سرطان پروستات چیست؟ چه عواملی موجب سرطان پروستات می¬شوند؟
بهترین روش درمان سرطان پروستات

سرطان پروستات بیماری است که فقط مردان را تحت تاثیر قرار می¬دهد. سرطان در پروستات- که غده¬ای در سیتم تناسلی مردان است- شروع به رشد می¬کند. کلمه “پروستات” از کلمه لاتین قرون وسطایی prostate و لغت فرانسوی قرون وسطایی prostate گرفته شده است. لغت یونان باستان prostates به معنای “چیزی که در مقابل ایستاده است” از معنی priostani یعنی “از پیش کار گذاشته شده” است. پروستات بخاطر موقعیتش این گونه نامیده شده است- در موضع مثانه قرار دارد.
پروستات چیست؟
پروستات یک غده مترشحه در سیستم تناسلی مردان است و دقیقا در زیر مثانه و مقابل مقعد قرار دارد. یک غده مترشحه چیزی است که ترشحات آن به بیرون از بدن منتهی می¬شوند مثل غده پروستات و غدد عروقی. اندازه آن تقریبا به اندازه یک گردو است.
مجرای پیشاب- که لوله¬ای است که از مثانه به انتهای آلت تناسلی ختم می¬شود و ادرار و منی را به خارج از بدن حمل می¬کند- از پروستات می¬گذرد.
هزاران غده کوچک در پروستات وجود دارند- همه آنها مایعی را تولید می¬کنند که بخشی از منی است. همچنین این مایع از اسپرم محافظت و آن را تغذیه می¬کند. هنگامی که مرد به ارگاسم می¬رسد، کیسه منی یک مایع شیری را ترشح می¬کند که منی در آن حرکت می¬کند. این مایع در غده پروستات تولید می¬شود در حالی که اسپرم در بیضه¬ها نگهداری و تولید می¬شوند. هنگامی که یک مرد به ارگاسم می¬رسد، انقباض موجب می¬شود تا پروستات این مایع را به درون مجرای پیشاب ترشح کند و آنرا به آلت برساند.
کنترل ادرار
چنانکه مجرای پیشاب از پروستات عبور می¬کند: غده پروستات نیز با استفاده از فیبرهای ماهیچه¬ای، در کنترل ادرار (خودداری) نقش دارد. این فیبرهای ماهیچه¬ای در پروستات در کنترل جریان ادراری که از مجرای پیشاب می¬گذرد، منقبض می¬شوند و آن را رها می¬کنند.
پروستات، پادتن¬های مخصوص پروستات (PSA) را تولید می¬کند.
سلول¬های مخاطی در غده پروستات، پروتئینی را بنام PSA (پادتن مخصوص پروستات) تولید می¬کنند. PSA کمک می¬کند تا منی در حالت مایع باقی بماند. برخی از PSAها به درون رگ¬های گردش خون می¬گریزند. ما می¬توانیم سطوح PSA یک مرد را با بررسی خون او اندازه بگیریم. اگر سطوح PSA یک مرد بالا باشد، این امر هم می¬تواند نشانه¬ای از سرطان پروستات باشد و هم وضعیت پروستات.
این افسانه وجود دارد که سطح بالای PSA در خون می¬تواند برای شما مضر باشد- این گونه نیست. با این حال سطوح بالای PSA در خون نشانه¬ای است از اینکه ممکن است مشکلی در پروستات شما وجود داشته باشد.
هورمون¬های مردانه بر روی رشد پروستات و نیز میزان تولید PSA تاثیر می¬گذارند. پزشکان ادعا می-کنند که سطح متغیر هورمون مردانه بر روی سطوح PSA خون تاثیر می¬گذارند. اگر هورمون¬های مردانه در حین رشد و در هنگام بزرگسالی فرد کم باشند، غده پروستات او به اندازه کامل نمی¬رسد.
ممکن است در برخی مردان مسن¬تر پروستات به رشدش ادامه دهد، بویژه بخشی که در اطراف مجرای پیشاب است.این امر می¬تواند موجب شود دفع ادرار برای فرد مشکل شود چنانکه غده پروستات در حال رشد ممکن است باعث اضمحلال مجرای پیشاب شود. هنگامی که به این ترتیب غده پروستات بیش از اندازه بزرگ شود، به این وضعیت هیپرپلازی خوش خیم پروستات  (BPH) گویند. BPH سرطان نیست، ولی باید درمان شود.
سرطان پروستات
در اغلب موارد، سرطان پروستات در سلول¬های غده آغاز می¬شود- که به آن اپیتلیوم غده¬ای  گویند. در این مقاله، سرطان پروستات تنها به اپیتلیوم غده¬ای ارجاع می¬شود.
سرطان پروستات غالبا یک بیماری با پیشرفت تدریجی است. در حقیقت مردان بسیاری از کهولت سن می-میرند، بدون اینکه حتی بدانند که سرطان پروستات داشته¬اند- پزشکان فقط با کالبدشکافی آن را می¬فهمند. چندین مطالعه نشان داده¬اند که حدود ۸۰% از تمام مردان در سن هشتاد سالگی¬شان، هنگامی که مرده¬اند سرطان پروستات داشته¬اند، ولی هیچ کدام نمی¬دانستند، حتی پزشکان.
