۱۳۹۴ آبان ۷, پنجشنبه

رمز گشایی جعبه سیاه عنصر ۲۴

رمز گشایی جعبه سیاه عنصر ۲۴


مکمل منیزیم

وقتی صحبت از مکمل در میان باشد در داروخانه ها یا فروشگاه های سلامتی هزاران پیشنهاد برای شما وجود دارد. در میان تمامی پیشنهادات یکی از مواد معدنی که کمتر از آن صحبت به میان می آید، عنصر شماره ۲۴ منیزیم است. منیزیم یک ماده معدنی برای ادامه حیات انسان هاست؛ یک ترکیب ضروری که برای بیش از ۳۰۰ فرآیند آنزیمی در بدن انسان به کار گرفته می شود. وجود این ماده در کنار هر یک از سلول های بدن برای اطمینان از عملکرد صحیح ضروری می باشد. یکی دیگر از نقش های اساسی منیزیم تولید انرژی است. یک فاکتور اصلی در بدن برای تولید ATP که پایه انرژی عضلات و عملکرد صحیح آن ها به شمار می رود. کمبود منیزیم در سلول ها در نهایت منجر به تولید ناکافی ATP شده که عواقبی مثل خستگی، گرفتگی های عضلانی و حالت تهوع به همراه خواهد داشت.

کمبود منیزیم
این یک حقیقت است که اکثر جمعیت جهان از کمبود این ماده معدنی رنج می برند. منیزیم در بسیاری از موادی که ما به صورت روزانه استفاده می کنیم مثل برنج، دانه کدو، بادام، اسفناج و دانه کنجد وجود دارد. کمبود منیزیم عمدتأ به دلیل انتخاب های نادرست غذایی و رژیم های ناسالم به وجود می آید. نکته مهم این است که از کجا متوجه شویم که با کمبود منیزیم مواجه شده ایم؟ بهترین راه برای تشخیص این کمبود گوش دادن به بدنتان است. اگرهر گونه تفاوت قابل ملاحظه ای در میزان انرژی تان، کاهش مقاومت سیستم ایمنی بدن، خستگی و یا گرفتگی بیش از حد عضلات تجربه کردید، ممکن است به دلیل کمبود منیزیم در بدنتان باشد. یکی دیگر از راه های تست کمبود منیزیم از راه خون است. عمومأ دو راه برای تست خون وجود دارد: تست میزان منیزیم سرم و تست منیزیم سلول های قرمز، که مورد اول رایج ترین نمونه است، چرا که شاخص و مقیاس عملکرد قلب می باشد. اگر مقدار آن بسیار بالا یا بسیار پایین باشد احتمال ایست قلبی وجود دارد.

تمرین و منیزیم
ورزشکاران نسبت به افرادی که فعالیت کمتری دارند به مواد مغذی بیشتری احتیاج دارند. این مواد مغذی ابتدا باید از طریق غذاهای طبیعی تامین شوند. سپس مکمل ها بدنسازی برای اطمینان از سلامت مطلوب فیزیکی و پیشگیری از کمبود مواد مغذی، افت عملکرد و ریکاوری نامناسب می توانند مورد استفاده قرار گیرند. تحقیقات علمی و پزشکی نشان داده اند که منیزیم می تواند یکی از مفیدترین مواد معدنی برای ورزشکاران باشد. منیزیم باعث بهبود استقامت برای مدت طولانی تر و افزایش vo2 درافراد می    شود. علاوه بر تولید انرژی؛ منیزیم به عملکرد ورزشکاران با کاهش ذخایر اسید لاکتیک و متعاقب آن به تعویق انداختن خستگی در طول تمرینات شدید کمک زیادی می کند. منیزیم از طریق تعریق دفع می شود. بنابراین افرادی که در هوای شرجی و گرم تمرین می کنند ممکن است به این ماده معدنی احتیاج بیشتری داشته باشند.

منیزیم در تمرینات بدنسازی

فواید منیزیم
۱- منیزیم موجب کاهش خستگی و کسلی می شود و با کمک به سوخت و ساز بدن بازده انرژی را به حد نرمال می رساند.
۲- منیزیم یک فاکتور اصلی برای تامین انرژی به شمار می آید.
۳- منیزیم یکی از عواملی است که باعث عملکرد نرمال سیستم عصبی می شود، تاثیران آن در تحقیقات علمی ثابت شده است. به بدن اجازه را می دهد تا شب ها خواب بهتری داشته باشید و البته به ریکاوری بهتر کمک می کند.
۴- منیزیم سنتز پروتئین را به سطح نرمال می رساند. ورزش و تمرینات بدنسازی باعث تجزیه عضلات شده و اهمیت منیزیم در ریکاوری عضلات و سنتز پروتئین به اثبات رسیده است.
۵- کمک به بهبود تراکم استخوان از دیگر وظایف این ماده معدنی است. در تمرینات فیزیکی که استخوان ها را تحت فشار قرار می دهند. منیزیم به طور قابل توجهی به بهبود ساختار استخوان ها کمک می کند.
۶- منیزیم یکی از عوامل کنترل کننده تعادل الکترولیتی در بدن به شمار می رود و نقش کلیدی در هیدراسیون مناسب بدن دارد.
طبق مطالبی که گفته شد: حتمأ‌ تا به حال متوجه شده اید که این ماده معدنی ساده چقدر می تواند برای بدن مفید باشد. حتی اگر مقدار منیزیم در رژیم غذایی مناسب باشد و مقدار مناسبی را برای بدن شما فراهم  کند، ممکن است در افرادی که به طور مرتب تمرینات ورزشی دارند، کمبودهایی مشاهده شود. مصرف مکمل های منیزیم می تواند در جبران این کمبودهای احتمالی موثر باشد. البته میزان منیزیم مورد نیاز روزانه برای یک فرد بالغ حدودا ۴۰۰ میلی گرم در روز است، در افراد ورزشکار حرفه ای حداکثر ۱۰۰۰ – ۸۰۰ میلی گرم می تواند مصرف شود. یکی از نشانه های مصرف بیش از حد منیزیم اسهال و افت فشار خون می باشد.
از چه نوع مکملی باید استفاده کنید؟
مکمل های منیزیم زیادی در بازار وجود دارد و شاید این سوال برای شما پیش بیاید که کدام محصول برای شما مناسب تر است؟ ۲ نکته را باید در نظر بگیرید: ترکیبات و غلظت محصول. این فاکتورها مربوط به میزان منیزیم موجود و میزان جذب آن در بدن و میزان به کارگیری آن در بدن خواهد بود.
«منیزیم سیترات» یکی از ترکیباتی است که بالاترین زیست دسترسی را دارا می باشد ولی  میزان غلظت و تراکم پایینی دارد. «منیزیم اکسید» از طرف دیگر غلظت بالا و زیست دسترسی پایینی دارد. منیزیم کلرید غلظت متوسط و زیست دسترسی نسبتأ پایینی دارد. مدل های دیگرهم وجود دارند ولی بهترین انواع مصرف شامل «سیترات منیزیم». «گلوکونات منیزیم» و «لاکتات منیزیم» می باشد که در واقع بیشترین قابلیت حل شدگی و در نتیجه بیشترین مقدار جذب را دارند.

آماده سازی منیزیم
به طور کلی جذب منیزیم به صورت موارد زیر می باشد:
۴۰ درصد منیزیم مصرفی توسط روده کوچک جذب می شود.
۵ درصد توسط روده بزرگ جذب می شود.
۵۵ درصد به عنوان مواد زائد دفع می شود. بسته به نوع منیزیم و بدن افراد این میزان کمی بیشتر یا کمتر می تواند باشد. بعضی تحقیقات نشان داده میزان جذب منیزیم در بعضی افراد کمتر از ۲۰ درصد است. بنابراین قبل از تهیه مکمل مورد نیاز خود. حتما با پزشک متخصص مشورت کنید و تحقیقات لازم را انجام دهید تا با توجه به نیاز بدن بهترین گزینه را انتخاب کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر