواهيد پس از سشوار کشيدن موهاي ‌تان برق بيفتد، از باد گرم سشوار استفاده کنيد. هر چه بيشتر از باد سشوار و برس روي يک بخش از موهاي ‌تان استفاده کنيد، موهاي ‌تان بيشتر برق مي ‌افتند، ولي در اين صورت امکان صدمه ديدن موهاي ‌تان در اثر باد داغ سشوار نيز افزايش مي ‌يابد.

موهاي ‌تان را به دور برس بپچيد و در حالي که سشوار را روي آنها گرفته ‌ايد، به آرامي ‌موها را از برس باز کنيد. براي اين که موهاي ‌تان کمتر آسيب ببينند، بهتر است سر مخصوص پخش حرارت و باد سشوار را بر سر لوله آن نصب کنيد.

براي اين که ساقه موهاي ‌تان در اثر باد سرد سشوار نسوزد، پس از سشوار کشيدن هر بخش از موهاي ‌تان، چند ثانيه صبر کنيد تا آن بخش از موهاي‌ تان خنک شود. سپس دوباره کار خود را تکرار کنيد.

اگر دوست داريد موهاي‌ تان حجم پيدا کنند، بخش کوچک از موهاي‌ تان را انتخاب کنيد. آن بخش را دور برس بپيچيد و خلاف جهت ريشه موهاي ‌تان بکشيد. هم‌ زمان سشوار را هم روي آن بگيريد.
نکات لازم هنگام استفاده از اتوي مو (بابليس)

* قبل از اتو کشيدن موها، حتما موها را با سشوار خشک کنيد.

* بعد از خشک کردن، از براق کننده‌ هاي مو در لابه لاي موها استفاده کنيد.

* اگر موهاي خيلي فر يا وزي داريد، براي اتو کشيدن، لايه‌هاي باريک و نازکي از موها را برداريد.

* براي موهاي صاف که فقط کمي موج دارند، حتما قبل از اتو، موادي مانند واکس يا کرم مو را به مقدار کم به نوک انگشتان زده و به همه جاي موهايتان بماليد تا پوششي بين مو و اتو باشد و از سوختن مو جلوگيري شود، زيرا اين موها نسبت به موهاي فر شکننده ‌تر و ضعيف ‌ترند. اما در مورد موهاي فر، فقط قبل از اتو از براق کننده‌ ها استفاده کنيد و از واکس و کرم مو بعد از اتو، براي گرفتن خورده موهاي روي سر و مو خوره‌ ها، آن هم به مقدار خيلي کم استفاده کنيد (استفاده از واکس و کرم زياد بعد از اتو براي موهاي فر، آنها را وز خواهد کرد و قبل از آن هم در صاف کردن موها شما را دچار مشکل مي ‌سازد.)
اتوي مو

* براي موهاي خيلي فر بعد از يک بار اتو کشيدن لايه هاي نازکي از مو، مقدار کمي واکس را کف دست‌ ها زده و روي موها بکشيد و بعد دوباره با جدا کردن لايه ‌هاي ضخيم‌ تر مو، آن ها را اتو کنيد تا کاملا صاف شوند.

* اتو کشيدن موها از ريشه، به موها آسيب جدي رسانده و باعث ريزش آن ها خواهد شد. پس با فاصله از ريشه ي موها، آنها را اتو کنيد.

* استفاده مکرر و زياد از اتوي مو باعث ريزش و کم شدن و فاصله انداختن بين موها خواهد شد، پس بهتر است تنها در مواقع خاص، اين کار را انجام دهيد.

* موهاي رنگ و مش شده و‌ هايلايت را حتما قبل از اتو، با مقدار کمي واکس مو بپوشانيد تا کمتر آسيب ببينند، زيرا دکلره و رنگ، مقاومت مو را در برابر حرارت کم مي‌ کنند و به راحتي در اثر گرما، موها از وسط مي شکنند و مي‌ ريزند
 

موخوره چیست؟

موخوره چیست؟


مو خوره در واقع به علت آسیب لایه پوشاننده برونی مو رخ می دهد که کوتیکول نام دارد. سلول ها کوتیکول در موهای سالم با نظم مشخصی قرار گرفته اند که آن را به سفال های سفت تشبیه می کنند زیرا این سلول ها با مختصر هم پوشانی روی هم قرار گرفته اند. هر عاملی که به سلول های کوتیکول آسیب برساند باعث مو خوره می شود از جمله شامپوهای خشن و غیر استاندارد، مواد اکسیدان، رنگ مو، مواد فر، گرمای شدیدناشی از سشوار یا اتوی مو، باد و تابش آفتاب.
هنگامی که موها بسیار بلند می شوند به علت تماس طولانی مدت با مواد شوینده آسیب می بیند و مو خوره می شود.

جهت پیشگیری از موخوره بایستی نکات زیر را رعایت کنیم:

- حداقل سالی یکبار موهای خود را حدود یک تا دو سانیمتر کوتاه کیند.
- از شامپوهای استاندارد استفاده کرده و هنگام شستشو بیشتر پوست سر و ابتدای ساقه را شستشو داده و از چنگ زدن قسمت انتهایی ساقه مو پرهیز کنید.

- گرما به هر صورت برای موها زیان آور است، هنگام آبکشی موها از آب ولرم استفاده نمایید. در مورد استفاده از سشوار و اتوی مو کنید و در موارد ضروری سشوار را روی درجه ملایم قرار داده و از فاصله بیست سانتیمتری به موها نزدیکتر نکیند.

- استفاده از مواد فر دائم، اکسیدان و رنگ را به حداقل برسانید، قبل از سفید شدن موها آن ها را رنگ نکیند و هنگامی که تعداد و تارهای سفید مو زیاد می شوند از رنگ کردن گریزی نیست؛ از رنگهای نزدیک به پایه موی خود استفاده نمایید تا دفعات رنگ کردن به حداقل برسد.

- مو تفریحی با آب شور دریا، باد و آفتاب به مو ها آسیب می زند بنابراین ساعات آن را محدود نمایید.


- هنگامی که موها رنگ می شوند ناگزیر آسیب می بینند و برای نگهداری بهتر بایستی از نرم کننده ها و حالت دهنده ها استفاده نمایید. این گروه از فراورده های مو دونوعند: حالت دهنده ها داخل حمام پس از شامپو و آبکشی به ساقه موها زده شده و پس از زمان انتظار 2 تا 3 دقیقه ای با آب ولرم یا سرد آبکشی می شوند.

گروه دوم کرم های مو یا ماسک های ویژه موها هستند که پس از خروج از حمام در حالیکه موها هنوز مرطوب هستند به موهای دونم زده شده و با شانه دندانه درشت شانه می شوند. کرم یا ماسک مو نیازی به آبکشی ندارد و روی مو ها باقی می ماند.

مو خوره
اگر به مو خوره مبتلا شده اید نکات زیر را رعایت فرمایید:

- نزدیکترین موخوره به ریشه مو را پیدا کنید و حداقل سه سانتیمتر بالاتر از آن موها را کوتاه نمایید
- دو تا سه ساعت قبل از حمام ابتدا موها را مرطوب کنید و شپش با نوعی روغن گیاهی مثل روغن زیتون، روغن بادام تلخ یا شیرین موهای مرطوب را روغن بزنید و انتهای موها را داخل یک کیسه پلاستیکی قرار دهید، سپس هنگامی که وارد حمام می شوید کیسه را باز کرده و موها را شستشو دهید اما نوک موها را چنگ نزنید.
- پس از حمام بایستی قسمت پایانی موها را با کرم یا ماسک مو محافظت کنید
 

۱۳۹۱ فروردین ۷, دوشنبه

6 راز طبیعی طب چینی برای زیبایی پوست

6 راز طبیعی طب چینی برای زیبایی پوست
6 راز طبیعی طب چینی برای زیبایی پوست
در این فصل از سال پوست شما در معرض بادهای سرد و سوزان در بیرون از خانه و هوای گرم و خشک در داخل منزل قرار دارد و شما هر روز از مواد مختلف....

در این فصل از سال پوست شما در معرض بادهای سرد و سوزان در بیرون از خانه و هوای گرم و خشک در داخل منزل قرار دارد و شما هر روز از مواد مختلف آرایشی استفاده می‌کنید. با این وصف به نظر نمی‌رسد که احساس خوبی در مورد پوست خود داشته باشید. در این مقاله 6 راز طبیعی برای داشتن پوستی نرم، صاف و زیبا ارائه شده است.

1-آیا نحوه‌ی زندگی شما پوستتان را تخریب می‌کند؟
عدم تعادل در زندگی شما بر چهره و پوستتان نمایان می‌شود. مثلا اگر رژیم غذایی نامناسبی داشته باشید و یا از فست فودها و رژیم غذایی فاقد میوه و سبزیجات استفاده کنید، پوست ناسالم و بدی خواهید داشت. افسردگی، اضطراب و استرس موجب ایجاد تغییراتی در پوست شما و خصوصا در پوست صورت می‌شوند. برخی اوقات این عوامل لک‌ها و چروک‌های ناخواسته‌ای در صورت شما ایجاد می‌کنند. نور آفتاب، و آب و هوای سرد و خشک یا وزش باد، رطوبت طبیعی و گردش خون طبیعی پوست را از بین می‌برد و منجر به پیری زودرس پوست می‌شود. سیگار، مصرف الکل و فقدان خواب کافی همگی بر روی پوست شما تاثیر می‌گذارند. نگاه دقیقی به شیوه‌ی زندگی خود بیاندازید تا ببینید با پوست خود چه کرده‌اید. در این صورت می‌توانید تغییرات مناسبی در شیوه‌ی زندگی خود ایجاد کنید تا از پوست خود محافظت کرده و آن را دوباره جوان کنید.

2-غذاهای استثنایی مناسب پوست مصرف کنید:
در چین باستان ملکه‌ها برای زیبایی پوست و محافظت از آن رموز خاصی داشتند که به شاهزاده‌های پس از خود منتقل می‌کردند. برخی از این رازها شامل رژیمهای غذایی به خصوصی بودند. برخی از این غذاها غذاهای خارجی گران قیمت بودند و برخی از آنها غذاهایی بودند که امروزه نیز به راحتی در دسترس هستند. این رژیمهای زیبایی باستانی غذاهایی هستند که به سلامت پوست کمک می‌کنند مانند آلبالو، گیلاس، سویای سیاه، گردو، عناب و برخی خوراکی‌های مشابه. همچنین مرکبات هم به عنوان خوراکی‌های التیام‌بخش که حاوی مقادیر زیادی آنتی اکسیدان هستند به سلامت پوست شما کمک می‌کنند.
اگر پوست خشکی دارید کمی‌بیشتر روغن کتان، روغن کنجد، روغن زیتون و روغن خالص نارگیل مصرف کنید. هر روز آووکادو، مقداری آجیل و دانه‌های مختلف مصرف کنید. خصوصا بلوط، فندق، گردو و تخمه‌ی آفتابگردان مواد مفیدی هستند.

3-لایه برداری پوست را فراموش نکنید:
لایه بیرونی پوست شما مرتب تجدید می‌شود و سلولهای قدیمی ‌با سلولهای جدید جایگزین می‌شوند. یک راه موثر برای کاهش دادن خطها و چروکهای پوست سرعت دادن به این فرایند است. به جای استفاده از روشهای گران قیمتی مانند درم ابریژن، پیلینگ شیمیایی و لیزر می‌توانید به آرامی‌با مواد طبیعی پوست خود را جوانسازی کنید. برای قرنها ملکه‌ها و زنان اشرافی چین از همین مواد طبیعی برای لایه برداری سلولهای پوست استفاده می‌کردند. موادی مانند خزه دریایی، کلپ (نوعی جلبک)، پودر مروارید، برگ درخت خرمالو و نیشکر، سالیان دراز استفاده می‌شدند. می‌توانید با ترکیبی برخی از مواد طبیعی ماسک تهیه کنید. این مواد را با آب مخلوط کنید و با اضافه کردن ژل آلوئه ورا یا سفیده‌ی تخم مرغ به مخلوط کن خمیر ماسک را تهیه کنید. از یک اسفنج نرم با حرکات چرخشی کوچک برای پاک کردن ماسک از روی پوست استفاده کنید. ماسک را 10 دقیقه روی پوست باقی بگذارید و سپس آن را بشویید. مراقب باشید که مواد وارد چشمان شما نشود.

4-سم زدایی برای زیبایی پوست:
طب چینی معتقد است که راهای مختلفی برای خارج ساختن مواد مضر از بدن وجود دارد و یکی از عمده ترین این راهها پوست است. همچنین  برخی اوقات این مواد در پوست به دام می‌افتند و ممکن است جوش ها ایجاد شوند. این مواد مضر شامل آلوده کننده‌های محیطی، سموم و آفت کشها و نگهدارنده‌هایی هستند که در محیط و غذاهایی که می‌خوریم یافت می‌شوند. همه‌ی این مواد می‌توانند پوست را فرسوده کنند. کمک به بدن برای خارج ساختن این مواد مضر برای حفظ تعادل داخلی بدن اهمیت زیادی دارد زیرا نتیجه آن بر پوست تاثیر می‌گذارد.
گیاهانی که می‌توانند بدن را سم زدایی کنند مانند گیاه قاصدک، گل داوودی، نعناع، توت سفید و شیرین بیان به فعالیت کبد و کیسه‌ی صفرا در سم زدایی کمک می‌کنند. این دو عضو بدن مهمترین نقش را در غیر فعال کردن و از بین بردن مواد سمی‌ و مضر دارند و نقش آنها بسیار بزرگتر از کاری است که پوست در سم زدایی انجام می‌دهد. فرمولهای گیاهی در طب چینی وجود دارند که به سم زدایی از طریق پوست نیز کمک می‌کنند.

5-زیبایی طبیعی با مواد طبیعی:
بسیاری از محصولاتی که امروزه برای محافظت و آرایش پوست استفاده می‌شوند حاوی مواد شیمیایی و سرطانزا هستند که از طریق پوست به داخل جذب می‌شوند. قوانین بسیار کمی‌برای صنایع آرایشی وضع شده است و این موضوع باعث شده که اغلب موارد مواد شیمیایی مضر در این محصولات وجود داشته باشند. برای مثال حتی ممکن است ریمل شما حاوی فرمالدئید باشد و یا رزین های پلاستیکی در رژ لب شما وجود داشته باشد! ممکن است پودر تالکی که در سایه‌های چشم و پودر‌ها وجود دارد به آزبست آلوده باشد. حلال پایه‌ای همه‌ی مواد آرایشی مواد شیمیایی هستند. احتمال دارد که همه‌ی این مواد سرطانزا باشند. از مواد آرایشی گیاهی استفاده کنید. رنگها و روغنهای طبیعی زیادی هستند که می‌توان از آنها به جای لوازم آرایشی مختلف استفاده کرد.

از ماست برای داشتن پوستی عالی استفاده کنید:
ماست دارای فرمول طبیعی مناسبی برای سلامت پوست است. ماست حاوی اسید لاکتیک است که این ماده به صورت طبیعی تولید آلفا هیدروکسی اسید می‌کند که می‌تواند به آرامی‌ لایه‌های سلولی مرده را به صورت طبیعی بردارد و پیلینگ کند و پوستی صاف و زیبا ایجاد کند. ماست برای پوستهای حساسی که نمی‌توانند آلفا هیدروکسی اسید ساخته شده را تحمل کنند می‌تواند استفاده شود. به مرور زمان ماست می‌تواند لکه‌های پوست را روشن کند. برای استفاده از ماست ابتدا صورت خود را بشویید و ماست را مانند کرم روی صورت خود صاف کنید و 15 دقیقه باقی بگذارید. سپس صورت خود را با آب سرد بشویید و با یک مرطوب کننده‌ی طبیعی پوست را مرطوب کنید. برای کاهش قرمزی پوست که ممکن است پس از پاک کردن ماست ایجاد شود از کمپرس سرد استفاده کنید.

تهیه و ترجمه:گروه سلامت سیمرغ ـ دکتر حانیه ترکمان
 

10 فرمان برای غلبه بر جوش صورت


10 فرمان برای غلبه بر جوش صورت
در كنار دارو یك‌سری اقدامات و توصیه‌های بهداشتی ساده نیز وجود دارد كه با انجام آن می‌توان آسانتر از بیماری كنه‌ای مثل آكنه راحت شد.

‌صورت جوش جوشی مشكل بسیاری از جوانان است. آكنه كه مردم آن را با عنوان جوش غرور جوانی می‌شناسند یكی از شایع‌ترین بیماری‌های پوستی است. این بیماری، شایع‌ترین علت مراجعه بیماران به متخصصان پوست است.

این بیماری در بسیاری از جوانان در سنین بلوغ پدید می‌آید و شدت آن در افراد مختلف متفاوت است و اكثرا پس از سن 25 سالگی بهبود می‌یابد.

جوش‌های غرور به صورت دانه‌های قرمز، جوش‌های سر سیاه و توده‌های سفتِ زیر پوستی در ناحیه گونه، بینی، پیشانی، پشت گردن، قسمت فوقانی پشت و سینه ظاهر می‌شوند.

این جوش‌ها در پایه یك مو به وجود می‌آیند و ناشی از آماس، التهاب و انسداد مجرای غده چربی كنار مو هستند.


علت چیست؟
پیدایش آكنه ناشی از یك علت خاص نیست بلكه چندین عامل در پیدایش و شدت آن نقش دارند. ارث، میكروب‌ها، نوع غذا، مشكلات عصبی و روحی، تغییرات غددی هورمونی، نوع پوست، بهداشت صورت، مصرف برخی داروها و بعضی از بیماری‌ها از جمله عواملی است كه در ایجاد این بیماری نقش دارد.


10 فرمان

آكنه یك بیماری است كه برای درمان آن باید به پزشك مراجعه و داروهای مناسب را مصرف كرد. درمان آكنه حداقل 6 ماه طول می‌كشد و تازه احتمال عود آن نیز وجود دارد. در حقیقت آكنه بیماری بسیار سمجی است و مثل كنه به پوست می‌چسبد. اما در كنار دارو یك‌سری اقدامات و توصیه‌های بهداشتی ساده نیز وجود دارد كه با انجام آن می‌توان آسانتر از بیماری كنه‌ای مثل آكنه راحت شد.

1. دستكاری نكنید. سعی كنید جوش‌ها را دستكاری نكنید و نخواهید با فشار دست آنها را خالی كنید.

2. آرام باشید. سعی كنید خواب مرتب داشته باشید. استراحت كافی داشته باشید و حتی الامكان از فشارهای روحی و عصبی بپرهیزید.

3. صورت خود را بشویید. برای شستشو از صابون اسیدی (گوگردی) كه پزشك توصیه می‌كند استفاده كنید. ابتدا صورت خود را خوب صابون بزنید تا از كف پوشیده شود.

4. پوست را ماساژ دهید. هفته ای یك یا دو بار ماساژ با مواد اسیدی نظیر سركه سیب در كاهش چربی پوست و بهبود جوشها موثر است.

5. چربی نخورید. از مصرف غذاهای چرب، سس مایونز، خامه، شكلات، گردو، فندق، موز، تخم مرغ و نارگیل، خودداری كنید.

6. میوه و سبزی بخورید. سعی كنید سبزی و میوه بخصوص سبزی‌های حاوی ویتامینA مثل هویج، اسفناج، شاهی و گوجه‌فرنگی را زیاد مصرف كنید.

7. داغ نشوید. گرما میزان جوش‌های آكنه را بیشتر می‌كند پس زیاد در محیط‌های گرم نمانید.

8. ضد آفتاب بزنید. در مورد آفتاب نظرات متفاوت است برخی معتقدند اشعه آفتاب تاثیر خوبی در بهبود جوش‌های غرور جوانی دارد و برخی معتقدند كه نور آفتاب پس از مدتی موجب تشدید آكنه می‌شود. اما مطمئن باشید از زدن ضد آفتاب ضرر نمی‌كنید.

9. ورزش كنید. ورزش حتی جوش صورت را نیز خوب می‌كند. ورزش و استحمام باعث باز شدن منافذ پوست، بهبود جریان خون آن و رفع چربی می‌شود كه نتیجه آن شادابی پوست و بهبود جوش‌هاست.

10. نقاشی نكنید! مصرف مواد آرایشی و كرم‌های چرب، آكنه را تشدید می‌كند پس سعی كنید صورت خود را كمتر نقاشی كنید.
 
پوست صورت

گردآوری: گروه سلامت سیمرغ
www.seemorgh.com/health

منبع: jamejamonline.ir

۱۳۹۱ فروردین ۶, یکشنبه

نکاتی برای مراقبت از مو

نکاتی برای مراقبت از مو



با اینکه مو، بخش مرده بدن محسوب می شود، اما بسیار به شرایط جوی و آب و هوایی حساس است. مثلاً در تابستان، اشعه مضر آفتاب، رنگ موها را می برد، رطوبت زیاد هوا باعث وز کردن موها می شود و یا کلر موجود در آب استخرها یا نمک موجود در آب دریاها به مو آسیب های جدی وارد می کند. در زمستان هم به علت سرمای هوا، موها کدر می شوند و درخشندگی خود را از دست می دهند. پس لازم است با توجه به آب و هوایی که در آن زندگی می کنیم، همواره مراقبت های لازم را از موهایمان به عمل بیاوریم تا همیشه موی شاداب، براق و خوش حالتی داشته باشیم.

نکاتی برای مراقبت از مو

با اینکه مو، بخش مرده بدن محسوب می شود، اما بسیار به شرایط جوی و آب و هوایی حساس است. مثلاً در تابستان، اشعه مضر آفتاب، رنگ موها را می برد، رطوبت زیاد هوا باعث وز کردن موها می شود و یا کلر موجود در آب استخرها یا نمک موجود در آب دریاها به مو آسیب های جدی وارد می کند. در زمستان هم به علت سرمای هوا، موها کدر می شوند و درخشندگی خود را از دست می دهند. پس لازم است با توجه به آب و هوایی که در آن زندگی می کنیم، همواره مراقبت های لازم را از موهایمان به عمل بیاوریم تا همیشه موی شاداب، براق و خوش حالتی داشته باشیم.

به خاطر داشته باشید که زیبایی چهره هر فردی بیشتر از هرچیزی شادی و درخشندگی موهای او بستگی دارد.در این مقاله نکاتی به شما یادآوری می شود که شاید بیشتر آنها را بدانید یا تجربه کرده باشید و شاید هم بخش هایی از آنها را ندانید، به هر حال دانستن و عمل کردن به این نکات باعث می شود که موهای شما از سلامت بیشتری در فصول مختلف برخوردار باشد.

* موهای زیبا نیازمند یک رژیم غذایی سرشار از پروتئین است. پس سعی کنید در رژیم غذایی خود به قدر کافی از پروتئین های حیوانی و گیاهی مثل گوشت و مرغ و لبنیات بهره ببرید.* هرگز موهایتان را بیش از حد نشورید. در دستور مصرف برخی شامپوها ذکر شده است که موهایتان را دوبار بشویید. اما باید بدانید یک بار شستشو برای تمام انواع موها و برای زدودن چربی و کثیفی از روی موها کافی است.* استفاده از محصولاتی مثل ژل، موس و کرم های مو، درخشندگی مو را از بین می برد و موها را کدر می کند. شما می توانید از یک شامپوی پاک کننده گیاهی، هر دو هفته یک بار برای زدودن باقیمانده مواد آرایشی از موهایتان استفاده کنید.* استفاده از انواع نرم کننده ها و آب رسان ها بعد از شامپو برای مو ضروری است. چون موها در اثر استفاده از شامپوی تنها خشک و شکننده می شوند اما به خاطر داشته باشید که نرم کننده را فقط به ساقه مو بمالید، نه به ریشه مو.

* موهای رنگ کرده پس از مدتی درخشش و براقی خود را از دست می دهند، بدین منظور استفاده از یک نرم کننده که متناسب با رنگ موی شما باشد، هفته ای یک بار توصیه می شود.

* شوره مو مشکل اغلب خانم هاست و اغلب هم به صورت فصلی بروز می کند. رای حل این مشکل علاوه بر استفاده از شامپوهای ضد شوره معتبر، باید از یک رژیم غذایی سالم مقوی و سرشار از پروتئین استفاده کنید، چون شوره به علت تغذیه نامناسب ریشه موها تولید می شود.

* هنگام شستشو در حمام، ریشه موها سست می شوند و ریزش مو به راحتی صورت می گیرد پس سعی نکنید با شانه و برس به جان موهایتان بیفتید. چون باعث کنده شدن مقدار زیادی مو خواهید شد. مشکل شما با استفاده از مقدار کمی نرم کننده قابل حل است. با استفاده از نرم کننده، موهایتان به راحتی شانه می شود و نیازی به برس کشیدن های سخت نیست.

* بعد از استفاده از نرم کننده ، موهایتان را با آب سرد آبکشی کنید تا باقیمانده آن از سرتان پاک شود، در عین حال موهایتان نرم و براق باقی بماند.

* برای درخشندگی موها، متخصصین، آبکشی مو با سرکه سیب به طور هفتگی را توصیه می کنند. بدین صورت که هفته ای یک بار موهایتان را پس از شستشو با شامپو با سرکه سیب آبکشی کنید، و سپس دوباره با شامپو بشویید.

* موهای وز و خشک را با شامپوها و نرم کننده هایی که دارای ویتامین ٍe ، گیاه آلو و راوپانتول هستند، بشویید تا رطوبت آنها حفظ شود.

* برای باز کردن گره های مو از شانه هایی با دندانه های درشت استفاده کنید. ابتدا قسمت پایینی مو را کمی شانه کنید و به تدریج به ریشه مو برسید. بدین شکل علاوه بر باز شدن گره ها به مو آسیبی نمی رسد.

* قبل از استفاده از بیگودی یا دستگاه های صاف کننده مو، حتماً مو را کاملاً خشک کنید تا به مو آسیب نرسد.

* هرگز از درجه تند و گرم سشوار برای حالت دادن به مو استفاده نکنید. همیشه از درجه متوسط آن استفاده کنید و در انتها مقداری باد سرد به موهایتان بدهید تا درخشندگی و حالت مو حفظ شود.

* اگر موهایتان چرب است، می توانید با گذاشتن کف شامپو به مدت چند دقیقه روی موها این عارضه را در مدت زمان طولانی برطرف کنید، استفاده از شامپوهای مخصوص موی چرب نیز مناسب است. به یاد داشته باشید موی چرب را نباید بیشتر از دوبار در هفته بشویید و در ضمن آب ولرم برای شستشوی موی چرب استفاده کنید، نه آب داغ.

* استفاده از سشوار به طور مداوم به موها آسیب جدی می رساند، شما می توانید با اصلاح و کوتاه کردن نوک موها، هر ۶ تا ۸ هفته به موهایتان تازگی و شادابی را هدیه کنید.

* اغلب موهای صاف و لخت زود چرب شده و حالت خود را از دست می دهند. برای این که بتوانید به طور موقت و تا حمام بعدی این حالت را از بین ببرید، مقداری پودر بچه روی موها بپاشید و سریع موها را شانه کنید.

* از برس مویی برای شانه کردن موهایتان استفاده کنید، چون نه به موهای شما آسیب می رساند و نه باعث تجمع چربی در ریشه می شود و با استفاده از این برس چربی به طور متوازن در تمام طول ساقه مو پخش می شود.

* برای صاف کردن موها و جلوگیری از وز کردن مو هنگام سشوار، حتماً از دهانه سشوار استفاده کنید، چون باعث می شود که باد گرم حقیقی به قسمت مورد نظر بخورد و دیگر قسمت ها را وز نکند.

* برای موهای بسیار فر و وز، فرآورده های ضد وز به شکل لوسیون موسوم در بازار موجود است. می توانید قبل و بعد از سشوار، از این لوسیون به موهایتان بمالید تا وز نکند.

* اشعه مضر آفتاب، رنگ موها را تغییر می دهد. بدین منظور بدون سرپوش مثل روسری یا کلاه زیر نور آفتاب قرار نگیرند در کنار دریا یا استخر هم از کلاه شنا استفاده کنید. همچنین می توانید در تابستان از شامپوهایی که در مقابل اشعه نور آفتاب مقاوم هستند، استفاده کنید.

