درمان دیابت: ۱۰ شیوه برای پیشگیری از مشکلات دیابت
مطلبی از کارکنان کلینیک مایو
درمان دیابت کاملا امکان پذیر است
دنبال کردن برنامه ی دیابت باید به صورت منظم انجام شود. ولی تلاش هایتان نیز اهمیت دارند. مراقبت دقیق از دیابت می تواند خطر مشکلات جدی را کاهش دهید.
در اینجا ۱۰ شیوه بیان می شود که نقش فعالی در درمان دیابت دارند و آینده ی سالمی را برایتان به ارمغان می آورد.
۱٫    نسبت به مدیریت دیابت تعهد داشته باشید: اعضای گروه مراقبتی دیابت – برای مثال پزشک و یا فراهم کننده ی مراقبت های اولیه، مربی و پرستار دیابت-  می توانند به شما کمک کنند تا مراقبت های پایه ای را بیاموزید و حمایت هایی را در این زمینه به شما عرضه دارند. ولی مدیریت شرایط تان برعهده ی شماست.
درباره ی دیابت همه چیز را بیاموزید. تغذیه سالمی داشته باشید و تحرک جسمانی را تبدیل به بخشی از برنامه روزانه تان نمایید. وزن متعادلی را حفظ کنید. بر سطح قند خون تان نظارت داشته باشید و دستورات پزشک را برای مدیریت سطح قند خون دنبال کنید. از گروه درمانی دیابت در مواقع ضروری کمک بخواهید.

(درمان دیابت)
۲٫    سیگار نکشید: سیگار کشیدن خطر مشکلاتی دیابتی را افزایش می دهد که این مشکلات شامل این موارد می باشند:
•    کاهش جریان خون در پاها که به عفونت، زخم و یا قطع عضوی از بدن می انجامد
•    بیماری های قلبی
•    سکته مغزی
•    بیماری چشمی که ممکن است به نابینایی بینجامد
•    آسیب های عصبی
•    بیماری های کلیوی
(درمان دیابت)
۳٫    فشار خون و کلسترول را کنترل کنید: همانند دیابتی ها، فشار خون بالا نیز می تواند به رگ هایتان آسیب برساند. کلسترول بالا نیز یک مشکل می باشد، زیرا آسیب اغلب بدتر و سریعتر می باشد، وقتی که دیابت دارد. وقتی که این شرایط جمع شوند، می توانند به حمله قلبی، سکته مغزی و شرایط تهدید زندگی بینجامند.
داشتن رژیم غذایی سالم، و ورزش کردن به صورت مرتب می تواند به شیوه ی طولانی نسبت به کنترل فشار خون و کلسترول بینجامد. پزشک شما نیز نسخه هایی را تجویز می کند.
۴٫    معاینات چشم و جسمی مرتبی داشته باشید: در سال دو یا سه بار دیابت تان را چک کنید،  و نیز معاینه جسمی و چشمی سالانه داشته باشید. در مدت فعالیت جسمی، پزشک از شما درباره ی سطح فعالیت و تغذیه می پرسد و نیز درباره ی مشکلات مرتبط با دیابت – شامل نشانه های آسیب کلیوی، آسیب عصبی و بیماری های قلبی- سوال می کند و نیز بررسی سایر مشکلات پزشکی را انجام می دهد. متخصص چشم، نشانه های آسیب به شبکیه، آب مروارید و آب سیاه را بررسی می کند.
۵٫    واکسن هایتان به روز باشد: قند خون بالا می تواند سیستم ایمنی بدن تان را تضعیف کند که این باعث می شود واکسن ها مهم شوند. درباره ی موارد زیر از پزشک تان مشورت بخواهید:
•    واکسن آنفلونزا: واکسن سالانه ی انفلونزا می تواند به شما کمک کند تا در فصل بیماری سالم بمانید و از مشکلات ناشی از انفلونزا نیز پیشگیری می کند.
•    واکسن ذات الریه: گاهی اوقات واکسن ذات الریه مستلزم یک دوره می باشد. اگر مشکلات دیابتی دارید و یا سن تان بالای ۶۵ سال می باشد، باید هر ۵ سال این واکسن را دریافت کنید
•    واکسن هپاتیت ب: مراکز کنترل دیابت و نیز پیشگیری، واکسن هپاتیت ب را برای بزرگسالانی که دیابت دارند توصیه می کنند که قبلا این واکسن را دریافت نکرده اند و سن شان زیر ۶۰ سال می باشد. اگر ۶۰ سال یا بیشتر سن دارید، و هرگز واکسن هپاتیت ب را دریافت نکرده اید، با پزشک تان در این مورد مشورت کنید.
•    سایر واکسن ها: درباره ی کزار به روز باشید. پزشک ممکن است سایر واکسن ها را نیز به شما توصیه کند.


درمان دیابت