۱۳۹۱ شهریور ۱۰, جمعه

كيف‌هاي براق،كفش‌هاي تميز

كيف‌هاي براق،كفش‌هاي تميز
يكي از ملزومات زندگي كه هر شخصي و بويژه خانم‌ها روزانه به آن احتياج دارند كيف و كفش است. كيف و كفش از صدها سال قبل به شكل‌ها و با جنس‌هاي مختلف ساخته شده و مانند لباس در طول زمان تغييراتي كرده ‌است. هر فردي از روزي كه كودكي بيش نيست و تازه راه‌افتاده تا ايام پيري و كهنسالي به كفش نياز دارد. بنابراين كفش و كيف در تمام خانه‌ها يافت مي‌شود و همه ما هر روز از آن استفاده مي‌كنيم.
حالا سوال اين است كه بايدچكار كنيم تا كفش‌ها و كيف‌هايمان عمر بيشتري داشته باشند و همچنين هميشه تميز و نو بمانند؟ يادمان باشد خانه‌داري تنها به كارهاي آشپزخانه و جارو و گردگيري اطلاق نمي‌شود؛ يك خانم خانه‌دار بايد بداند چگونه از لوازم مورد استفاده اهل خانه نگهداري كند. اين نه تنها جزو امور خانه و خانه‌داري محسوب مي‌شود كه از نكات مهم اين هنر است.
هر كدام جاي خود را مي‌خواهد
پس خوب است بدانيم هر كدام از انواع كيف و كفش طريقه نگهداري خاص خود را دارد؛ مثلا نگهداري از كفش ورني با كفش كتاني فرق مي‌كند. اما چيزي كه در همه يكسان است استفاده مناسب و تميز نگه داشتن آنهاست. به طور معمول بچه‌ها روش نگهداري از كيف و كفش خود را نمي‌دانند. خيلي از آنها با كفش‌هاي مهماني فوتبال بازي مي‌كنند يا با كيف مدرسه انواع بازي‌ها مانند دست رشته را انجام مي‌دهند و به اين ترتيب كيف و كفش‌هايشان عمر كوتاهي خواهند داشت.
اما بزرگ‌ترها بايد بدانند براي اين‌كه كيف و كفش‌شان عمر طولاني‌تري داشته باشد بهتر است از روز اول خريد آنها در جايي مانند كمد و درون جعبه كفش يا كيسه‌هاي مخصوص كيف نگهداري شود و موقعي كه به آن نياز داريد، آنها را بيرون آورده و بعد از استفاده تميزشان كنيد و سرجاي خود قرار دهيد. اين نكته در مورد كيف و كفش‌هايي كه مخصوص مهماني هستند، كمتر از آنها استفاده مي‌كنيد و صد البته گران‌تر هم هستند، اهميت بيشتري دارد. كفش‌هاي دم‌دستي و آنهايي را كه بيشتر مورد استفاده قرار مي‌دهيد نيز بهتر است به صورت مرتب درون جا كفشي قرار دهيد. هيچوقت كفش‌ها و كيف‌ها را روي هم انباشته نكنيد زيرا كيف و كفش از شكل خواهد افتاد و عمرش كوتاه خواهد شد.
كيف و كفش تميز زيباتر است
اما كيف و كفش از هر جنسي كه باشد نحوه تميز كردن خاص خود را دارد. مثلا براي پاك كردن كفش‌هاي كتاني كه زود هم كثيف مي‌شود مي‌توانيد از شامپو فرش استفاده كنيد. مقدار كمي شامپو فرش را با مقداري آب مخلوط كرده و با يك پارچه تميز روي كفش كتاني بكشيد تا تميز شود. همينطور اگر از كيف يا كفش‌هايي با رنگ روشن استفاده مي‌كنيد مي‌توانيد مقداري خميردندان روي يك تكه پنبه ماليده و با آن كيف و كفش خود را تميز كنيد و در آخر هم يك پارچه خيس روي آنها بكشيد تا جلوه بيشتري پيدا كند.
اگر كفشي از جنس جير داريد مي‌توانيد با يك پاك‌كن مداد، خط‌ها و لكه‌هاي روي كفش را پاك كنيد و سپس يك برس نرم يا يك مسواك مستعمل را روي كيف و كفش بكشيد تا آنها كاملا تميز شوند. ولي لكه‌هاي كيف جير را با يك دستمال تميز و خشك بگيريد و در آخر هم با يك برس مخصوص جير، روي كيف را كاملا تميز كنيد.
كفش‌هاي چرم را با واكس زدن مي‌توانيد تميز كنيد. براي اين كار هم ابتدا بايد كفش را با يك كهنه خوب تميز كرده و سپس واكس بزنيد؛ ولي كيف چرمي را با تميز كننده‌هاي مخصوص پاك كنيد و يك دستمال نمدار هم روي آن بكشيد تا كاملا تميز شود. همچنين مي‌توانيد با واكس بي‌رنگ كيف را واكس بزنيد.
يادتان باشد خوب است بعد از هر بار استفاده از كيف و كفش چرمي، مقداري روزنامه باطله درون آنها گذاشته و سپس آنها را در جاي خود بگذاريد، به اين ترتيب كيف و كفش شما از شكل نخواهد افتاد.
اگر كيف و كفش‌تان قابل شست‌وشو بود و آنها را شستيد يا زير باران خيس شد هرگز از حرارت براي خشك كردنشان استفاده نكنيد.
پاشنه كفش‌ها نيز معمولا دچار آسيب و خرابي مي‌شود براي اين‌كه پاشنه كفش شكل مناسبي به‌خود بگيرد مي‌‌توانيد از اسپري همرنگ كفش استفاده كنيد.
كيف‌ها و كفش‌هاي ورني را با يك دستمال نمدار تميز كنيد و سپس با يك پارچه خشك كنيد تا مانند اول براق شود. براي اين‌كه كيف و كفش ورني شما ترك نخورد مي‌توانيد با كمي كرم سطح آنها را چرب كنيد.كيف و كفش مخمل را بايد بعد از هر بار استفاده با يك برس زبر پاك كنيد و گرد و غبار آن‌را كاملا بگيريد. سپس درون جاكفشي يا جاي مخصوص كيف نگهداري‌ كنيد.
بعضي از خانم‌ها در مهماني‌ها از انواع كيف‌هاي منجوق‌دار استفاده مي‌كنند. تميز كردن اين كيف‌ها راحت است. براي اين كار مقداري آب و مايع ظرفشويي را مخلوط كنيد. يك پارچه تميز را به اين محلول آغشته كرده و روي كيف بكشيد تا تميز و براق شود.
كيف و كفش‌هاي پلاستيكي معمولا از جنس مرغوب ساخته نشده و زودتر از كيف و كفش‌هاي ديگر خراب مي‌شود اينها را با مخلوط آب و صابون تميز كنيد و در آخر يك پارچه پشمي رويشان بكشيد تا تميز و براق شوند.
تبیان

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر