۱۳۹۳ اسفند ۱۶, شنبه

وزنه چقدر باشد، هوازی چقدر؟

وزنه چقدر باشد، هوازی چقدر؟
تمرینات هوازی
برخی از کارشناسان و نویسندگان مقالات تخصصی بدنسازی، ورزشکاران را از انجام هر گونه تمرینات هوازی منع می کنند. این نظر از آنجا می آید که بعضی ها عقیده دارند که هم زمانی تمرینات با وزنه موجب ایجاد خلل در قدرت عضلات می شود. تحقیقات نشان می دهد که تمرینات هوازی و با وزنه هر کدام بر روی فاکتورهای خاصی در عضلات تاثیر می گذارد. تمرینات با وزنه موجب سنتز پروتئین در عضلات شده و موجب افزایش حجم و قدرت آن می شود. تمرینات هوازی موجب دریافت بیشتر اکسیژن و در نتیجه آن افزایش میتوکندری های فعال در عضلات و افزایش جریان خون برای رساندن اکسیژن به عضلات می شود.
مشکل و ایرادی که به تمرینات هوازی گرفته می شود این است که این تمرینات فرآیند سنتز پروتئین را کند می کند و در نتیجه آن قدرت تولید شده توسط وزنه را از بین می برد. در مقابل این تحقیقات نشان می دهد که تمرینات کمتر از ۴۵ دقیقه تاثیر چندانی روی قدرت ندارد.
بعضی از نظریات دیگر بیان می کند که تاثیرات سودمند تمرینات هوازی نظیر کاهش چربی و افزایش قوای قلبی و عروقی را می توان از تمرینات با وزنه به تنهایی کسب کرد.
این نتایج تحقیقاتی است که بواسطه تمرینات پشت سرهم بدست آمده است؛ تمریناتی که در آن ۵ حرکت بدون استراحت انجام می شود و در نتیجه آن ضربان قلب بالا می رود.
درحالی که افزایش تعداد تنفس، ضربان قلب از تاثیرات مشابه تمرین هوازی است، این تمرینات موجب دریافت سطح بالاتری اکسیژن و افزایش ضربان قلب می شود. پس می توان گفت اگر هدف شما قدرت قلبی و عروقی است هوازی برای شماست، اما اگر دنبال حجم و قدرت عضلانی هستید باید با وزنه دست و پنجه نرم کنید.
اما اگر بخواهید هوازی و وزنه را با هم یکی کنید در آن صورت تمرین با وزنه به تنهایی می تواند موجب سوختن کالری و دریافت اکسیژن شود؟ نتایج تحقیقات به عمل آمده نشانگر این است که کار با وزنه به تنهایی می تواند موجب سوختن کالری شود اما این مقدار کمتر از تمرینات هوازی است و به همین خاطر برای چربی سوزی نمی توان فقط به وزنه ها تکیه کرد. چون چربی ها بواسطه اکسیژن از بین می روند و همانطور که گفته شد در تمرینات هوازی مقدار اکسیژن بیشتری به بدن می رسد. و در آخر چون این دو خاصیت مکمل یکدیگر را دارند؛ یکی برای ساختن عضلات و دیگری برای سوختن چربی ها، بهترین راه این است که هوازی را بعد از وزنه و به مدت کمتر از ۳۰ دقیقه اجرا کنید.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر