۱۳۹۴ مرداد ۲۶, دوشنبه

تغذیه، لاغری، افزایش وزن

تغذیه، لاغری، افزایش وزن


fruits



رژیم غذایی افراد عادی نیز می بایست مانند ورزشکاران خصوصأ ورزشکاران بدنساز از مصرف ۶ تا ۷ وعده غذایی در روز متابعت کند.
ذات بدن و ساختمان عملکرد انسان مشابه یکدیگرند. منتهی ورزشکاران به علت فعالیت فیزیکی شدید انرژی بیشتری را از دست می دهند. در نتیجه قدر مسلم حجم مصرفی،‌ نوع غذایی و نوع رشته ی ورزشی که کار می کنند باید براساس نیاز شدت تمرین و برای موفقیت آتی در رشته ی ورزشی خود غذای مصرفی را براساس علوم تغذیه ورزشی علمی گزینه نمایند. فرد عادی به علت عدم شدت فعالیت در روز بدنشان می‌ آموزد که براساس عادت به خوردن، بویژه مصرف غذاهای لذیذ و خوشمزه همواره انگیزه ی خوردن بیشتری را به مغز سیگنال کند. بنابراین میل و رغبت باطنی فرد موافق این خواسته است و مغز نیز فرمان تحریک گرسنگی را از طریق تحریک سمپاتیک برای فراهم سازی شرایط گرسنگی صادر می کند. با این وجود لازم است افراد برای پیشگیری از چاقی تناسب قد و وزن اش (BMR) یا براساس نوع ژنتیکی که دارد وزن خود را مورد کنترل قرار دهد.
برخی عوامل چربی سوز درون بدن در برخی ژنتیک افراد نسبت به دیگری کم و یا زیاد ترشح می شود و در نتیجه برخی ذاتأ (ژنتیکی) چاق تر و برخی لاغرترند.
اهمیت موضوع آن جاست که هر فرد متأثر از جامعه مطابق آنچه عرف و شایع در آن است مایل است لاغرتر و یا متناسب تر شود.
فرم بدنی برخی افراد براساس ژنتیک شان به گونه ای است که توسط شلدون به سه دسته تقسیم شده اند که عبارتند از: اکتومرف، مزومرف، آندومرف.
فیزیک برخی از آنان به قسمتی است که فرد دارای بالاتنه ی لاغر و نیمه تنه ی پایین چاق یا درشت تری است و یا دیگری بالعکس و گاهی برخی افراد دارای پاهایی بسیار لاغر و بالاتنه بسیار درشت اند. هر گونه نامتقارنی اندام و بویژه عدم تقسیم بندی نرم وزن بدن در برخی افراد که مرتبط با ژنتیک اوست. اندامشان در بدنسازی زیر نظر افراد آگاه و کارشناس ورزش و متخصصین در این حوزه با گذر سخت زمان قابل تغییر است و باید گفت برای داشتن بدنی متناسب از نظر تقسیم حجم و وزن در کل بدن این امر امکان پذیر خواهد بود.
حتی عرض شانه ها را می توان عریض تر کرد. این امر نیز نیاز به دانش اجرای حرکات درست و اجرای تکنیک صحیح با فشارهای مضاعف از لحاظ انتخاب وزنه های مناسب عملی خواهد بود.
چنانچه هر بخش از بدن حتی اگر از ضعف و ناهنجاری برخوردار باشد قطعأ زیر نظر کارشناسان مطلع از حرکات با وزنه و دستگاه، انحرافات اسکلتی آنان اصلاح خواهند شد.
این تغییرات در افراد با ضعف هایی حرکتی و در برخی معلولان نیز امکان پذیر خواهد بود.
بسیاری از دختران در سنین ۳ و یا ۴ ساله و در مقاطع راهنمایی، دبیرستان تا دانشگاه دارای قوز پشتی و یا سیفوز و یا کیفوز و یا اسکلیوزاند.
یکی از علل اصلی برخی انحرافات ستون مهره ای بویژه در ناحیه ی ستون فقرات پشتی، بد نشستن پشت میز تحصیلی و یا در منزل و یا عادت بد نشستن بطورعام است. درصد این انحراف پشتی در دختران و زنان کشور به ۳۰ الی ۴۰ درصد می رسد. در پسران و مردان این درصد بین ۱۰ الی ۱۵ درصد است. یکی از علل این اختلاف دو جنس مربوط به انعطاف پذیری و نزدیک بودن مرکز ثقل زنان نسبت به جاذبه ی زمین است.
اکثر انحرافات ستون مهره ای حاصل از عادات بد نشستن و یا بد ایستادن را می توان از طریق تمرینات، شدت انحراف را به صفر تقلیل داد و این ایده ای است که کمتر مورد قبول اکثر پزشکان است. اما واقعیت این است که این امر شدنی است.
موارد بسیاری طی این سال ها روی افراد کار کرده ایم. فردی با افتادگی شانه ها و فردی دیگر با گودی شدید کمری، دیگری با انحراف ستون مهره ها را طی مدت ۴ الی ۱۸ ماه اصلاح کرده ایم.
در خصوص درمان درد در ناحیه ی گردن، کمر، پشت، زانو نیز این امر به روش های گوناگون و عوامل مختلف و تجمیع روش های مختلف درمان به کار گرفته شده و بهبودی صد در صد حاصل گردیده است. همه ی این اتفاقات نیک محقق گردیده است. می بایست جدای از آنچه تصور می کنیم به این امر معتقد باشیم که بدن در اثر عملکرد حرکات علمی، فنی و درست زیر نظر افراد آگاه حتی اگر افرادی از مراجعات به پزشک امید خود را از دست داده اند بهبود یافتنی است بویژه از طریق گوناگون حرکات ورزشی و حرکات درمانی بویژه ماساژهای درمانی و اسپرت تراپی می توان سلامت عضو و یا اندام نامتقارن و مشکل دار را درمان کرد.
در خصوص رهایی موضعی از چاقی اکثرأ از طریق رژیم درست غذایی، و شدت تمرین مناسب و ماساژهای موضعی امکان پذیر خواهد بود.
باید دانست تفاوت است بین نیاز اندام ها به غذا و با ولع در خوردن. ولع در خوردن عبارت از آن است بی آن که عضلات و اندام فرد در اثر شدت فعالیت فیزیکی نیاز به غذا داشته باشد. در چنین شرایطی فرد صرفأ براساس عادت به خوردن همواره غذا را با تکرار و تکرار میل می کند سرانجام ناخواسته چاق می شود.
بطور مثال اگر فرض کنیم شما دارای شکم بزرگی هستید. بزرگی آن علل گوناگون دارد. یکی از علل آن دیر رفتن به دستشویی است. دیگر پرخوری و یا مصرف بی رویه ی آب و مایعات، و یا فرصت ندادن به اندام ها برای تأمین غذا از طریق خون و یا مصرف غذاهای پر چرب و شیرینی جات زیاد و یا مصرف غذاهای سرخ کردنی و همچنین مصرف تنقلات چیپس و پفک و سایر غذاهای دیر هضم است که سبب می شود تا فرد چاق شود. وقتی غذاها با روغن اشباع شده مصرف می شود ماندگاری روغن های اشباع شده مانند مصرف انواع تنقلات فوق و سرخ کردنی ها و غذاهای فست فود بویژه در ناحیه ی شکم و پهلو طولانی با خوردن این نوع غذاها باقی خواهد ماند. براساس عادت پرخوری، بدن می آموزد پیش از مصرف غذای آماده در محل روده ها همچنان غذای بعدی را با ایجاد انگیزه ی گرسنگی و پرخوری مکرر در بدن انباشته کند.
بهترین مبارزه با بزرگی شکم و پهلو حذف برنج و یا مصرف آن به مقدار یک سوم و یا یک چهارم یک بشقاب در ناهار و حذف کامل آن در شام و جایگزین کردن نان کم در شام است.
مصرف غذای پر پروتئینی بویژه در شام این اطمینان را به شما می دهد که خوردن آنها شما را چاق نمی کنند.
نوشیدن مایعات را در حین غذای اصلی حذف کنید و مایعات مورد نیاز را در طول روز ۱ ساعت قبل و یا ۱ ساعت بعد به تدریج میل کنید.
حجم مصرفی کم غذا در هر وعده و مصرف ۶ تا ۷ وعده کم حجم در طول روز حجم شکم و پهلوی شما را کوچک نگه می دارد.
بخش اعظمی از شکم های بزرگ باد و نفخ است در ماساژ موضعی سایز و حجم این بخش به تدریج به صفر می رسد و شما از شکم کوچکی برخوردار خواهید شد.
حجم مصرفی سالاد و سبزی، حجم یک وعده غذای اصلی، میزان مایعات مصرفی و این که نوع بدن شما از چه دسته و رسته ی تقسیم بندی که شلدون کرده است در تعیین میزان مصرفی کربوهیدرات و مواد پروتئینی و چربی شما جهت بهبود سایز و وزن دلخواه از اهمیت خاصی برخوردار است.
محاسبه کالری آنچه روزانه میل می کنید از جزیی ترین خوراکی تا غذاهای اصلی همگی باید محاسبه شود تا تناسب BMR وزن خود را بدست آورید. همانطور که می دانید معمولأ اکثرأ سخن از بحث چگونگی رهایی از چاقی مطرح است. اما عده ای نیز هستند که به هر طریقی کوشش می کنند تا کمی وزن خود را افزایش دهند و یا به عبارتی کمی چاق تر شوند اما با تلاش های فراوانی که می کنند این امر محقق نمی شود. مراجعات به پزشک و تغییر جزیی هم کمکی به آنها نمی کند.
چاره آن است که اینگونه افراد از رژیم ۶ تا ۷ وعده غذایی تابعیت کنند. برخی عوامل بیماری ها را از طریق آزمایشات پزشکی دنبال کنند. و پس از رهایی از بیماری به تدریج رژیم غذایی مصرف دفعات روزانه را پیگیری کنند. بهترین شرایط جذب غذاها عبارت است از کار با وزنه و دستگاه، عوامل کمک کننده ی ماندگاری غذاها که باید فرد لاغر همه ی این توصیه ها را زیر نظر کارشناسان ورزشی و مربیانی که اشراف به علوم تغذیه و مکمل های بدنسازی دارند در میان گذارده و به توصیه مشاور خود گوش فرا دهند.

تغذیه، لاغری، افزایش وزن

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر