۱۳۹۳ آذر ۹, یکشنبه

چرا تمرین ۳ روز در هفته پیشنهاد می شود؟ (برنامه بدنسازی)

چرا تمرین ۳ روز در هفته پیشنهاد می شود؟ (برنامه بدنسازی)

برنامه بدنسازی


برخی از کارشناسان معتقدند با انجام ۳ تا ۴ جلسه تمرین در هفته می توان بزرگترین پیشرفت ها را بدست آورد. چنانچه شاغل هستید، شاید اصلأ بیشتر از این حد هم زمانی در اختیارتان نباشد. البته اگر وقت کافی دارید شما می توانید ۴ نوبت در هفته کار کنید و روش آن هم ۲ روز تمرین، ۱ روز استراحت، ۲ روز تمرین، ۲ روز استراحت است. اما برای آنکه آخر هفته ای بی دغدغه داشته باشید همان ۳ جلسه در هفته بهتر است و در این حالت بین هر جلسه تمرین یک روز استراحت دارید و ضمن اینکه آخر هفته هم ۲ روز تعطیل خواهید بود.

نکته کلیدی
۳ جلسه در هفته مطلب جدیدی نیست. تنها تفاوت در این است که هر عضله مستقیمأ فقط یک نوبت در هفته تمرین داده می شود. گرچه این روش برای هزاران بدنساز طی نیم قرن اخیر موفقیت های زیادی را در پی داشته اما با فلسفه متدوال تمرین تفاوت می کند.
وزنه برداران و پاورلیفترها و به طور کلی همه ورزشکاران رشته های قدرتی، به شکل اجتناب ناپذیری حداقل ۴ روز قبل از روز مسابقه خود تمرینات را قطع می کنند. تعجب کردید؟ اما آنها واقعأ این کار را می کنند و هیچ باعث افت قدرت شان نمی شود.
اگر از استراحت دادن به بدن ترس دارید و فکر می کنید افت خواهید کرد. یک توصیه می کنم. به هر حال یک بار به امتحانش می ارزد. شما یک هفته به خود استراحت دهید تا بعد از آن متوجه شوید که با چه شور و اشتیاقی می توانید یک ماه شدید تمرین کنید و در تمرینات خود دم عضلانی، قدرت و استقامت بهتری را تجربه کنید.
چنین قاعده ای برای همه رشته های ورزشی و دیگر فعالیت ها صادق است. شاید فکر می کنید که این نگرش از کجا آمده است؟ در واقع این تئوری به تحقیقاتی که در دهه ۱۹۶۰ میلادی صورت گرفته باز می گردد.
در آن دوران تحقیقات در مورد تغییرات دورن سلولی عضلات که به واسطه تمرین به وجود می آید وجود نداشته است اما برخی از بررسی ها روی فعالیت بیولوژیکی برخی آنزیم های درگیر در متابولیسم هوازی نشان داده که بعد از گذشت ۹۶ ساعت، فعالیت برخی از آنزیم ها شروع به مقداری کاهش کرده است.
حتی شدید ترین فرم های عدم تمرین هم باعث تغییرات سریع بیشتری نمی شود.
نکته کلیدی اینجاست که این تغییرات کوتاه مدت هرگز ارتباطی با هیچ کاهشی در ظرفیت های فیزیولوژیکی (مثل حداکثر اکسیژن مصرفی) یا بازدهی واقعی بدن نداشته است.
ایده ای که می گوید عضلات هر ۹۶ ساعت یک بار تحت تمرین قرار بگیرند توسط “آرتور جونز” در کنار تولید دستگاه های ناتیلوس و برنامه های تمرینش شیوع یافت. دکتر جونز و شاگردانش خیلی تلاش کردند تا این موضوع را به یک باور تبدیل کنند و البته هنوز هم خیلی از آنهایی که خودشان را کارشناس و فیزیولوژیست تمرینی و مربی می دانند، از این ایده طرفداری می کنند.
چنانچه عضله را خیلی طولانی یا سخت تمرین ندهید می توانید دفعات تمرین را نادیده بگیرید. اما اگر سخت تمرین می کنید و می خواهید رشد کنید پس باید به دفعات کمتری تمرین کنید تا عضلات و کل بدن فرصت ریکاوری داشته باشند، به این خاطر است که روش ۳ روز در هفته به خوبی جواب می دهد. این روش اجازه تمرین سخت تر و بیشتر می دهد و در عین حال زمان کافی جهت ریکاوری و رشد را نیز فراهم می آورد.

دفاعیه مستدل از تمرین ۳ روز در هفته
در کنار مزایایی که از تمرینات کوتاه اشاره شد، یک وجه مهم دیگر وجود دارد و آن اینکه روش ۳ روز در هفته امکان تمرین فوق العاده سنگین را فراهم می کند و نتیجه اش این است که می توانید روی هر عضله به خوبی تمرین کنید.
چون هر عضله را هفته ای یک بار تمرین می دهید و بین جلسات تمرین یک روز استراحت می کنید، هر بدنساز سالمی می تواند بدون هیچ نگرانی در مورد تمرین زدگی و بدون نیاز به مصرف هیچ دارویی از این برنامه پیروی کند و نتیجه بگیرد. درباره اثر تمرین سخت و سنگین پا روی رشد دیگر عضلات بدن حتمأ تا به حال شنیده اید که به آن اثر غیرمستقیم می گویند.
این پدیده در مورد دیگر عضلات بدن هم صادق است. شما نمی توانید بدون کار گرم کردن شانه، جلوبازو، پشت بازو و عضلات ساعد. تا سر حد ناتوانی عضلات سینه یا زیربغل را تمرین دهید.
برعکس این موضوع هم صدق می کند. یعنی که شما هر هفته هر عضله بالا تنه را یک جلسه سنگین و مستقیم کار می کنید و یک جلسه هم غیرمستقیم. اما یادتان باشد که عضلات در تمرین پا هم به عنوان ثبات دهنده کار می کنند. علاوه بر این، عضلات پایین تنه علاوه بر اینکه در روز تمرین خودشان فشار مستقیم را تحمل می کنند. در تمرینات بالاتنه هم نقش حمایتی دارند و تا حدود متوسطی درگیر می شوند.
بنابراین برنامه هفته ای یک روز تمرین روی هر عضله بدان معنا نیست که عضلات شما فقط هفته ای یک نوبت کار می کنند. بلکه بدان معناست که آنها یک روز خیلی سنگین و مستقیم تمرین داده می شوند و علاوه بر این مقدار فشار را در ۲ روز دیگر هفته تحمل می کنند.
برای داشتن نتایج خوب، حتی همان میزان را نیز احتیاج نداریم (حتی برای ران ها بیشتر از ۴ الی ۶ ست تمرین مستقیم نیاز نیست). اکثر بدنسازها از کسب نتایج بزرگ با کمترین حد تلاش تعجب می کنند و این نشان می دهد که چقدر از پدیده تمرین زدگی غافل هستند. خاطرتان باشد که کیفیت حرف اول را می زند.

نمونه برنامه تمرین(برنامه بدنسازی)

برای تقسیم کردن عضلات ایده های بسیار متفاوتی وجود دارد. هر ترکیبی دارای عناصری است که می تواند اختصاصی شود.
بهترین نوع تقسیم این برنامه که معرفی می شود به صورت زیر است:
روز ۱: سینه – بالا و پایین پشت – شکم
روز ۲: ران – پشت پا – ساق
روز ۳: سرشانه – بازو – ساعد
کارشناسان توصیه می کنند تمرین روزهای ۱ و ۳ را با اجرای ۵ دقیقه مداوم تمرین شکم خاتمه دهید. انتخاب حرکات تمرین برای هر عضله به انتخاب شما بستگی دارد. شاید حرکات مورد علاقه ای برای خود داشته باشید که بخواهید روی آنها کار کنید یا اینکه شاید دسترسی تان به امکانات تمرین کم و محدود باشد.

عضله                            حرکت                                 تکرار                  ست  
سینه                            پرس سینه دمبل                                 ۸                          ۳
پرس بالاسینه اسمیت (۲۵ درجه)                    ۱۰                        ۳
کراس اور                                        ۱۲                        ۴

زیربغل                      بارفیکس از پشت گردن                                 ناتوانی                     ۴
زیربغل قایقی دست جمع                              ۸                            ۳
لیفت پشت پا (زانو خم)                          ۸                            ۳
شراگ دمبل                                     ۳۰                          ۳

ران                            جلوپا                                             ۱۲                        ۲
پرس پا                                          ۱۲                        ۳
پشت پا                     پشت پا خوابیده یا ایستاده                          ۱۲-۱۰                   ۴
ساق                        ساق پا خمیده                                      ۲۰                        ۳
ساق پا ایستاده                                 ۱۵                              ۲
شانه                      پشت سرشانه دستگاه                           ۲۰                          ۳-۲
نشر از جانب با کابل                             ۱۵                          ۳
جلوبازو             جلوبازو دمبل میز بالاسینه                        ۶                            ۳
جلوبازو لاری کابل                                ۸                            ۳-۲
جلوبازو تک دمبل خم                               ۱۰                           ۲-۱
پشت بازو           پشت بازو پارالل موازی                              ۱۰                           ۲
پشت بازو با کابل از پشت سر                           ۱۰                           ۳
پشت بازو با کابل ایستاده                            ۱۰                          ۳

برنامه بدنسازی

۱۳۹۳ آذر ۲, یکشنبه

اجراي درست برنامه بدنسازي

اجراي درست برنامه بدنسازي


مهمترين هدف شما در باشگاه اين است كه يك تمرين با كيفيت را اجرا كنيد. چون اگر شما قبل از ورزش يا بعد از ورزش بهترين تغذيه را داشته باشيد باز هم رشد عضلات مسير نخواهد شد. مگر اين كه يك برنامه بدنسازي اصولي داشته باشيد و به خوبي و با قدرت فراوان در باشگاه تمرين كنيد. در اين صورت است كه مي توانيد رشد خوبي را در عضلات تان شاهد باشيد.
برنامه بدنسازي براي اين كه خيلي خوب كارايي خودش را نشان بدهد بايد حتمأ با اصولي خاص همراه باشد. مثلأ بايد ياد بگيريم كه چگونه در هنگام انجام حركات تنفس صحيحي داشته باشيد. چون تنفس صحيح مي تواند خون و اكسيژن را با قدرت فراوان به عضلات شما بكشاند. نكته مهم ديگري كه در برنامه بدنسازي بايد به آن خيلي دقت كنيد اين است كه در بين ست ها فيگور گرفتن را فراموش نكنيد. اين كار باعث مي شود كه رشد عضلات شما خيلي بهتر انجام شود. بهتر است كه برنامه بدنسازي خودتان را به سيستم هايي مثل تند و كند هم مجهز كنيد. مثلأ يك ست را تند اجرا كنيد و يك ست را بسيار كند. اين كار باعث مي شود كه عضله از تمام قدرتش براي رشد بيشتراستفاده خواهد كرد. بايد تا مي توانيد در باشگاه برنامه بدنسازي خودتان را خيلي خوب و با دقت اجرا كنيد. در برنامه بدنسازي خود بهتر است كه بعد از اجراي چند ست يك ست را با تكرار بالا و يك ست را با تكرار كم در برنامه بدنسازي خود اجرا كنيد. اين كار باعث مي شود كه تمامي فيبرهاي عضلاني درگير تمرين شوند. نبايد فراموش كنيد كه خوب يا بد بودن برنامه بدنسازي را خودتان مشخص خواهيد كرد و اين با رعايت كيفيت تمرين خوب قابل اجرا مي باشد. مثلأ اگر شما بخواهيد روزي 2 ساعت با وزنه تمرين كنيد مطمئنأ برنامه بدنسازي براي شما آنچنان مفيد نخواهد بود. اما براي يك تمرين با كيفيت خوب كافي است نيم ساعت اما با كيفيت تمرين كنيد. آن وقت شما برنامه بدنسازي خودتان را با كيفيت عالي اجرا خواهيد كرد.
حتمأ به كيفيت تمرينات خود اهميت فراوان بدهيد. تا تغذيه بعد از تمرينات بدنسازي براي شما كارايي خوبي به همراه داشته باشد.     
برنامه بدنسازی

۳۰ دقیقه با خوزه ریموند .توصیه های بدنسازی

۳۰ دقیقه با خوزه ریموند .توصیه های بدنسازی
بعد از مسابقه معمولأ خیلی ها وزن شان طی یک هفته یا حتی چند روز به صورت وحشتناکی افزایش می یابد که ناشی از احتباس‌آب شدید در بدن است و وضعیت بسیار خطرناکی برای کلیه ها و قلب می تواند باشد. دلیل اصلی اش هم مصرف ادرارآور است که در مورد این موضوع و دیگر مباحث تمرین و رژیم خوزم ریموند از مدعیان ۲۱۲ پوندی های جهان توضیحاتی ارائه کرده است.

برنامه غذایی بدنسازی
مسئله فرم بدنی در طول سال وابسته به ژنتیک است. بعضی ها در طول سال بدن شان آماده و پر کات است چرا که متابولیسم بدن شان آن گونه است. بالا و پایین کردن وزن سالم نیست به عنوان مثال. سامی حداد از ‌آن بدن هایی است که در طول سال انگار یک هفته با مسابقه فاصله دارد. من به طور طبیعی از بدن های چاق هستم.
اما این بدان معنا نیست که در دوره حجم هر روز پنکیک شکلاتی می خورم. در دوره حجم آن را که بدنم چاق می رسید فکر نکنم چربی بدنم بیشتر از ۱۴ درصد بود . اما چون قد کوتاهی دارم و بدنم آب زیای احتباس می کند بدنم را چاق تر از آنچه که هست دیده می شود.
وقتی که شروع کنم به رژیم. بدنم طی ۲ هفته خیلی فرق می کند و همه تعجب زده می شوند. باید در طول سال بدن را کم چرب حفظ کنید و در عین حال بتوانید پیشرفت کنید و این برای اکثر افراد طوری است که نیاز نیست به فرم مسابقه خیلی نزدیک شوید. اگر از منظر سلامتی به قضیه نگاه کنیم مسلم است که در طول سال کم چرب ماندن خیلی سالم تر از بالا و پایین کردن وزن است. سالی یکبار یا ۲ بار ۲۰ تا ۲۵ کیلو وزن کم و زیاد کردن خیلی سالم نیست و این کاری است که خیلی از بدنسازان هر سال انجام می دهند.
توصیه های بدنسازی
جلوپا با ۱۰۰ مدل!!
حرکت جلوپا را به شیوه خاص انجام می دهم. یک روشم این است که ۱۵ تکرار فقط یک چهارم بالایی حرکت را می زنم، ۱۵ تکرار نیمه پایین را دارم و پس از آن ۱۵ تکرار کامل می روم که در کل می شود ۴۵ تکرار.
بعضی اوقات همه تکرارها را کامل می زنم، اما سرعت تکرارها را عوض می کنم. به عنوان مثال ۴ تکرار سرعتی می زنم و هیچ توقفی ندارم، ۴ تکرار با مکث کامل در بخش بالا می زنم و سپس مجدد ۴ تکرار سریع می زنم. گاهی اوقات هم خیلی عادی جلوپا را انجام می دهم. همه چیز بسته به حسم در روز تمرین است. فرقی ندارد به هر حال همیشه وزنه را کنترل می کنم و اجازه نمی دهم فقط جابجا شود. اساسا جلوپا را برای گرم کردن زانوها و همچنین پیش خسته نمودن عضلات ران استفاده می کنم به طوری که دیگر لازم نباشد در حرکات اصلی مثل اسکوات، اسکوات از جلو، هاک و پرس پا سراغ وزنه های سنگین بروم.
تردمیل در خانه
اگر در خانه تردمیل دارید می خواهید چربی سوزی کنید شیب ۶ الی ۷ بدهید و با سرعت ۵ کیلومتر در ساعت راه بروید و تمام مدت عضلات پشت پا، نشیمن گاهی و ساق خود را منقبض کنید.
می توان از اینتروال هم استفاده کرد، اما دویدن را به مدت زیاد و طولانی پیشنهاد نمی کنم شاید در کل یک دقیقه هم حتی زیاد باشد! برای بدنسازان دویدن خیلی انتخاب مناسبی نیست و هر چه وزن تان بیشتر باشد مشکل بیشتر است. مچ پاها و زانوها در نهایت با دویدن زیاد وزن بالا اذیت خواهند شد.
رژیم متناوب  
من برنامه غذایی ام را با کریس استو هماهنگ می کنم و مصرف کربوهیدراتم چرخشی است فکر کنم اگر بخواهیم مصرف کالری و کربوهیدرات را کم کنید و همانجا بمانید بدن تان خودش را تطبیق می دهد و سوخت کمتری مصرف می کند و چربی بدن را در اقدامی محافظتی حفظ می کند. با داشتن روزهای کم کربوهیدرات و پرکربوهیدرات، هرگز بدن به این شرایط نمی رسد. وقتی که پروسه کاهش وزن به استپ می رسد لازم است که روزهای پرکربوهیدرات داشته باشید و این روزها را با تمرین عضلات بزرگ هماهنگ کنید مثل پا یا زیربغل.
هوازی و ساق پا
برای عضلات ساق کار خاصی انجام نمی دهم جز اینکه ساق نشسته و ایستاده را در ۶ ست با ۱۰ الی ۱۵ تکرار انجام می دهم. این برنامه را هفته ای ۲ نوبت تکرار می کنم. از آنجایی که زیاد مسابقه می دهم و با اسپانسرهای خود برنامه های زیادی دارم دوره حجم واقعی ندارم اما طی چند سال اخیر بعد از المپیا یک مدتی را استراحت می کنم. استراحت منظورم این است که هیچ مکملی نمی خورم، تمرین نمی کنم و هوازی نمی زنم. این زمان را برای ریکاوری فیزیکی، ذهنی و روانی انجام می دهم و به خانواده و دوستانم می رسم، چرا که مدتی را از آنها غافل بوده ام و در سال بعدش هم مدتی از آنها دور خواهم بود.


توصیه های بدنسازی

مکمل وسط تمرین
به شخصه وسط تمرین فقط از آب و BCAAs پودری استفاده می کنم. ایده مصرف پروتئین وی به صورت جرعه ای در طی یک ساعت تمرین را نمی پسندم. در مورد کربوهیدرات هم، برایم سنگین است که حین تمرین از آن استفاده کنم چرا که معده ام را سنگین می کند. به نظرم بدن و عضلات بعد از تمرین است که ترکیبی از پروتئین و کربوهیدرات را به خوبی دریافت می کند چرا که ذخایر آن خالی شده است. یک اسفنج خشک خیلی بیشتر از اسفنج تر، آب جذب می کند، منظورم را که متوجه می شوید؟
مربی با دانش
به نظرم هر چه در تمرین و تغذیه تجربه شخصی بیشتری داشته باشید، بهتر می توانید به دیگران کمک کنید تا به اهداف خود در این روش برسند. در مورد مسابقه هم باید بگویم تجربه ای است که در آن یاد می گیرید چگونه به بدن خود تسلط پیدا کنید و به درجه ای از آمادگی برسید که خیلی از مردم هرگز به آن سطح نمی رسند.
اگر خودم می خواستم یک مربی انتخاب کنم سراغ کسی می رفتم که سال ها تجربه کار دارد و کسی که به سطح بالا رسیده باشد. البته ناگفته نماند که یک مربی همیشه نمی تواند آنچه برای خودش موثر بوده را برای دیگران هم استفاده کند، اما می تواند براساس تجربیات فراوانی که کسب کرده روش های درست را پیدا کند.
دانش بیشتر همیشه مفید است و هیچ چیزی جایگزین تجربه شخصی نمی شود.
بدنسازی
خطر ادرارآورها
هر وقت که از داروهای ادرارآور استفاده می کنید خطر برگشت وجود دارد. بهترین دفاعی که می شود در مقابلش انجام داد این است که مصرف سدیم و هله هوله بعد از تمرین رابه حداقل برسانید و در مقابل وسوسه خوردن غداهای نمکی و هله هوله مقاومت کنید. بعد از مسابقه هوازی را ادامه دهید و آرام به سمت رژیم حجم بروید. صادقانه بگویم من از افزایش وزن سریع بعد از مسابقه تجربه پشت دردی دارم که یک هفته طول کشید تا التیام یابد. مصرف ادرارآورها باید با احتیاط باشد و لازم است بعد از آن مراقب رژیم باشید چون بدن ناگهان می خواهد آب از دست رفته را جایگزین کند.
توصیه های بدنسازی

۱۳۹۳ آبان ۲۷, سه‌شنبه

عضلانی و بدون چربی با تمرینات قوی ترین مردان (تمرینات پاورلیفتینگ)

عضلانی و بدون چربی با تمرینات قوی ترین مردان (تمرینات پاورلیفتینگ)
تمرینات پاورلیفتینگ
اگر چه تمرینات رشته قوی ترین مردان ، باعث توسعه قدرت و حجم عضلانی می شود، ولی  بسیاری از حرکات آنها شامل نوعی تمرین اینتروال است. مثلأ قرار نیست یک تایر سنگین را تنها یک بار بغلتانید، بلکه باید برای مسافت قابل توجهی این کار را انجام دهید و در زمان قابل توجهی که می تواند از یک دقیقه هم بیشتر شود. یا در حمل چمدانهای‌ آهنی، در حالیکه وزنه های سنگینی را حمل می کنید تنها دو یا سه قدم بر نمی دارید. بلکه این رقابتی است که طی حداکثر مسافت با بیشترین سرعت ممکن، مورد نظر است در حالیکه وزنه های بسیار سنگینی در دستان خود دارید. شرکت کنندگان رقابتها، باید ۲۰ متر را در حالیکه با هر دست یک چمدان ۱۵۰ کیلویی را حمل می کنند در کمتر از ۷ ثانیه طی کنند، یا ۵۰ متر را در حالی که چمدان های ۱۶۰ کیلویی در دست دارند در کمتر از ۳۳ ثانیه. کار برجسته ای که بدون شک یک تمرین هوازی بشمار نمی آید؟ و از آنجایی که مدت زمان هر بخشی از رقابت بستگی به سطحی کیفی شرکت کنندگان دارد، بسیاری از بخش های رقابت قویترین مردان در ۴۰ تا ۱۲۰ ثانیه به انجام می رسد. چنین تمرینی ترشح سطح بالایی از هورمون رشد را در پی خواهد داشت که در نتیجه می تواند باعث بیشترین مقدار چربی سوزی شود. همچنین نوعی از پروتکل تمرین است که در شیوه رایج تمرین آلمانی برای تغییر ترکیب بدنی توصیه می شود.
تمرینات پاورلیفتینگ
اگر نیاز دارید از شیوه تمرین معمول خود فاصله بگیرید و می خواهید شیوه چالش برانگیزی را انتخاب کنید که بسرعت باعث کاهش ذخایر چربی شما شود، خوب است از شیوه تمرینات قوی ترین مردان بهره بگیرید.
در اینجا برنامه ای را در اختیارتان قرار گذاشته ایم که با استفاده از تجهیزاتی تنظیم شده که در بسیاری از باشگاه های پاورلیفتینگ هم قابل دسترسند. (شاید برخی از این حرکات، در رقابتها مورد استفاده نباشند ولی اغلب توسط قوی ترین مردان بعنوان بخشی از تمرین اجرا می شود). این برنامه برای اجرای دو بار در هفته تنظیم شده، یا حداقل دو روز استراحت بین هر جلسه تمرین.
به یاد داشته باشید چنین جلسات تمرینی بسیار طاقت فرساست و برای اغلب ورزشکاران به جلسات تمرین بسیاری نیاز است تا به سطحی برسد که بتواند چنین جلسات تمرینی را با وزنه های قابل توجهی در مسافت ها یا زمان های ذکر شده اجرا کند.
تمرینات پاورلیفتینگ
می توانید برای جابجا کردن وزنه های قابل توجه در این مسافتها با افزایش تدریجی تعداد ستها تلاش کنید، مثلأ با اجرای یک ست برای هر حرکت در اولین جلسه، و سپس افزودن یک ست در هر یک از جلسات بعدی تا رسیدن به ۵ ست. انتخاب بعدی این است که بتدریج از زمان استراحت بین ستها بکاهید، مثلأ با ۱۲۰ ثانیه بین هر ست شروع کنید و بتدریج از زمان استراحت بکاهید تا رسیدن به ۶۰ ثانیه (مثلأ با کاهش ۱۵ ثانیه یا بیشتر در هر جلسه) برای پرس کنده و پرتاپ توپ طبی، می توانید بتدریج بر مسافت یا تعداد تکرارها بیفزایید.
با ۲-۵ تکرار شروع کنید و هر جلسه ۱ یا ۲ تکرار به جلسات قبلی اضافه کنید. برای دیگر حرکاتی که شامل جابجا کردن وزنه برای مسافتی مشخص هستند، می توانید با مسافت کمتر شروع کنید و بتدریج به مسافت ذکر شده دست یابید. برای مثال با ۱۰ متر در حرکت حمل چمدان شروع کنید و هر جلسه ۵ تا ۱۰ متر بر متراژ طی شده بیفزاید. در اینجا نکاتی را هم در مورد این حرکات برایتان ذکر کرده ایم:
در حرکت کشیدن سورتمه به سمت عقب، بدن خود را محکم و با ثبات حفظ کنید، از وسوسه تاب دادن بدن و ضربه زدن اجتناب کنید. در مقابل در حرکت کشیدن سورتمه به سمت جلو (در حالی که سورتمه توسط تسمه ای به کمر شما متصل شده) می توانید از حرکت دادن بازوهای خود برای حرکت بهتر، بهره بگیرید.
برای غلتاندن تایر، روی استفاده از پاها و باسن و برای بلند کردن وزنه تمرکز کنید- تلاش نکنید تنها با استفاده از بازوها تایر را جابجا کنید، چرا که می تواند براحتی به بروز آسیب دیدگی در شما منجر شود. برای پرتاب توپ طبی، توپ را طوری بلند کنید مثل اینکه در حال بلند کردن هالتر در حرکت ددلیفت هستید، هزمان با خسته شدن، از تمایل برای ایجاد انحنا در ستون مهره ها و صاف نگه داشتن زانوها اجتناب کنید، چرا که این کار به راحتی می تواند باعث آسیب دیدگی کمر شود.
برای حمل چمدان، از گامهای طبیعی استفاده کنید؛ ولی برای هول دادن و کشیدن سورتمه، با قدمهای کوتاه شروع کنید و بتدریح با روان شدن حرکت، قدم های بلندتری بردارید.
تمرینات پاورلیفتینگ
روز اول
حرکت              ست        تکرار / مسافت          زمان استراحت
پرس سرشانه با کنده                ۵     ۱۰    ۶۰ ثانیه
کشیدن سورتمه به سمت عقب                ۵               ۴۰ متر     ۶۰ ثانیه
حمل چمدانهای فلزی                ۵               ۴۰ متر     ۶۰ ثانیه
هول دادن سورتمه به جلو (دسته های کوتاه)        ۵     ۴۰ متر     ۶۰ ثانیه
روز دوم
حرکت                                                    ست        تکرار / مسافت       زمان استراحت
غلتاندن تایر            ۵      ۶        ۶۰ ثانیه
هول دادن سورتمه به جلو (دسته های بلند)           ۵      ۴۰ متر     ۶۰ ثانیه
پرتاب توپ طبی سنگین           ۵     ۱۰     ۶۰ ثانیه
کشیدن سورتمه به سمت جلو                                     ۵               ۲۰ متر                  ۶۰ ثانیه
تمرینات پاورلیفتینگ

۱۳۹۳ آبان ۲۶, دوشنبه

چگونه آرنولد با انواع بارفیکس نقشه پشت خود را ترسیم کرد!؟ برنامه بدنسازی آرنولد

چگونه آرنولد با انواع بارفیکس نقشه پشت خود را ترسیم کرد!؟ برنامه بدنسازی آرنولد

در فیلم پامپینگ آیرون (مشهور ترین فیلم تاریخ بدنسازی)- صحنه ای وجود دارد که در‌ آن آرنولد شوارتزنگر پشت خود را در آینه بررسی می کند. پس از اینکه پهنای پشتش که یک جمبوجت را تداعی می کرد و به شانه های پهن او ختم می شد را نگاه می کند، به پشت می چرخد و از رفیقش–کن والر می خواهد تا فیگور جفت بازو از پشت او را ارزیابی کند.
برنامه بدنسازی آرنولد
والر می گوید: ” پشت تو مثل نقشه ای است که خطوط زیادی سراسر آنرا پوشانده ” و بخوبی می توان در فیلم دید که قهرمان سابق مستر یونیورس چگونه از دیدن پشت آرنولد حیرت زده شده است !
اگر چه آرنولد شواتزنگر پشت خود را یکی از نقاط قوتش به شمار نمی آورد، ولی واقعأ از جمله پشت های حیرت انگیز در آن دوران بود که از درخت کریسمس در عضلات راست کننده ستون مهره شروع می شد و مثل نقشه ای مملو از قلل و فرج تا عضلات رومبوید و ترپز او گسترش یافته بود و برای سالها الگوی بدنسازان پس از خودش بود.
جالب است که برای ساختن این پشت وسیع و قدرتمند، شوارتزنگر تمرین خود را بر محوریت حرکتی انجام می داد که امروز توسط بسیاری از بدنسازان نادیده گرفته می شود: بارفیکس. از همان شروع حرفه اش بعنوان یک بدنساز، بلوط اتریشی، بارفیکس را بعنوان اولویتی در تمرین پشت خود قرار داده بود. بارفیکس از جلو و از پشت، با فاصله کم یا زیاد بین دستها، با میله موازی یا یله صاف- آرنولد در اجرای بارفیکس خبره بود و مثل یک نقاش خبره که رنگهایش را با استادی ترکیب  می کند برای خلق یک اثر هنری، چنان شیوه های مختلف بارفیکس را ترکیب می کرد که نتیجه اش ساخته شدن یک شاهکار بود.
در اینجا سه مورد از شیوه های محبوب آرنولد در اجرای بارفیکس را که در طول حرفه اش در بدنسازی به طور مکرر استفاده می کرد، در اختیارتان گذاشته ایم:

برنامه بدنسازی آرنولد
بارفیکس از پشت با فاصله زیاد بین دستها
وقتی می گوییم فاصله زیاد بین دستها، منظورمان تنها کمی بیش از عرض شانه نیست، بلکه فاصله واقعأ زیاد بین دستهاست! شوارتزنگر عاشق استفاده از میله بارفیکس بلندی بود که توسط جو گلد طراحی شده بود و در باشگاه گلدزجیم در دسترس او بود. میله بارفیکسی که تقریبأ ۱۵۰ سانتیمتر بود و در دو انتها دارای خمیدگی حدود ۴۵ درجه، برای اینکه فشار را روی مچ دست کاهش دهد. شوارتزنگر دو انتهای ‌آنرا می گرفت و خود را بالا می کشید تا وقتی میله با پشت گردنش تماس می یافت.
یک نکته احتیاطی: از آنجایی که در حال حاضر اغلب بدنسازان از اجرای حرکات پشت گردن با این باور که باعث آسیب عضلات کمربند شانه ای می شود اجتناب می کنند، در صورتیکه قصد اجرای این حرکت را دارید، کاملأ محتاط باشید.
بارفیکس ازجلو با فاصله زیاد بین دستها
وقتی آرنولد بارفیکس از جلو را اجرا می کرد، در طول دامنه حرکت، پشت خود را کاملأ قوس می داد و بدنش را تا حد ممکن بالا می کشید تا جایی که در صورت امکان تقریبأ میله با بالای شکمش مماس می شد. با اینکه او اغلب بارفیکس از پشت با فاصله زیاد بین دستها را بطور عمده برای بخش بالایی پشت خود اجرا می کرد، باور داشت بارفیکس از جلو عضلات بخش پایین تر پشت را بخاطر قوسی که در کمرش ایجاد می کرد به مقدار بیشتر تحت فشار می گذارد.

برنامه بدنسازی آرنولد

مرتضی صامنی
بارفیکس موازی دست جمع
برای اجرای بارفیکس دست جمع، آرنولد دسته V شکل کشش پارویی را روی میله بارفیکس قرار می داد و به اجرای حرکت می پرداخت، باز هم پشت خود را تا حدی قوس می داد که تقریبأ در بالای دامنه، پشت او با زمین موازی می شد. این حرکت را بطور متناوب در جلسات تمرین پشت با یکی از حرکات دست باز جایگزین می کرد. بارفیکس دست جمع را بعنوان راهی برای هدف قرار دادن بخش پایینی و داخلی پشت اجرا می کرد و همچنین عضله سراتوس.
یکی از نکات جالب در مورد آرنولد در مورد اجرای بارفیکس این بود که با وجود اینکه در مورد دیگر تمرینات از الگوی معمول ستها و تکرارها استفاده می کرد، ولی در مورد بارفیکس تنها تعداد تکرارها معیار اجرایش بود. برای مثال، شاید در یک جلسه تمرین برای بارفیکس ۵۰ تکرار انجام می داد و اهمیتی نداشت که چند ست برای اجرای این تعداد تکرار مورد نیاز باشد. این شیوه غیر معمولی است، ولی اثر آن در توسعه عضلات پشت او بخوبی نمایان بود و آنقدر خوب بود که کن والر را حیرت زده کند. شما هم می توانید این شیوه را تجربه کنید، چه بسا که دوستان تان بزودی از توسعه پشت شما حیرت زده شوند!

برنامه بدنسازی آرنولد

نمونه ای از برنامه تمرین پشت آرنولد شوارتزنگر در سالهای قهرمانی در مسترالمپیا
حرکت                 ست     تکرار
بارفیکس از جلو دست باز     X   *    ۴۰
تی بار           X   *    ۱۰
بارفیکس دست باز از پشت گردن          X   *    ۳۰
حرکت فیله کمر              X    *    ۱۵
نکته: آرنولد پس از هر ست، از حرکات کششی استفاده می کرد.
(*) آرنولد هر چند ست که لازم بودن برای کامل کردن این تعداد تکرار اجرا می کرد.

۱۳۹۳ آبان ۲۱, چهارشنبه

سوپرست از نوع استراحت دار (برنامه بدنسازی)

سوپرست از نوع استراحت دار (برنامه بدنسازی)

برنامه بدنسازی
از بین لیست بلند بالای تکنیک های تمرینی که علمی و موثر ارزیابی شده اند روشی وجود دارد به نام تمرین دادن چند ستی عضلات متضاد.
اثر کارشناسان بر این باورند که تمرین دادن عضلات متضاد با هم و همچنین بکارگیری اصل مقاومت فزاینده به شکل موثری موجب بروز نتایجی مثبت در رشد سایز و قدرتی عضلات می شود.
این روش هم چنین یک راه منطقی برای طراحی یک برنامه تقسیم سنگین است، چرا که شما را قادر می سازد زمان ریکاوری بین ست ها را دو برابر کنید بدون اینکه جلسه تمرین طولاتی تر شود. روش مورد بحث به شما این توانایی را می دهد که با اجرای تکرارهای سنگین عضلات را به رشد بیشتری تحریک کنید.
واژه “متضاد” وقتی در مورد ساختار عضله و عملکرد عضلات دارد که عملکردی متضاد با هم دارند یعنی وقتی یکی از آنها منقبض است دیگری ریلکس و بلعکس.
برای مثال عضلات جلوبازو با پشت بازو متضاد هم هستند، عضلات سینه با زیربغل یا عضلات ران با پشت پا.
در حالت کلی عملکردهای عضله ای که کار کشش را انجام می دهد متضاد با عضله ای است که کار پرس را انجام می دهد.
تمرین دادن عضلات متضاد با هم یعنی اجرای تناوبی ۲ حرکت که برای ۲ عضله متضاد هستند یعنی یک ست درمیان از هر دو حرکت اجرا می کنید و در این حالت فرصت استراحت زیادی برای عضلات مهیا می شود.
یک حقیقت فیزیولوژیکی وجود دارد با این مضمون که وقتی یک عضله منقبض می شود عضله متضاد آن ریلکس می شود و تحت یک کشش اجباری قرار می گیرد. این باعث می شود جریان خون در ناحیه عضله متضاد بیشتر شود که اگر با روش مذکور تمرین کنید باعث خروج ضایعات سلولی از محل عضله هدف شده و در نتیجه محدودیت ها را برای اجرا ست های بعدی کمتر می کند و نتیجه نهایی می شود تحریک به رشد بهتر و بیشتر. زمانی که خون کم اکسیژن و کم غذا  از درون سلول های عضلانی خارج شود و جایگزین آن خون غنی از اکسیژن و مواد مغذی وارد شود ریکاوری عضلات خیلی بهتر صورت می گیرد.
اینجا مثالی می‌ آوریم از یک برنامه خوب تمرین با روش مذکور که بسیار موثر است.
برنامه بدنسازی
برنامه تمرین عضلات متضاد
آرتور جونز، مبدع دستگاه های ناتیلوس، صلاحیت روش تمرین عضلات متضاد را تایید کرده است. او در سال ۱۹۷۱ طی مقاله ای که در “مجله آیرون من” به چاپ رسیده در مورد روش مذکور این جنین اظهار نظر کرده بود: ” از آنجایی که تمرین روی پشت بازوها باعث درگیری سبکتر عضله متضادش یعنی جلوبازوها می شود، می توانید با تمرین به شکل متناوب روی آنها به ریکاروی سریعتر و بهتری برسید. مقدار کار اندکی که جلوبازوها حین تمرین پشت بازوها انجام می دهند باعث  ریکاوری بهترشان می شود.”
آرتور جونز در این مقاله به طور اخص روی جلوبازو و پشت بازو بحث کرد.
اما شما می توانید اثر مثبت مشابهی از این روش  برای عضلات متضاد دیگر خود ببرید. در حالی که برخی بدنسازان عضلات متضاد خود را به شکل سوپرست تمرین می دهند تعدادی هم آن ها را به شکل تناوبی اما عادی تمرین می دهند.
به عنوان مثال فرض کنیم که در حال تمرین روی جلوبازو و پشت بازوهای خود هستید. حرکات مورد نظر جلوبازو با هالتر و پشت بازو با هالتر را اجرا می کنید سپس ۵/۱ دقیقه استراحت می کنید و پس از آن یک ست از حرکت پشت بازو خوابیده با هالتر اجرا می کنید و این رویه را با رعایت استراحت عادی بین ست ها ادامه می دهید.
همانطور که گفته شد این نوع تمرین فرصت استراحت بیشتری بین ست ها فراهم می کند که در نهایت شما را قادر می کند با بالا نگهداشتن مقدار وزنه ها در هر ست از تمرین وقتی هم که با وزنه های سنگین بیشتر تمرین کنید به سایز و قدرت بیشتری در عضلات خواهید رسید.
برنامه ای که به عنوان نمونه معرفی شده است یک برنامه ۲ جلسه در هفته است که طی آن کل بدن تمرین داده می شود و در آن از قانون عضلات متضاد استفاده شده است . برای آنکه ازروش تمرین مذکور استفاده کنید می توانید از روش تقسیم زیر استفاده کنید.
برنامه بدنسازی
روز۱: زیربغل – سینه
روز۲: سرشانه – جلوبازو – پشت بازو
روز۳: ران – پشت پا
تمرین روز اول را با حرکتی برای عضلات سینه آغاز کنید. پس از یک ست به حد کافی استراحت کنید و یک حرکت برای زیربغل را یک ست اجرا کنید. دوباره استراحت کنید و مجدد حرکت سینه را تکرار کنید. این تناوب را ادامه دهید تا تعداد ست های مورد نظرتان کامل شود. پس از آن سراغ حرکات بعدی بروید تا در نهایت برنامه کامل شود.
چطور زمان استراحت ۲ برابر می شود؟
فرض می کنیم شما در تمرینات خود از قانون اضافه بار پیروی می کنید و مثلأ برای عضله سینه خود ۳ ست عادی از حرکت پرس سینه را اجرا می کنید و بین هر ست حدود ۳ دقیقه استراحت می کنید. حال اگر بخواهید عضلات سینه را با روش عضلات متضاد تمرین دهید بعد از هر ست از پرس باید یک ست تمرین برای زیربغل خود اجرا کنید و این تناوب را ادامه دهید. تقریبأ تمرین چنین حالتی پیدا می کند.
یک ست پرس سینه
۳ دقیقه استراحت
یک ست زیربغل سیم کش
و…
از آنجایی که بعد از هر ست حرکت تمرین و عضله هدف تغییر می کند، عضلات سینه و زیربغل هر کدام تا اجرای ست بعدی خود حداقل ۶ دقیقه کامل فرصت استراحت دارند و این حدود دو برابر زمان استراحت در روش عادی است.
عضلات شکم و ساق با هم متضاد نیستند اما تمرین دادن آنها به شکل تناوبی باعث صرفه جویی در وقت می شود.
برنامه بدنسازی
نمونه برنامه تمرین – شنبه و سه شنبه
اسکوات با پشت پا    ۲-۱ ست                  ۱۰-۸ تکراری
سی سی اسکوات با لیفت پشت پا    ۲-۱ ست    ۱۰-۸ تکراری
پرس سینه با زیربغل هالتر خم                             ۲-۱ ست    ۱۰-۸ تکراری
پرس بالاسینه با زیربغل هالتر خم    ۲-۱ ست    ۱۰-۸ تکراری
پرس بالاسینه هالتر با بارفیکس    ۲-۱ ست    ۱۰-۸ تکراری
پرس سرشانه دمبل با بارفیکس پشت گردن    ۲-۱ ست    ۱۰-۸ تکراری
نشر از جانب با پول اور    ۲-۱ ست      ۱۰-۸ تکراری
جلوبازو هالتر با پشت بازو خوابیده     ۲-۱ ست    ۱۰-۸ تکراری
کرانچ با ساق خمیده               ۲-۱ ست    ۱۰-۸ تکراری

روانشناسی کودک.. جروبحث در مقابل فرزندان برای سلامتی آن‌ها و ازدواج شما مفید است

روانشناسی کودک.. جروبحث در مقابل فرزندان برای سلامتی آن‌ها و ازدواج شما مفید است



6t5czk0

آیا جروبحث در مقابل فرزندان,رابطه سالم بین همسران است
شاید به نظرتان عجیب برسد اما جر و بحث کردن در مقابل فرزندانتان برای سلامتی آن‌ها و ازدواج شما بهتر است، حتما می پرسید چطور ؟
آیا چیزی ضایع‌تر از جر و بحثی که سعی در مخفی کردنش دارید وجود دارد؟ مثلا زمانی که به دیدن زوجی می روید و ناگهان بحثی ایجاد می‌شود و آن‌ها معذرت‌خواهی می‌کنند و از اتاق خارج می شوند تا با هم جرو بحث کنند.
ایده این است که جر و بحث آرام و یواشکی که شما قرار است نشان دهید در حال رخ دادن نیست، از یک جروبحث پر سر و صدا بهتر است، اما چطور؟ همه می‌دانند که شما در حال جرو بحث هستید. همه حس غریبی نسبت به این قضیه دارند. قرار نیست اسرارتان را جلوی همه بیان کنید، اما به نظرم بهتر است که مانند زمان‌های قدیم جر و بحثی آزاد و جلوی دیگران به خصوص فرزندانمان داشته باشیم.
من عادت داشتم که دخترم متوجه اختلافات بین من و پدرش نشود، تا زمانی که فهمیدم شاید بتوانم با استفاده از این قضیه به او درسی راجع به عشق بی قید و شرط بدهم.
ایده جروبحث کردن در مقابل کودکان تاثیرپذیر و بی‌گناه آنقدر ایده غیرمتعارفی است که وقتی من به مردم می‌گویم که در مقابل دخترمان با همسرم بحث می‌کنم، همه فکر می‌کنند با این کار او قبل از آنکه آماده باشد بزرگ خواهد شد، اما من آن قدر‌ها هم آدم بد و وحشتناکی نیستم. فقط کمی به حرف من گوش دهید.

روانشناسی کودک
حداقل جروبحث در جلوی فرزندمان باعث می‌شود که متمدنانه رفتار کنیم. وقتی راجع به این قضیه فکر می‌کنیم، می‌بینیم که مردم برای این نمی‌خواهند این کار را بکنند چون فکر می‌کنند که ممکن است کار به داد و بیداد و جدال برسد و درست هم می‌گویند؛ شما دوست ندارید که فرزندتان بشنود که فریاد می‌کشید یا به یکدیگر حرف‌های زشت می‌زنید. از طرفی دیگر، هیچ کدام از این کار‌ها هیچ چیز باارزشی به جرو بحث اضافه نمی‌کنند و اکثرا آن‌ را طولانی‌تر هم می‌کنند. من خودم اولین کسی هستم که اعتراف می‌کنم چه حرفای زشت و بدی هر دفعه که عصبانی می‌شوم می‌توانم به همسرم بگویم، اما اگر فرزندم آنجا باشد آن حرف‌ها را نخواهم زد.
به علاوه، یک کودک باعث می‌شود که شما صادق باشید. با اینکه شما هرگز نباید نقش یک داور را به فرزندتان بدهید، هیچ کس در بو کشیدن، خرده گرفتن و لو دادن شما بهتر از یه کودک ۷ ساله نیست. وقتی می دانم اگر یکی از کار‌های بد همسرم را بزرگ کنم و به آن پر و بال دهم، دخترم به من خواهد گفت که واقعا امکان ندارد که تو جوراب‌های کثیف پدر را “میلیارد‌ها بار” روی پله ها پیدا کرده‌باشی، دیگر دلیلی ندارد که این حرف را بزنم.
در آخر و مهم‌تر از همه این است که کشمکش و تضاد در همه روابط وجود دارد، چه با والدین چه با شریک زندگی. هیچ کدام از اینها فرزند مرا وقتی که بزرگتر شد گیج نخواهد کرد، چون او مستقیما خواهد دید که یک جر و بحث زنگ مرگ یک رابطه نیست. برای من و همسرم مهم است که دخترمان متوجه شود که در یک رابطه سالم تضاد و مشکلات وجود دارد، ولی رفتار سوءاستفاده گرایانه و توهین آمیز نه!

روانشناسی کودک
او خواهد دانست که یک جر و بحث سازنده، خشن، غیر قابل کنترل یا دعوایی نیست که در آن به هم فحش بدهیم. جر و بحث زمانی اتفاق می‌افتد که شما به یک دست‌انداز برخورد می‌کنید؛ گاهی ساده است و گاهی پیچیده، اما اگر رابطه ارزش نجات دادن را داشته باشد، شما پای آن می‌مانید و برای درست شدنش تلاش می‌کنید.
مهم‌تر از همه این است که دخترم می‌بیند که یک جر و بحث چطور تمام می‌شود. گاهی با بغل کردن، گاهی با عذرخواهی و گاهی هم به بن‌بست ختم می‌شوند، اما در هر حال تمام می‌شوند. خیلی چیزها هست که امیدوارم دخترم با دیدن جروبحث‌های من و همسرم یاد بگیرد، اما بزرگترین آن‌ها این است:

روانشناسی کودک
گاهی ما کارهایی را که افرادی که عاشقشان هستیم انجام می‌دهند را دوست نداریم. متاسفانه گاهی خود آن‌ها را هم دوست نداریم. اما در این خانواده همیشه فضا برای خرابکاری کردن و هم‌چنان بی شرط وشروط دوست داشته شدن هست.

۱۳۹۳ آبان ۱۹, دوشنبه

توصيه هاي در مورد برنامه بدنسازي با سياوش آريا

توصيه هاي در مورد برنامه بدنسازي با سياوش آريا

هميشه بايد در آماده كردن و نوشتن برنامه بدنسازي خود وسواس خاصي داشته باشيد. خيلي راحت از ظريف ترين نكات در برنامه بدنسازي نگريزيد.
بايد هميشه در باشگاه سنگين ترين زنه را براي ليفت كردن انتخاب كنيد و به مرور كه وزنه براي شما سبك شد به وزن آن اضافه كنيد. اين يك روش خوبي براي عضله سازي است. بايد هميشه ليفت را در برنامه خود داشته باشيد ليفت به شما كمك مي كند تا روز به روز حجم عضلات شما افزايش يابد. من هر موقع كه ليفت را از برنامه بدنسازي ام حذف مي كنم احساس مي كنم كه از قدرت عضلاتم كاسته شده است. بايد هميشه اين حركت را به عنوان يكي از حركات اصلي و عضله ساز در برنامه بدنسازي خود داشته باشيد. بهتراست كه برنامه بدنسازي خود را تا زماني كه ازش نتيجه نگرفته ايد كنار نگذاريد. اين كار باعث مي شود كه بدن شما ياد بگيرد با هر برنامه بدنسازي نتيجه خوبي را براي شما بسازد. يكي از مهم ترين عواملي كه مي تواند يك برنامه بدنسازي را نابود كند استرس مي باشد. استرس مي تواند براي عضلات شما خطرناك باشد و واقعأ نابود كننده عضلات مي باشد. بايد سعي كنيد در طول روز آرام باشيد مخصوصأ قبل از تمرينات بدنسازي داشتن يك روحيه خوب و آرام لازم مي باشد. اما بعضي مواقع برنامه بدنسازي به حدي سنگين و طاقت فرسا مي باشد كه خود به خود باعث استرس مي شود اگر احساس كرديد كه بي دليل استرس داريد بايد به برنامه بدنسازي خود مراجه كنيد و از تعداد ست ها و تكرارها بكاهيد. اين باعث مي شود كه برنامه بدنسازي شما دوباره متعادل شود. مورد ديگري كه در برنامه بدنسازي خيلي مهم مي باشد رشد خيلي خوب بازوان مي باشد. اين كار باعث مي شود كه شما در تمام قسمت هاي بدن هم رشد خيلي خوبي داشته باشيد. براي رشد جلوبازوهاي خود بهتر است كه حركت اول را با هالتر اجرا كنيد و حركت آخر را با كابل از جلو اجرا كنيد اگر اين سيستم را در برنامه بدنسازي خود داشته باشيد مطمئنأ موفق خواهيد بود حجم جلوبازهاي خود را حسابي افزايش دهيد. براي عضلات پشت بازوي خود بهتر است كه در برنامه بدنسازي خود پشت بازو خوابيده با هالتر را در اول اجرا كنيد و پشت بازو با كابل ايستاده را در پايان اجرا كنيد با اين كار حجم خوبي در قسمت پشت بازوها به دست خواهيد آورد. در برنامه بدنسازي حتمأ به اين نكات توجه كنيد.  

برنامه بدنسازی

تعریفی دوباره از تمرین با زنجیر و برنامه بدنسازی

تعریفی دوباره از تمرین با زنجیر و برنامه بدنسازی

برنامه بدنسازی
با این تکنیک جدید عضلات را برای رشد جدید تحریک کنید.
تا به حال شده فردی را در حال اجرای تمرین با هالتری ببینید که از انتهای آن زنجیرهای سنگینی آویزان شده باشد؟
بسیاری از افراد فکر می کنند زنجیرهای سنگینی که چند دور در انتهای هالتر می ندازند فقط در تمرینات پاورلیفتینگ استفاده می شود، ولی این وسیله صرفأ مخصوص تمرینات وزنه برداری نیست. اگر از زنجیر در تمرینات تان به درستی استفاده کنید ابزاری ساده و تأثیرگذار در تحریک رشد عضلانی است. به کارگیری زنجیر در تمرینات حالت کشش منحصر به فردی را به هالتر وارد می کند که به نام مقاومت متغیر خطی (LVR) شناخته می شود. برای مثال در انتهای حرکت اسکوات زنجیرها کاملأ روی زمین و روی یکدیگر انباشته می شوند. هنگامی که بلند می شوید، زنجیرها قلاب به قلاب از زمین جدا می شوند و شما در تمام حرکت مجبور به بلند کردن مقدار بیشتر وزنه هستید و این کار باعث می شود تا فیبرهای عضلانی تند انقباض بیشتری به خدمت بگیرید مسئله ای که موجب انقباض سریع تر، قوی تر و رشد بیشتر می شود.
مقاومت متغیر خطی تأثیرگذاری بالایی در تمریمات دارند به این دلیل که در طول نیمه دوم حرکت وزنه سنگین تر می شود، نقطه ای که شما قدرت بیشتری برای اجرای حرکت دارید. هنگامی که از هالتر به تنهایی در تمرینات استفاده می کنید در مقدار وزنه ای که بلند می کنید محدودیت دارید به دلیل این که در نیمه اول حرکت ضعیف تر هستید. بعضی گروهای عضلانی به خصوص جلوبازو و دلتوئید تا زمانی که به نیمه حرکت نرسید به طور کامل تحت فشار قرار نمی گیرند. برای مثال در حرکت جلوبازو مقدار وزنه ای را که بتوانید در نیمه اول حرکت بلند کنید به اندازه اضافه باری که در انتهای حرکت به عضله وارد می شود کافی نیست و استفاده از زنجیر این مشکل را برطرف می کند. علاوه بر این، شما می توانید با استفاده از زنجیر بخش های خاصی از گروهای عضلانی متفاوتی را هدف قرار دهید. تحقیقات نشان داده است که در طول انجام حرکت اسکوات عضله پهن میانی (عضله اشکی که دقیقأ در بالای زانو قرار دارد) در نیمه دوم حرکت کاملأ درگیر می شود.
با پیروی از برنامه زیر و ترکیب آن با برنامه تمرینی همیشگی تان سایز عضلات تان را چند برابر کنید.

برنامه بدنسازی
گروه عضلانی          تمرین                                    عضلات هدف
سینه              پرس سینه با زنجیر                      بخش داخلی عضلات سینه ای
شانه    پرس سرشانه هالتر با زنجیر              دلتوئید میانی
پشت             پارویی با دمبل تک دست باز زنجیر     بخش پایین عضله پشتی بزرگ جلوبازو
جلوبازو        جلوبازو دمبل با زنجیر    جلوبازو
پشت باز       پشت بازو Kick با زنجیر                 سر جانبی عضله سه سر بازو
جلوبازو       استپ آپ با زنجیر                             چهارسر ران (پهن میانی)
ذوزنقه      شراگ با زنجیر                                بخش بالایی عضله ذوزنقه
تمرینات جلوبازو
جلوبازو هالتر با زنجیر            ۳ ست ۱۲- ۸ تایی    ۲-۱ دقیقه استراحت
جلوبازو هالتر              ۲ ست ۱۲- ۸ تایی    ۲-۱ دقیقه استراحت
جلوبازو نیمکت شیبدار        ۳ ست ۱۲-۱۰ تایی    ۲-۱ دقیقه استراحت
جلوبازو لاری با میله E-Z     ۳ ست ۱۵-۱۲ تایی    ۲-۱ دقیقه استراحت
تمرینات عضلات پشتی
پارویی هالتر با زنجیر            ۳ ست ۱۰-۶ تایی    ۲-۱ دقیقه استراحت
پارویی                      ۳ ست ۱۰- ۶ تایی     ۲-۱ دقیقه استراحت
زیربغل سیم کش دست باز      ۳ ست ۱۰- ۸ تایی    ۲-۱ دقیقه استراحت
زیربغل سیم کش دست صاف     ۳ ست ۱۵- ۱۲ تایی     ۲-۱ دقیقه استراحت
تمرینات جلوپا (چهارسر ران)
اسکوات با زنجیر           ۳ ست ۱۰- ۶ تایی             ۲-۱ دقیقه استراحت
اسکوات از جلو        ۳ ست ۱۲- ۸ تایی    ۲-۱ دقیقه استراحت
پرس پا                                ۳ ست ۱۲- ۸ تایی         ۲-۱ دقیقه استراحت
جلوپا                        ۳ ست ۱۵- ۸ تایی         ۲-۱ دقیقه استراحت

برنامه بدنسازی
تمرینات شانه
پرس سرشانه با دمبل    ۳ ست ۱۰- ۸ تایی    ۲-۱ دقیقه استراحت
کول با دمبل     ۳ ست ۱۲-۸ تایی    ۲-۱ دقیقه استراحت
نشر از جانب با زنجیر    ۳ ست ۱۵- ۱۲ تایی    ۲-۱ دقیقه استراحت
نشر از جانب خمیده    ۳ ست ۱۵ -۱۲ تایی    ۲-۱ دقیقه استراحت
تمرینات پشت بازو
پشت بازو هالتر دست جمع با زنجیر          ۳ ست ۱۰-۸ تایی      ۲-۱ دقیقه استراحت
پشت بازو هالتر دست جمع                    ۲ ست ۱۰- ۸ تایی      ۲-۱ دقیقه استراحت
پشت بازو خوابیده     ۳ ست ۱۲-۸ تایی      ۲-۱ دقیقه استراحت
پشت بازو سیم کش    ۳ ست ۱۵- ۱۲ تایی        ۲-۱ دقیقه استراحت
تمرینات همسترینگ
ددلیفت رومانیایی با زنجیر           ۳ ست ۱۰- ۶ تایی                          ۲-۱ دقیقه استراحت
ددلیفت رومانیایی     ۳ ست ۱۰- ۶ تایی    ۲-۱ دقیقه استراحت
پشت پا خوابیده    ۳ ست ۱۵- ۱۰ تایی            ۲-۱ دقیقه استراحت
در زیر تمرینات دیگری با زنجیرآمده که می توانید جایگزین یا به برنامه خود اضافه کنید:
۱- نشر از جانب با زنجیر:
در ۳۰ درجه ابتدای حرکت عضله اصلی فوق خاری است که در حرکت درگیر می شود. در این مرحله عضله دلتوئید هنوز وارد عمل نشده است و تقریبأ از این نقطه به بعد جایی است که زنجیر باعث اضافه شدن وزنه می شود.
انجام حرکت:
دستگیره های D شکل را بردارید و به انتهای هر دو دستگیره را به یک زنجیر کوچک وصل کنید انتهای زنجیر را یک قلاب بزنید و زنجیر بزرگ را به قلاب وصل کنید. هنگامی که دست ها کنار بدن آویزان است، اولین قلاب زنجیر بزرگ نباید روی زمین باشد.
اجرای حرکت:
دست ها را از دو طرف تا سرشانه بالا بیاورید تا جایی که با زمین موازی شدند. چند لحظه مکث کنید. سپس در همان مسیر پایین بیایید.
۲- جلوبازو هالتر با زنجیر:
استفاده از زنجیر در این حرکت اضافه باری را در نیمه دوم حرکت به عضلات جلوبازو وارد می کند.
انجام حرکت:
زنجیر بزرگ را به قلاب وصل کنید و آن را به دور هالتر بیندازید وزنه ای انتخاب کنید که به شما اجزه دهد ۳ ست ۱۲-۸ تکراری انحام دهید.

برنامه بدنسازی
اجرای حرکت:
بایستید و پاها را به اندازه عرض شانه از هم باز کنید. هالتر را به سمت سینه بالا بیاورید. بازوها را محکم کنار بدن نگه دارید. چند لحظه مکث و به آرامی به نقطه شروع برگردید.
۳- پرس سینه دست جمع با زنجیر:
استفاده از زنجیر در این حرکت چند مفصله به شما اجازه می دهد تا فشار مضاعفی به پشت بازوهای خود وارد کنید. در طول نیمه اول حرکت عضلات سینه و سه سر بازو به عنوان حرکت دهنده ی های اصلی با یکدیگر کار می کنند.
انجام حرکت:
هنگامی که به نقطه اوج حرکت می رسید عضلات سه سربازویی فشار بیشتری تحمل می کنند و اینجاست که زنجیرها وارد کار می شوند با یک قلاب اتصال دو زنجیر را به هم وصل کنید و دور هالتر بیندازید. هنگامی که هالتر روی سینه باشد قلاب اتصال نباید روی زمین باشد.
اجرای حرکت:
هالتر را با دستانی بازتر از عرض شانه نگه دارید. هالتر را تا روی سینه پایین بیاورید سپس به بالا پرس کنید تا آرنج ها کاملأ صاف شود و بلافاصله عضلات پشت بازو را منقبض کنید.
۵- فلای قفسه سینه با زنجیر:
استفاده از زنجیر در این حرکت فشار بیشتری را به هنگامی که دست ها را به هم نزدیک می کنند به بخش داخلی سینه وارد می کند. این حالت به شما امکان کشش بیشتری را در شروع حرکت بدون فشار بیشتر به مفصل شانه وارد می کند.
انجام حرکت:
زنجیر بزرگ و کوچک را توسط یک قلاب به یکدیگر وصل کنید و انتهای زنجیر کوچک تر را به دستگیره D شکل وصل کنید. اگر بیش از ۱۵ تکرار با زنجیر کوچک و بزرگ توانستید انجام دهید، از دو زنجیر بزرگ استفاده کنید تا تکرارها کاهش یابد.
اجرای حرکت:
به پشت روی نیمکت دراز بکشید و دست ها را بالای صورت نگه دارید. آرنج ها را کمی خم نگه دارید. به آرامی دست ها را به بیرون به صورت منحنی باز کنید و دوباره به نقطه اوج برگردید. این حرکت را می توانید با نیمکت بالاسینه و زیرسینه هم انجام دهید.

برنامه بدنسازی
۶- ددلیفت رومانیایی با زنجیر:
استفاده از زنجیر در این حرکت عضلات سرینی شما را بهتر هدف قرار می دهد.
انجام حرکت:
زنجیر را دولایه کنید و سرمیانی را به قلاب و قلاب را به گیره در انتهای هالتر وصل کنید. این کار را جمع شدن زنجیر زیر صفحه (Plate) خودداری می کند.
اجرای حرکت:
پاها را به اندازه عرض شانه از هم باز کنید و زانوها را کمی خم کنید. دست ها را به اندازه عرض شانه باز کنید و به آرامی پایین بیایید تا هالتر به میانه ساق برسد. سپس لگن را جلو بیاورید و صاف بایستید. انحنای پشت را در طول حرکت حفظ کنید.


برنامه بدنسازی

۱۳۹۳ آبان ۱۸, یکشنبه

۲۰ اشتباه خیلی بزرگ و فاحش!

۲۰ اشتباه خیلی بزرگ و فاحش!
تمرینات بدنسازی

۱- اگر می خواهید بدن خود را کات کنید تنها از مرغ، سفیده تخم مرغ و برنج استفاده کنید!
لطفأ به چنین توصیه ای عمل نکنید. بدن شما نیاز به رنج وسیعی از ریزمغذی ها و ویتامین ها دارد. مردم و بدنسازان مشتاق بسیاری را می شناسم که تنها می خواهند به بدن بهتری دست یابند ولی اسیر افراد دغل بازی می شوند که با چنین حرف های بی پایه ای آنها را فریب می دهند. چنین توصیه هایی را به آتش بکشید!
۲- پرس سینه با فاصله کم بین دستها، بخش داخلی سینه را هدف قرار می دهد.
هیچ حرکتی نیست که بتواند تنها بخش داخلی سینه شما را هدف قرار دهد. در واقع زمانی سر این مسئله با یک بدنسازی حرفه ای دیگر در حال نبرد بودم! برای بهبود بخش داخلی سینه، آنچه نیاز دارید این است که عضله خود را تا رسیدن به کوتاه ترین اندازه خود منقبض کنید. بسیار شبیه  وقتی که می خواهید در حرکات جلوبازو روی پیک عضله کار کنید، مجبورید عضله را به طور کامل منقبض کنید (تا رسیدن به کوتاه ترین طول عضله) برای اینکه به سمت بالا رشد کند، همین ایده در مورد بخش داخلی سینه هم صادق است.
۳- چربی ها باعث چاق شدن شما می شوند.
چربی ها برای اعمال و پروسه های بیشماری در بدن ضروری اند. همه چربی ها وقتی به اندازه مناسب مصرف شوند، دارای فواید هستند (به جز چربی های ترانس).
۴- باید سنگین تمرین کنید تا رشد کنید.
اگر تا به حال نوشته های مرا مطالعه کرده باشید، می دانید که این واقعیت ندارد. باید بدرستی تمرین کنید، در جهت دستیابی به حداکثر تنش بر عضله، برای اینکه رشد کنید. نگران نباشید، این کار ساده تر از آن است که بنظر می‌آید.!
۵- کالری، کالری است (و از هر منبعی که تأمین شود برای بدن تفاوت ندارد).
بنظر من، این حرف آدمهای کم سواد است! حتی وقتی تلاش می کنید به بزرگ ترین سایز ممکن برسید، بدترین کاری که می توانید انجام دهید این است که تنها به مجموع کالری دریافتی خود دقت کنید و اهمیتی به منابع تأمین کننده آن ندهید. چنانچه به نسبت درشت مغذی های دریافتی بی اهمیت باشید، بزودی باید منتظر عواقب ناخوشانیدی باشید، از افزایش مقاومت به انسولین گرفته تا ذخایر چربی بیشتر و رشد عضلانی کمتر.
۶- جلوبازو لاری، بخش پایینی دوسر بازو را به کار می گیرد.
وای! همه ما حداقل زمانی به چنین اشتباهی دچار بوده ایم، خود من هم از این مسئله مستثنی نیستم. ولی خوشبختانه حالا کمی معلوماتم بیشتر است. هر چند که کار کردن روی بخش پایینی بازو برای افزایش طول آن جذابیت زیادی دارد، ولی نه جلوبازو روی میز لاری چنین قابلیتی دارد، و نه هیچ حرکت دیگری. آنها شاید بار کاری را در بخش پایینی  دامنه حرکت افزایش دهند، در نتیجه باعث افزایش قدرت شما در آن بخش از دامنه حرکت می شوند، و این تصور غلط را ایجاد می کنند که باعث افزایش طول دوسر بازوی شما می شوند. در عالم واقعیت، تنها می توانید ضخامت و سایز بازو را بطور کلی تغییر دهید نه تنها در بخش پایینی یا بالایی عضله.
برنامه بدنسازی

۷- در تلاش هستم روی گره عضلاتم کار کنم!
هنوز هم وقتی به چنین ادعاهایی برخورد می کنم، باعث خنده ام می شود. گره عضله دیگر چه حرف بیهوده ایست!؟ دوستان عزیز،‌ اصلأ چنین چیزی وجود ندارد. عضله، عضله است، و ساختار آن هم مشخص است. گره دو عضله هم تنها جایست که دو عضله از کنار هم عبور می کنند. نمی توانید تمرین خاصی روی این محل تلاقی انجام دهید. در واقع شما می توانید روی کل یک عضله کار کنید نه یک نقطه خاص، و نه فواصل بین دو عضله.
۸- تمرین هوازی با معده خالی بیشتر چربی می سوازند.
نه! هرگز این مسئله ثابت نشده. هرگز. در واقع، مشخص شده که تمرین هوازی (یا هر تمرین دیگری) وقتی پس از دریافت کالری انجام شود خواص ترموژنیک بیشتری دارد، به همین سادگی، یعنی کالری بیشتری سوزانده می شود.
۹- وقتی تمرین را متوقف می کنید، تمام عضلات شما به چربی تبدیل می شوند!
واضح است که هر بدنسازی که تمرین را متوقف کند یه یک کوه چربی تبدیل می شود. همه عضلات هم باید جایی بروند. درست است؟ خب نه. چربی و عضله دو بافت کاملأ متفاوت هستند. مثل این است سینه مرغ به شیرینی گردویی تبدیل شود. هر چند این می تواند جذاب باشد، ولی فکر نمی کنم به این زودیها در عالم واقعیت شاهد تبدیل شدن چربی و عضله به هم باشیم، مگر در فیلمهای علمی تخیلی. در واقع افزایش چربی بدنسازانی که تمرین را رها می کنند، بدلیل دریافت کالری بیش از حد نیاز بدن است و کاهش سایز عضلانی هم به این دلیل است که دیگر بدن به آن همه عضله نیاز ندارد.
۱۰- دریافت گلوتامین و پروتئین وی همراه هم بد است. آنها برای جذب شدن با هم رقابت می کنند!
در واقع خلاف این بیشتر متحمل است. چون می توانند در افزایش تولید پروتئین در عضلات به هم کمک کنند.
۱۱- من برای اعمال کشش بر فشیا (غشا و غلافی که عضلات را در بر گرفته) تمرین می کنم.
فشیا کشیده نمی شود! این واقعیتی ثابت شده است که فشیا قدرتی و سفتی در حد فولاد دارد. شاید منبسط شود، بسیار شبیه عضلات وقتی که گرم می شوند، و انعطاف بیشتری پیدا کند، ولی به محض سرد شدن، به فرم و اندازه اول بر می گردد. فشیا هم از مسیرهای مشابه عضله رشد می کند. شاید بتوانید در به هم پیوستگی فشیا، گسستگی ایجاد کنید، که این تصور را ایجاد می کند که باعث توسعه آن شده اید، ولی متأسفانه کشیده نمی شود که به عضلات اجازه رشد دهد. شما عضلات را از طریق تمرین به رشد بیشتر تحریک می کنید، فشیا هم می بیند که نیاز دارد با سایز بیشتر ایجاد شده در عضلات وفق یابد و در نتیجه رشد می کند و توسعه می یابد.
۱۲- تی بار با فاصله کم بین دستها بخش میانی پشت را به کار می گیرید.
حیرات انگیز است ؟‌ نه، نیست! فاصله کم بین دستها در حرکات پشت مانع دامنه کامل حرکتی است و شما را وادار می کند به استفاده بیشتر از چرخش داخلی مفصل سرشانه (عضلات کمربند شانه ای).
۱۳- نمی خواهم دچار ” تمرین زدگی” شوم.
لطفأ گوش کنید، یک یا دو ساعت تمرین، برای پنج روز در هفته باعث تمرین زدگی نمی شود… مهم هم نیست که این مسئله برای چه مدت ادامه داشته باشد. مگر اینکه تغذیه ی خوبی نداشته باشید و به اندازه کافی نخوابید. بعبارتی باید کمترین نگرانی را در مورد بروز تمرین زدگی داشته باشید.
۱۴- تمرینات هوازی با شدت پایین برای چربی سوزی بهترین انتخاب است.
امیدوارم که برای اغلب شما این مسئله روشن شده باشد که هر چند از نظر مقدار کالری که در طول تمرینات هوازی کم شدت سوزانده می شود، سهم بیشتری به چربی اختصاص دارد ولی مقدار کلی چربی سوخته شده در طول یک جلسه هوازی کم شدت کمتر از مقدار کل چربی سوخته شده در یک جلسه هوازی با شدت بالاست. ضمنأ تمرینات هوازی کم شدت هیچ اثر قابل ملاحظه ای بر افزایش سوخت و ساز پایه شما برای ادامه رو نخواهد داشت.
بدنسازی


۱۵- در حرکت ددلیفت پا صاف، برای دامنه دستیابی به حرکتی کامل و حداکثر کشش بر همسترینگ، باید دستها به پنجه های پا برسد.
شاید بنظر خوب باشد که بتوانید پنجه های خود را لمس کنید ولی به این معنی نیست که به دامنه کامل تری در همسترینگ خود می رسید. بلکه اغلب به این معنی است که کمر و ستون مهره ها را در موقعیت آسیب پذیری قرار داده اید. تنها تا حدی پایین روید که انعطاف عضلات همسترینگ به شما اجازه می دهد.
۱۶- چربی های اشباع شده مضرند.
در واقع، هرگز ارتباط قطعی بین چربی های اشباع شده و تمام خصوصیات منفی که در رسانه ها در مورد این نوع چربی ذکر می شود، ثابت نشده (از جمله بروز حملات قلبی و…) وقتی این چربی ها بد می شوند که با قندها ترکیب شوند! چربی های اشباع شده به تنهایی خواص مثبت زیادی برای بدن دارد، از جمله تولید هورمون تستوسترون.
۱۷- بهتر است ابتدا تحت رژیم قرار بگیرم و چربی هایم را از دست بدهم، سپس تمرین با وزنه را شروع کنم.
خب شاید در بین بدنسازان چنین ادعایی کمتر دیده شود، ولی در بین افراد عادی این باور ساده لوحانه بسیار رایجی است. گوش کنید: تمرین با وزنه بهترین راه برای کاهش ذخایر چربی بدن و تغییر ترکیب بدنی است.
۱۸- لطفأ کمکم کنید تا وزنه را بلند کنم و حرکتم را شروع کنم!
اگر در باشگاه کسی چنین تقاضایی از شما کرد، بسرعت از محل دور شوید!!! اگر نمی توانید وزنه ای را به تهایی از جای خود بلند کنید، اصلأ نباید با آن وزنه تمرین کنید. تنها استثناء در مورد نیمکت های غیر استاندارد پرس بالا سینه و سرشانه است که وقتی روی آنها قرار می گیرید، هالتر حدود ۳۰ سانتیمتر عقب تر از شماست و برای جدا کردن هالتر از پایه و شروع حرکت واقعأ ناچارید از کسی کمک بگیرید.
۱۹- کراتین باعث گرفتگی و پارگی عضلانی می شود.
هرگز چنین چیزی ثابت نشده، ولی رسانه ها عاشق این هستند که در هر موردی توجه افراد را بصورت کاذب به سمت مسائل غیر واقعی جلب کنند و حساسیت بیهوده ایجاد کنند.
۲۰- نمی توانم نقطه ضعف های بدنم را جبران کنم.
این واقعیت ندارد. می توانید. شاید هرگز نقطه ضعف های شما به بزرگ ترین نقطه قوت تان بدل نشوند، ولی حداقل می توانید آنها را به سطح دیگر بخشهای بدنتان برسانید.
منبع:دنیای عضله

۱۳۹۳ آبان ۱۱, یکشنبه

برنامه بدنسازي دوريان يتس

برنامه بدنسازي دوريان يتس


دوريان يتس شايد يكي از قهرماناني باشد كه توانست با كمترين ست و كمترين تكرار در برنامه بدنسازي به عضلات واقعأ برجسته و زيبايي دست يابد. اين قهرمان هميشه به صورت اصولي عضلات خود را تمرين مي داد و از برنامه  و توصيه هاي ديگر قهرمانان تقليد نمي كرد به همين دليل توانست هم حجم خوبي در عضلات به وجود بياورد و هم كات خيلي خوبي در عضلات بسازد. دوريان يتس معتقد است كه اگر در برنامه بدنسازي خود از انواع حركات و ست ها استفاده كنيد هرگز نخواهيد توانست حجم خوبي در عضلاتتان را شاهد باشيد.او مي گويد بايد اين توانايي را داشته باشيد كه با يك ست تمريني بتوانيد عضله را كاملأ به ناتواني برسانيد و اين يعني رشد عضله بدون دخالت هورمون كورتيزول. هورمون كورتيزول در واقع دشمن شماره يك عضلات مي باشد و اگر شما فقط با تمرين زياد سعي در پرورش عضلات خود را داشته باشيد كاملأ در اشتباه هستيد چون مطمئنأ هورمون كورتيزول به شما اجازه پيشرفت را نخواهد داد. به همين دليل دوريان يتس هميشه برنامه بدنسازي خود را به گونه اي تمرين مي داد كه با كمترين ست و تكرار و حركات قبل از اين كه هورمون كورتيزول آزاد شود عضلات خود را تمرين مي داد به همين دليل از همچين عضلات با كيفيت و نيرومندي برخوردار بود.
برنامه بدنسازي بايد هميشه به گونه اي طراحي شود كه تا قبل از ترشح هورمون كورتيزول تمرين شما تمام شده باشد. مثلأ 20 تا 30 دقيقه تمرين روزانه با شدت مي تواند خيلي مفيد باشد. البته بهتر است كه برنامه بدنسازي خود را با انواع حركات حجم ساز مجهز كنيد تا بتوانيد با كمترين تمرين به بهترين نتايج دست يابيد.
بهتر است كه تمرينات بدنسازي دوريان يتس را مطالعه كنيد تا به خوبي متوجه نحوه تمرينات و طراحي برنامه بدنسازي شويد و خودتان دست به كار شويد و برنامه هاي متناسب با خود طراحي كنيد. توجه كنيد كه به هيچ عنوان از برنامه بدنسازي دوريان يتس تقليد نكنيد چون اون برنامه بدنسازي با توجه به حجم دوريان يتس طراحي شده است.   

برنامه بدنسازی