* مو مثل اسفنج می ماند و هر چیز خارجی که با سر تماس پیدا کند مثل کلر را به خود می کشد. پس قبل از شیرجه زدن در آب استخر، موهایتان را خیس کنید و کمی نرم کننده برای محافظت به ساقه مو بمالید.

* همیشه بعد از شنا موهایتان را بشویید تا باقیمانده کلر یا نمک از موهایتان پاک شود.

* فرو صاف کردن مو به صورت متناوب به مو صدمه می زند سبکی را که می پسندید (مثل صاف یا فر) انتخاب کنید و دست کم شش ماه در یک سبک باقی بمانید.

* برای کاهش مضرات رنگ و فر مش قبل از رفتن به آرایشگاه، به حمام بروید و موهایتان را با مقدار زیادی نرم کننده برای محافظت مو بشویید.

* برای موهای فر و وز، استفاده از شامپوهای تهیه شده از روغن های طبیعی مثل روغن زیتون و نارگیل بسیار مناسب است.

* اگر موهایتان نازک و کم شده باشد، هر شب با یک برس مویی با دندانه های درشت به آرامی شانه کنید. با این کار جریان خون در اطراف پیاز مو جریان پیدا می کند و رشد مو تحریک و تسریع می شود.

* اگر موهایتان کم پشت است، با شانه کردن آن به روش عکس یعنی از ریشه به ساقه، می توانید حجم مو را زیاد کنید.

* برای حجم بخشیدن به موهای نازک، می توانید از شامپوهای حجم دهنده استفاده کنید.

* به موهایتان کمی استراحت دهید. مرتب آن را سشوار نکشید یا فرآورده هایی مثل ژل یا موس سنگین نکنید.

* همیشه هنگام استفاده از ژل یا کرم مو از مقدار کم شروع کنید و موهایتان را بیش از اندازه لازم به این مواد آغشته نکنید. اگر کم بود، باز جای اضافه کردن هست.

* از نگرانی بپرهیزید، استرس و نگرانی باعث ریزش مو می شود، پس به خاطر موهایتان هم شده آرام باشید.

* برای جلوگیری از وز کردن و خشک شدن موها که در اثر سرمای زمستان و استفاده بیش از حد از سشوار ایجاد می شود، هر هفته از ماسک رطوبت دهنده مو استفاده کنید و از نرم کننده های قوی تر پس از شامپو مصرف کنید.

* حتماً قبل از گذاشتن روسری یا کلاه، موهایتان را کاملاً خشک کنید چون اگر موی شما زیر روسری یا کلاه خشک شود، بسیار بد حالت خواهد شد.

* استفاده از ژل یا کرم حاوی سیلیکون، باعث درخشندگی موهای شما قبل از حالت دادن به آن می شود.

* اگر از کوتاه کردن موهایتان می ترسید و نگرانید که به شما نیاید، آن را در چند مرحله کوتاه کنید.

* موهای صاف یا لخت را به شکل لایه لایه یا لیر بزنید تا کمی پف کند و حالت بگیرد.

* هر چقدر موهای بلند شما زیبا باشد، باید که آن را کوتاه تر از حد کمرتان نگه دارید تا علاوه بر سلامت مو، سلامت جسم شما نیز تأمین شود.

* هرگز رنگ موهایتان را ناگهان و چند درجه تغییر ندهید. شاید باور نکنید، اما این کار باعث سردرد شما خواهد شد. قبلاً اگر می خواهید موهایتان را بور کنید، در چند مرحله این کار را بکنید. در این صورت هم موهای خوش رنگ تری خواهید داشت و هم به موهایتان آسیب نمی رسد.

* اگر موهایتان تغییر کرده و زود چرب می شود و خارش دارد، احتمالاً به خاطر نوع شامپویی است که مصرف می کنید، باید نوع شامپوی خود را عوض کنید. گاهی تعویض و انتخاب شامپوی مناسب، عارضه را به کلی از بین می برد.

* زیاد موها را هنگام شامپو چنگ نزنید، چون غدد چربی را فعال کرده و باعث چرب شدن مو خواهد شد
 
مو