۱۳۹۳ اسفند ۲۳, شنبه

بياييد اكسير جواني بنوشيم!

بياييد اكسير جواني بنوشيم!   
ديابت بدن را به مربا تبديل مي كند!
درمان قند خون
آيا دفعات استفاده از دستشويي، نشان دهنده بيماري ديابت است؟!
در هر ساعت چند بار به دستشويي مي رويد؟ يك بار؟ دوبار؟ سه بار؟ چند بار؟
نتيجه: اگر بيش از دوازده بار در روز يا بيش از سه بار در عرض سه ساعت ادارا مي كنيد، بايد آزمايش قند ادار بدهيد! علاوه بر آن، بايد ساليانه آزمايش قند خون ناشتاي خود را تكرار كنيد تا قبل از آن كه ميزان گلوكز خون شما به ۲۰۰ واحد برسد، به فكر دوا و درمان بيفتيد. قند خون بالا، يكي از نشانه هاي بيماري خطرناك ديابت است.
يكي از مفيدترين مواد غذايي براي بيماران ديابتي، جوي دوسر يا نان هاي تهيه شده از آن است. جوي دوسر (Oat) با جوي معمولي (barely) فرق دارد و هر كدام از آن ها، غلاتي متفاوت محسوب مي شوند. نان هاي سفيد (فاقد سبوس) و قندهاي ساده (هر نوع قندي مانند فروكتوز يا قند ميوه) جزء مواد هايپرگليسيك هستند. پس از مصرف آن ها قند خون بسيار سريع بالا مي رود؛ بنابراين براي بيماران ديابتي خطرناك هستند.
از ديگر مواد غذايي هايپرگليسيك مي توان به برنج سفيد و آردهاي سفيد اشاره كرد. برنج سفيد، از طرفي باعث افزايش كلسترول خون هم مي شود، براي همين يكي از بدترين مواد غذايي است كه مصرف آن براي بيماران قلبي و ديابتي ممنوع شده است. در مقابل، آردهاي سبوس دار و كربوهيدرات هاي پيچيده مانند برنج قهوه اي، جوي دوسر و آردهاي سبوس دار، جايگزين مناسبي براي برنج سفيد و نان هاي سفيد تهيه شده از گندم هستند. برنج قهوه اي، نه تنها از فيبروسلولز بيشتري برخوردار است و باعث افزايش بيش از حد قند خون نمي شود، بلكه مي تواند كلسترول خون را پايين بياورد. اگر طعم برنج قهوه اي را دوست نداريد، مي توانيد آن را با نسبت هاي ۵۰- ۵۰، ۴۰-۶۰ يا ۳۰-۷۰، با برنج سفيد مخلوط و سپس طبخ كنيد. توجه داشته باشيد كه برنج قهوه اي در مقايسه با برنج سفيد به زمان پخت طولاني تري نياز دارد؛‌ حدود ده تا پانزده دقيقه بيشتر!
شكل ديگر جوي دوسر، جويي است كه از قبل آماده شده و گزينه مناسبي براي صبحانه هاي فوري به همراه شير يا شير سويا است. اگر به لاكتوز شير حساسيت داريد و به سندروم روده تحريك پذير (IBS) مبتلا هستيد، شير سويا، جايگزين بسيار خوبي براي شير گاو محسوب مي شود. شير سويا، پروتئين بسيار زيادي دارد و در پيشگيري از عوارض ناشي از يائسگي بسيار موثر است. براي تهيه شير سويا،‌‌ لوبياي سويا را در آب خيس كنيد، آب آن را چند بار دور بريزيد، آب تازه جايگزين كنيد تا نفخ آن گرفته شود. سپس آن را در مخلوط كن بريزيد و شير حاصل را با آبكش هاي ريز، صاف كنيد. مي توانيد به تفاله باقيمانده در توري يا آبكش، دو تا سه بار آب جوش اضافه كنيد تا عصاره آن به طور كامل گرفته شود.
هنگامي كه شير خارج شده از توري، بسيار كمرنگ شد، مي توانيد تفاله را دور بريزيد يا اندكي از آن را به شكل ديگري مصرف كنيد. خمير باقي مانده، هنوز ارزش غذايي داشته و از فيبر گياهي بسيار بالايي برخوردار است. در مرحله آخر، شير سوياي به دست آمده را ده تا دوازده دقيقه حرارت دهيد و در يخچال نگهداري كنيد. مي توانيد كمي عسل يا شكر قهوه اي به آن اضافه كنيد و انواع مختلف دم نوش ها را با اضافه كردن ميوه هاي مختلف به آن تهيه كنيد.
 آيا مي دانيد؟!
بيماران ديابتي بايد تا حد امكان قند و شكر سفيد را از برنامه غذايي خود حذف كنند. با اين كه عسل، شكر قهوه اي يا سرخ، جايگزين هاي بهتري براي شكر سفيد هستند، اما ضرري ندارند. اگر نمي توانيد شكر قهوه اي تهيه كنيد، توصيه مي شود از «ملاس» كه شكر قرمز بسيار مفيدي است، استفاده كنيد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر