۱۳۹۳ مرداد ۹, پنجشنبه

برنامه بدنسازي جهت آب كردن چربي هاي اضافي

برنامه بدنسازي جهت آب كردن چربي هاي اضافي

در طراحي برنامه بدنسازي براي حذف كردن چربي هاي اضافي بهتر است كه براي هر عضله از چندين سيستم يا تركيبي از اين سيستم ها  در برنامه بدنسازي استفاده شود. در هر صورت اگر مي خواهيد همزمان با حذف كردن چربي هاي اضافي از رشد خيلي خوبي در عضلات برخوردار شويد بايد بعد از تمرينات بدنسازي از ورزش هاي هوازي هم استفاده كنيد. استفاده از دو سيستم همزمان بر روي يك عضله آنچان تأثيري در حذف كردن چربي هاي اضافي بدن ندارد. پس بهتر است كه در كنار تمرينات شوك دهنده بدنسازي از سيستم هايي استفاده كنيد كه بتوانيد در يك زمان دو تا عضله را با هم تمرين بدهيد و اين باعث مي شود كه ضربان قلب در حد متوسطي افزايش يابد. در طراحي برنامه بدنسازي بهتر است كه از دستگاه هاي بدنسازي استفاده كنيد. خيلي از افرادي كه قصد دارند كه در كاهش چربي هاي اضافي خود موفق شوند توصيه مي شود كه 2 تا عضله مخالف را با دستگاه هاي بدنسازي تمرين بدهند نه با وزنه هاي آزاد. بهتر است از اول تا آخر تمرينات همچنان ضربان قلب در حد متوسطي باشد. در برنامه بدنسازي استفاده از حركاتي كه خود به خود باعث افزايش ضربان قلب مي شود بهتر است كه بيشتر استفاده كنيد.
استفاده از حركت ليفت مي تواند هم در رشد عضلات خيلي تأثير داشته باشد و هم مي تواند در افزايش ضربان قلب و همچنين در كاهش چربي هاي اضافي و افزايش حجم عضله بسيار مؤثر واقع شود. البته بهتر است كه اين حركات خاص را با وزنه هاي كم و تكرارهاي بالا در برنامه بدنسازي خود بگنجانيد. حركت ديگري كه هم سازنده عضلات مي باشد و هم خاصيت چربي سوزي دارد حركت ليفت وزنه برداري مي باشد. اين حركت بايد حتمأ در برنامه بدنسازي براي چربي سوزي گنجانده شود. تا بتواند بعد از مدت 6 ماه مؤثر واقع شود. سعي كنيد بيشتر از قبل به برنامه بدنسازي خود اهميت بدهيد.

برنامه بدنسازی

۱۳۹۳ مرداد ۷, سه‌شنبه

دستگاه هاي بدنسازي و برنامه بدنسازي

دستگاه هاي بدنسازي و برنامه بدنسازي

دستگاه هاي بدنسازي تا حدود زيادي مي توانند در رشد عضلات تأثير داشته باشند. اما در ايران اشتباه بزرگي كه مربيان بدنسازي مرتكب مي شوند اين است كه در هر برنامه بدنسازي از دستگاه ها بسيار زياد استفاده مي شود و خيلي كم به حركت پايه و استفاده ازوزنه هاي آزاد توجه مي شود.
اگر بخواهيم خيلي سريع در عضلات خود تغييراتي ايجاد كنيم بايد در برنامه بدنسازي خود از حركات پايه بيشتر استفاده كنيم. استفاده از دستگاه هاي بدنسازي در برنامه بدنسازي بيشتر براي ورزشكاراني مناسب مي باشد كه قبلأ به سايز دلخواه خود رسيده باشند. اما از آنجايي كه استفاده از دستگاه هاي بدنسازي براي تنوع لازم مي باشد. بهتر است كه از دستگاه هاي بدنسازي در برنامه بدنسازي به تعداد كم استفاده شود. اگر شما اصل برنامه بدنسازي خود را به دستگاه هاي بدنسازي اختصاص بدهيد نبايد انتظار رشد خوبي را در عضلات داشته باشيد. اگر شما مي خواهيد براي ورزشكاري كه از رشد خيلي خوب عضلات برخوردار است برنامه بدنسازي بنويسيد بايد براي اين افراد بيشتر از دستگاه هاي بدنسازي استفاده شود تا فرم عضلات بهتر شود و عضلات ورزشكار تفكيك تر شود. اما اگر بخواهيد براي ورزشكاراني كه از رشد خوب عضلات برخوردار نيستند برنامه بدنسازي طراحي كنيد و يا براي افرادي كه به تازگي شروع به بدنسازي كردن بخواهيد برنامه بدنسازي طراحي كنيد بايد از حركات پايه بسيار بيشتر استفاده شود. تا رشد در عضلات اتفاق بيفتد.
حتي طراحي درست و اصولي برنامه بدنسازي به مكمل هاي بدنسازي شما هم مربوط مي شود. مثلأ اگر شما مي خواهيد از كراتين استفاده كنيد و يا اگر مي خواهيد از مكمل هاي پروتئيني در تغذيه خود استفاده كنيد بايد برنامه بدنسازي شما بر اين اساس تغيير كند.
حتي مشاهده شده است افرادي كه قصد افزايش قدرت در عضلات خود را داشته اند به اشتباه از برنامه بدنسازي استفاده كرده اند كه در آن از دستگاه ها بيشتر استفاده مي شود. و بعد از مدتي مشاهده شد كه هيچ افزايش قدرتي در عضلات مشاهده نشد. پس بهتر است كه اگر قصد شما افزايش قدرت مي باشد بايد از حركات پايه نظير پرس سينه – اسكوات و ليفت در برنامه بدنسازي استفاده شود.
برنامه بدنسازی

۱۳۹۳ تیر ۲۵, چهارشنبه

برنامه بدنسازي چرخشي

برنامه بدنسازي چرخشي




برنامه بدنسازي چرخشي روش بسيار خوبي است تا ورزشكاران رشته  بدنسازي بتوانند همزمان هم بر روي حجم عضلات خود متمركز شوند و هم بر روي كات عضلاني و افزايش قدرت عضلات. در بدنسازي سنتي برنامه بدنسازي ورزشكاران به اين شكل بوده كه به مدت 2 يا 3 ماه فقط بر روي حجم عضلات تمركز مي كردند كه در اين برنامه بعد از چند ماه بدن ورزشكار به شدت چربي ذخيره مي كند و از لحاظ قدرت عضلات هم افت مي كند. اما در بدنسازي نوين ورزشكار مي تواند بعد از مدتي هم رشد خوبي در عضلات داشته باشد و هم كات عضلاني خيلي خوبي را به وجود مي آورند و براي به دست آوردن اين موفقيت حتمأ بايد از برنامه بدنسازي به صورت چرخشي استفاده نماييد. در اين روش هر دو هفته يك بار برنامه بدنسازي تغيير خواهد كرد. مثلأ شما به مدت 2 هفته فقط بر روي حجم عضلات كار مي كنيد و در دو هفته دوم فقط بر روي كات عضلات و فرم دادن عضلات كار مي كنيد و در دو هفته آخر بر روي قدرت عضلات كار مي كنيد. شايان به ذكر است كه در اين روش تمريني كه به مدت 6 هفته به طول مي انجامد مي توانيد رشد خيلي خوبي را در عضلات شاهد باشيد. البته در اين مدت 6 هفته بايد از سيستم هاي مختلفي جهت تحت فشار قرار دادن عضلات استفاده كنيد.
در زماني كه شما مشغول كات كردن عضلات و يا در دوراني كه در حال افزايش قدرت هستيد مي توانيد باز هم با روش هاي خاص همچنان رشد عضلات را افزايش بدهيد. لازم به ذكر است كه در هر دو هفته كه مشغول حجم سازي و يا كات كردن عضلات و يا افزايش قدرت هستيد بايد نوع رژيم غذايي شما هم بر اساس تمرينات شما عوض شود.
بهتر است در دو هفته اي كه مشغول تمرينات حجم سازي هستيد از رژيم هايي كه كالري بيشتري به شما مي دهند بيشتر استفاده كنيد و در زماني كه در حال اجراي برنامه بدنسازي جهت كات كردن عضلات هستيد توصيه مي شود از رژيم هاي غذايي با كالري پايين و پروتئين بالا استفاده شود. بهتر است در حال اجراي هر برنامه بدنسازي كه هستيد از همان مكمل هاي بدنسازي در جهت تمرينات بدنسازي استفاده كنيد     

برنامه بدنسازی

۱۳۹۳ تیر ۲۲, یکشنبه

نحوه اجراي صحيح تمرينات عضلات پشت

نحوه اجراي صحيح تمرينات عضلات پشت


پرسش: هميشه دلم مي خواست عضلات پشتم را طوري تقويت كنم كه از ضخامت و اندازه مناسبي برخوردار شود. هر چند روش هاي خوبي را دنبال كرده ام اما باز هم از شرايط اين عضلات راضي نيستم. هر چند عضلات سينه ام هميشه از شرايط خوبي بهره مند بوده اند اما عضلات پشتم باز هم جاي پيشرفت دارند. لطفأ مرا راهنمايي كنيد.
پاسخ: مشكل مي توان قضاوت كرد كه چه مشكلي در مورد برنامه تمرينات تقويتي شما وجود دارد. در نامه تان به تركيبي از تمرينات مختلف اشاره كرده ايد. كه از زواياي مختلف اجرا مي نماييد. تكنيك هايي كه مورد استفاده قرار مي دهيد از قدرت و شدت زيادي برخوردار هستند. متأسفانه برنامه منظم تمرين شما فاقد يك حركت اصلي يعني ددليفت يا ليفت به طريق وزنه برداري مي باشد. اگر در صدد هستيد حجم عضلات پشت را تقويت كنيد به دنبال تمرين كشش زيربغل و زيربغل از حالت خم تك دمبل باشيد. شايد قبلأ فكر مي كرديد اين دو حركت مخصوص ورزشكاران پر قدرت است اما حال وقت آن است كه شانس خود را امتحان كنيد. ددليفت جزو حركات بسيار معروف و با ارزش است زيرا تقريبأ همه مناطق بدن از جمله پا، پشت، شانه و دست را درگير كرده و كاملأ تقويت مي كند. به نظر من پس ازاين كه حركت ددليفت را شروع كرديد همه تمرينات ساده و سبك به نظر مي رسند.
براي آن دسته از ورزشكاراني كه تا به حال ددليفت را اجرا نكرده اند اجراي چنين تمرين دشوار به نظر مي رسد. شما مي توانيد اين حركت را به روش هاي مختلف زير اجرا نماييد:
1) ابتدا از پايه نگهدارنده هالتر استفاده كرده و ددليفت را به صورت نيمه اجرا كنيد. در شروع هر تكرار حركت لازم است هالتر را روي پايه نگهدانده ( بالاي زمين) قرار دهيد به طوري كه در ارتفاع زانو واقع شود. به تدريج به سمتي حركت كنيد كه در آن بتوانيد هالتر را روي زمين بلند كنيد ( اجراي ددليفت به طريق كامل)، 2) حركت را از روي زمين شروع كرده و ابتدا از هالتر سبكي استفاده نماييد. در مراحل بعدي كه از مهارت و قدرت بيشتري برخوردار شديد از وزنه هاي سنگين تري بهره بگيريد. نكته مهم اين است كه هنگام اجراي اين تمرين هيچ نوع احساس ناراحتي نكنيد. البته مي توانيد اين تمرين را طي روزهاي تمرين تقويتي عضلات پا اجرا كنيد اما پيشنهاد مي كنم كه‌ آن را در شروع برنامه تمرين اجرا نكنيد. نكته مهمي كه بايد مورد توجه قرار دهيد اين است كه ددليفت فشار زيادي به عضلات پشت وارد مي كند. به همين دليل بهتر است به جاي‌ آن كه چنين حركتي را همراه با ساير تمرينات تقويتي عضلات پشت اجرا كنيد آن را طي روزهاي تمرين تقويتي عضلات پا اجرا نماييد تا با فشار كمتري مواجه شويد. در نتيجه بهتر است ددليفت را از تمرينات خاص تقويتي پا جدا كنيد. برنامه خوب تقويت عضلات پشت به شرح زير بوده و تمرينات زير را شامل مي شود.



آشنايي با تمرينات تقويتي عضلات پشت
تمرين         ست ها                   تكرارها   
ددليفت ( ليفت به طريق وزنه برداري)         5-4                      10-6
كشش زيربغل             4                      15-10
زيربغل از حالت خم تك دمبل          3        10-8
كشش جهت عضلات زيربغل ( پهن پشت)        3          10-8
روي دستگاه رونيك ( عمود)

1- طي 2 ست آخر از تكنيك استراحت – مكث بهره بگيريد. چند تكرار را اجرا نماييد ( تا مرحله خستگي عضلات پيش نرويد)، چند ثانيه استراحت كرده و باز هم چند تكرار را در برنامه خود بگنجانيد. اين عمل را ادامه دهيد تا به 15 تكرار حركت برسيد و ديگر نتوانيد يك حركت اضافي را تكرار كنيد.
2- طي ست آخر 3-2 ست نزولي را در برنامه خود بگنجانيد.
           

برنامه بدنسازی

۱۳۹۳ تیر ۱۸, چهارشنبه

برنامه بدنسازي براي فرم دادن به عضله بازو

برنامه بدنسازي براي فرم دادن به عضله بازو



عضله بازو يكي از مهم ترين عضلات بدن است كه در بيشتر مواقع مورد كم توجهي قرار مي گيرد. عضله بازو هم باعث فرم بهتر نمايان شدن كل عضلات بدن مي شود و هم مي تواند در مسابقات امتياز عالي به همراه داشته باشد. در بين ورزشكاران ايراني در بيشتر مواقع تمرينات بدنسازي به اشتباه طراحي مي شود و در بعضي از ورزشكاران تمرينات مخصوص عضله بازو بيش از حد زياد است كه باعث توقف رشد اين عضله مي شود و در بعضي مواقع آن قدر تمرين بر روي اين عضله كم است كه باعث رشد نكردن اين عضله خواهد شد. خيلي كم پيدا مي شود كه در برنامه بدنسازي براي عضله بازو از حركات كافي و ست و تكرارهاي مناسب و سيستم هاي مناسب استفاده شود. عضله بازو معمولأ با ست هاي بين 8 تا 10 ست مي تواند به خوبي واكنش نشان بدهد. تكرارهاي بين 8 تا 12 تكرار مي تواند براي اين عضله مناسب باشد. اما هر چقدر از حركات بيشتري براي تمرين عضله بازو در برنامه بدنسازي استفاده كنيد به همان اندازه رشد عضله شما بيشتر خواهد شد. مثلأ انجام 10 ست براي حركت جلو بازو مي توانيد چندين حركت براي اين عضله در برنامه بدنسازي خود در نظر بگيريد كه هر حركت 1 يا 2 ست اجرا شود. در اين صورت شما حركات زيادي را براي عضله جلوبازو خود در برنامه بدنسازي خود خواهيد داشت. اما عضله پشت بازو قسمت بسيار بسيار مهم عضله بازو مي باشد. و در واقع بيشترين حجم بازوي شما را عضله پشت بازو تشكيل مي دهد كه بهتر است به اين قسمت حتي بيشتر از جلو بازو توجه شود. بهتر است كه براي تمرين دادن اين قسمت 9 ست را با تكرارهاي 8 تا 12 تايي انجام بدهيد. بهتر است تا حد امكان عضله بازو و عضله پشت بازوي خود را در يك روز تمريني اجرا كنيد. چون اين دو عضله به هم نزديك هستند و تمرين هر كدام باعث ايجاد دم عضلاني در قسمت ديگر عضله خواهد شد و مي تواند باعث پمپ بهتر خون در عضله بازو شود. تا حد امكان در برنامه بدنسازي خود عضله جلو بازو  و پشت بازو را با هم تمرين بدهيد.
            
برنامه بدنسازی

۱۳۹۳ تیر ۱۵, یکشنبه

برنامه بدنسازي براي كشتي

برنامه بدنسازي براي كشتي



در طراحي برنامه بدنسازي براي افرادي كه در رشته كشتي فعابيت مي كنند بايد اولويت را براي قدرت اين ورزرشكاران در نظر گرفت. برنامه بدنسازي كه براي اين افراد تنظيم مي شود بايد در كنار افزايش قدرت بتواند استقامت عضلات را هم افزايش بدهد. بهتر است كه 2 يا 3 روز تمرين براي اين افراد در نظر گرفته شود و در هر جلسه تمرين كل عضلات بدن تمرين داده شود. ما نبايد براي هر جلسه تمرين ست هاي زيادي و تكرارهاي زيادي در نظر گرفته شود. چون كشتي گير بايد انرژي داشته باشد تا در طول هفته تمرينات كشتي را هم با انرژي فروان انجام بدهد. بهتر است كه براي هر عضله 2 ست تمريني در برنامه بدنسازي كنجانده شود. تعدا تكرارها در حد متوسطي قرار گرفته شود و از ست هايي كه باعث افزايش ضربان قلب و صرف انرژي فراوان مي شود تا حد امكان خوددار شود. بهتر است در طراحي برنامه بدنسازي از مربياني استفاده كنيد كه كاملأ با برنامه بدنسازي كشتي و تمرينات كشتي آشنايي داشته باشند و به گونه اي برنامه بدنسازي را براي شما طارحي كنند كه هم در اجراي تمرينات بدنسازي و هم در اجراي تمرينات كشتي انرژي داشته باشيد. استفاده از وزنه هاي آزاد در برنامه بدنسازي اين افراد مي تواند هم قدرت و هم حجم عضلات ورزشكار را به شدت افزايش بدهد. بهتر است بهد از تمرينات از محلول هايي كه سرشار از پروتئين و كربوهيدرات هاي ساده باشند استفاده كنيد تا در جلسات بعدي تمرينات بتوانيد با انرژي بالاتري تمرينات را اجرا كنيد. به هيچ عنوان جلسات تمريني بدنسازي را تفكيك نكنيد و براي كل عضلات بدن در يك جلسه تمرين كنيد. برنامه بدنسازي بايد به گونه اي طراحي شود كه هر دو روز يك بار بتوانيد تمرينات بدنسازي را انجام بدهيد.
 
برنامه بدنسازی

۱۳۹۳ تیر ۱۴, شنبه

رمز و راز رشد حجمي عضلات


رمز و راز رشد حجمي عضلات


جاني جكسون

يكي از ورزشكاراني كه عضله پشتي بسيار خوبي دارد و دور سينه اش به 127سانتي متر مي رسد، جاني جكسون است.


بدنسازی

به راستي از فيزيك فوق العاده برخوردار است و بويژه به خاطر دو عضله فوق، مورد توجه همگان مي باشد. مسلمأ از همان بدو تولد داراي چنين خصوصياتي نبوده اما ظرف ساليان متمادي با تلاش زياد و همت بلند خود توانسته عضلاتش را در چنين سطحي قرار دهد. مدت زماني كه در ارتش خدمت كرده نيز با شرايط بسيار سختي دست و پنجه نرم كرده و ياد گرفته است كه چطور تحت انقباض قرار گيرد و چطور افكارش را روي اهدافش متمركز كند. تمرينات را از سن كم شروع كرد و مسير خود را به سمتي طي كرد كه در آن با افزايش قدرت و اندازه عضلات مواجه شد. در ضمن موفق شد تعادل خوبي ميان همه عضلاتش برقرار كند. در يكي از مصاحبه هايش چنين گفته است: « از سن 12 سالگي، اولين تمرينات را شروع كردم. در آن زمان حدود 52 تا 54 كيلوگرم وزن داشتم اما الان در خارج از فصل مسابقات، وزنم به سطح 118 كيلوگرم مي رسد. هنگام برگزاري مسابقات، علاوه براينكه فرم خوب عضلاتم را حفظ مي كنم وزنم را نيز به سطح 5/99 تا 102 كيلوگرم مي رسانم .» جاني جكسون در رشته پاورليفتينگ هم موفقيت هاي بزرگي كسب كرده و در چند مسابقه مهم به پيروزي رسيده است. در واقع، موفقيت وي در رشته پاورليفتينگ به فعاليت او در پرورش اندام كمك كرد و به همين دليل بود كه در سال 2001 ، به سطح حرفه اي ارتقا يافت.
حالا مي خواهيم ببينيم چطور ظرف چند سال موفق شد به چنين پيروزي هاي بزرگي دست يافته و به عنوان ورزشكار حرفه اي فدراسيون بين المللي پرورش اندام شناخته شده است. در اينجا پاي صحبت جاني جكسون مي نشينيم.

توصيه مهم
اگر احساس مي كنيد بعضي از مناطق بدنتان، دچار عقب ماندگي رشد شده اند، بهترين روشي كه به كمك آن مي توانيد اين مشكل را برطرف كنيد اين است كه سخت تر و بيشتر از قبل تمرين كنيد. من به اين مسئله اعتقاد ندارم كه ورزشكار بايد براي بعضي از مناطق بدنش حق تقدم قايل شود. در واقع  همه گروه عضلات را تقويت كرده و از هيچ يك غافل نشود. با تمرينات سخت و استراحت كافي مي توانيد كاري كنيد كه هيچ نقطه اي از بدنتان دچار مشكل نشود. در نتيجه مسئله عقب ماندگي رشد هم كاملأ مرتفع مي شود.
يكي از مهم ترين عواملي كه سبب افزايش حجم عضلات مي شود، عامل استراحت است. به نظر من اگر مي خواهيد حجم عضلاتتان را افزايش دهيد عمدأ مدتي از تمرينات كناره گيري كنيد زيرا اين عمل، تأثير فوق العاده اي به همراه دارد.
مكمل ها
زماني كه رژيم مي گيريد كاري كنيد كه زندگي تان بسيار ساده شود. نيتروتچ بهرتين مكملي است كه به شما كمك مي كند به اهدافتان دست يابيد زيرا هم به آساني مخلوط شده و هم پروتئين مورد نياز را در اختيارتان قرار مي دهد. در نتيجه زندگي تان بسيار ساده مي شود.

جانی جکسون


ارائه نقطه نظراتي در مورد پرورش اندام
پرورش اندام، رشته مورد علاقه من است و آن را با ميل و رغبت زياد انتخاب كرده ام. گاهي اوقات من و ساير ورزشكاران با نگاه هاي عجيب و غريب مردم مواجه مي شويم اما ما نيز مثل همه انسان هاي كره خاكي هستيم. كسي مي تواند در پرورش اندام به موفقيت برسد كه به سختي تمرين كرده و عرق از سر و صورتش جاري شده باشد. او بايد هر روز صبح زود از خواب بيدار شده، تمرين كرده، از غذاهاي مناسب تغذيه كرده و چيزي حدود 10 تا 15 سال را صرف تمرين كرده باشد. به نظر من همه ورزشكاراني كه به اين سطح موفقيت رسيده اند، قابل احترام هستند.
زماني كه قرار است ورزشكاري در مسابقات المپيا شركت كند، در واقع قرار است به نقطه اوج فعاليت ورزشي خود برسد. در واقع زماني ورزشكاري مي تواند در چنين مسابقاتي حضور يابد كه از شايستگي زيادي برخوردار شده باشد. حال تصور كنيد ورزشكاري كه به عنوان مسترالمپيا دست مي يابد تا چه حد زحمت كشيده تا بتواند به چنين افتخار بزرگي دست يابد.
« به ياد دارم زماني به تماشاي مسابقه مسترالمپبياي 2001 رفتم. به خود گفتم من نيز بايد روزي قدم به صحنه اين مسابقات بگذارم. دو. سال بعد به آرزويم رسيدم. تصور اين مسئله، سخت و غيرقابل باور بود. خانواده و دوستانم نيز مسابقه را دنبال مي كردند و بعدأ به من گفتند كه اشك شوق از چشمانشان سرازير شده است. در واقع اين مسابقه، افتخار بزرگي برايم بشمار مي رفت.»

هدف بعدي
هدفم اين است كه بتوانم خود را به عنوان بهترين ورزشكار پرورش اندام مطرح كنم. مي خواهم به عنوان مسترالمپيا دست پيدا كنم. مايلم انگيزه بسيار قوي در سايرين بوجود آورم تا آنها نيز به تمرينات اين رشته روي آورند. اميدوارم بتوانم به همه جهانيان ثابت كنم كه ورزشكاران پرورش اندام تا چه حد از عزم راسخ و همت بلند برخوردار هستند. به نظرم همه ورزشكاران پرورش اندام موظف هستند به مردم اداي احترام كنند.
              

برنامه بدنسازی

۱۳۹۳ تیر ۱۰, سه‌شنبه

برنامه بدنسازی حرفه ایی

برنامه بدنسازی حرفه ایی





در طراحی برنامه بدنسازی حرفه ایی باید به کیفت برنامه بدنسازی فوق العاده اهمیت داده شود
چون در سطح حرفه ایی عضلات ورزشکار از رشد کافی برخوردار شده است و باید در این سطح کیفیت عضلاتی را که سالها قبل ساخته اید را افزایش بدهید.در برنامه بدنسازی حرفه ایی باید بیشترین تمرکز ورزشکار به کیفیت عضلات و بهبود بخشیدن به فرم عضلات باشد.البته باید افزایش حجم عضله جز اهداف مهم ورزشکاران حرفه ایی باشد.بهتر است که برای طراحی برنامه بدنسازی حرفه ایی از مربیان بدنسازی حرفه ایی و با تجربه کمک بگیرید .هر گونه اشتباهی در طراحی برنامه بدنسازی سطح حرفه ایی می تواند بسیار خطرناک باشد و ممکن است باعث تحلیل رفتن عضلات شود.زمان تمرین برای ورزشکاران سطح حرفه ایی بسیار مهم می باشد.باید تمرینات این افراد بیشتر از 40 دقیقه نشود.
هر چقدر سطح تمرینات شما حرفه ایی تر و با کیفیت تر باشد به همان اندازه باید از تایم تمرینات کم شود.
بهتر است از ست ها و تکرار هایی در برنامه بدنسازی خود استفاده کنید که در آخرین ست در هر حرکت سوزش شدیدی در عضلات خود حس کنید می توانید با استفاده از این روش فرم عضلات خود را به خوبی ارتقا بدهید.
استفاده از برنامه بدنسازی که هدف ایجاد قدرت بیشتر در عضلات باشد باید خیلی کم مورد استفاده قرار بگیرد و باید همچنان به بهتر کردن فرم عضلات خود فکر کنیدوجهت افزایش قدرت بهتر است هر ماه به مدت یک هفته تمرینات قدرتی را به برنامه بدنسازی خود اضافه کنید

برنامه بدنسازی