متخصصان می¬گویند که سرطان پروستات با تغییراتی کوچک در شکل و اندازه سلول¬های غده پروستات آغاز می¬شود- نئوپلازیا درون اپتلیال پروستاتی  (PIN). پزشکان می¬گویند که قریب به ۵۰% از مردان ۵۰ سلله دارای PIN هستند. سلول¬ها هنوز در موقعیت¬شان هستند- بنظر نمی¬رسد که تغییر مکان داده باشند- ولی این تغییرات را می¬توان در زیر میکروسکوپ مشاهده کرد. سلول¬های سرطانی به بخش¬های دیگری از پروستات می¬روند. پزشکان این تغییرات سلولی غده پروستات را با درجه پایین و درجه بالا توصیف می¬کنند؛ درجه بالا غیر نرمال است درحالی که درجه پایین کمابیش نرمال است.
هر بیماری که پس از بیوپسی پروستات، دارای PIN درجه بالا تشخیص داده شود، دارای خطر مهم¬تری در داشتن سلول¬های سرطانی در پروستات است. به این خاطر، پزشکان او را با دقت کنترل می¬کنند و احتمالا بیوپسی دیگری را انجام می¬دهند.
دسته¬بندی سرطان پروستات
این امر مهم است که مرحله سرطان یا اینکه چقدر گسترش یافته است را بدانیم. دانستن مرحله سرطان به پزشک کمک می¬کند تا پیش¬بینی مرض را تعریف کند- همچنین در هنگام انتخاب اینکه چه درمانی مورد استفاده قرار گیرد مفید است. معمول¬ترین سیستمی که امروزه برای تعیین این مرحله وجود دارد، TNM (تومور/ غدد/ گسترش) است. این سیستم شامل تعیین اندازه تومور، تعداد غدد لنفی که وجود دارند و اینکه آیا گسترشی وجود دارد، می¬شود.
در هنگام تعریف سیستم TNM، این امر بسیار مهم است که بین سرطان¬هایی که هنوز فقط محدود به پروستات هستند و آنهایی که به مناطق دیگر گسترش یافته¬اند تمایز قائل شویم. سرطان¬های بالینی T1 و T2 فقط در پروستات یافت می¬شوند و نه در هیچ جای دیگری، در حالی که T3 و T4 در بیرون از پروستات گسترش یافته¬اند.
راه¬های بسیاری وجود دارند که می¬توان فهمید آیا سرطان گسترش یافته است یا نه. رادیولوژی کامپیوتری، گسترش درون اگن را بررسی خواهد کرد، اسکن استخوان¬ها تصمیم می¬گیرد که آیا سرطان در استخوان¬ها گسترش یافته است و تصویر برداری با رزونانس سیم¬پیچ مغناطیسی اندورکتال، کیسه پروستاتی و کیسه-های منی را ارزیابی می¬کند.
نمره¬دهی گلیسون
آسیب¬شناسان به نمونه¬های بیوپسی در زیر میکروسکوپ نگاه می¬کنند. اگر بافت سرطانی تشخیص داده شود، در این صورت آسیب شناس تومور را نمره¬گذاری می¬کند. سیستم نمره¬دهی گلیسون از ۲ تا ۱۰ است. هر چه این عدد بالاتر باشد، بافت¬ها در مقایسه با بافت نرمال پروستات، غیر معمول¬تر هستند.
دو عدد جمع می¬شوند تا نمره¬دهی گلیسون حاصل شود:
۱٫ عددی از ۱ تا ۵ برای معمول¬ترین الگوی مشاهده شده در زیر میکروسکوپ. این نمره اصلی است و بایدبرای نمونه بیش از ۵۱% باشد.
۲٫ عددی از ۱ تا ۵ برای دومین الگوی معمول. این نمره ثانویه است و باید در نمونه بیش از ۵% و کمتر از ۵۰% باشد.
نمره گلیسون ۷ می¬تواند دارای دو معنا باشد. دو مثال زیر را مشاهده کنید:
۱٫ اگر نمره اصلی ۳ باشد و نمره ثانویه ۴، نمره گلیسون ۷ است.
۲٫ اگر نمره اصلی ۴ و نمره ثانویه ۳ باشد، باز هم نمره گلیسون ۷ می¬شود.
با این حال، مثال اول با نمره اصلی ۳ نسبت به مثال دوم با نمره اصلی ۴، دارای سرطانی با پیشرفت کمتر است.
این امر بسیار مهم است که تومور بصورتی مناسب نمره¬گذاری شود، زیرا این نمره است که تصمیم می-گیرد باید چه درمانی توصیه شود.
علائم سرطان پروستات چه هستند؟
سرطان پروستات
در مراحل اولیه سرطان پروستات معمولا هیچ گونه علائمی وجود ندارند. اغلب مردان پس از یک معاینه معمول یا تست خون در می¬یابند که دارای سرطان پروستات هستند. هنگامی که علائم ظاهر شوند، یک یا تعدادی از موارد زیر هستند:
•    تعداد دفعات ادرار بیمار بیشتر می¬شود
•    غالبا بیمار نیمه شب بیدار می¬شود تا ادرار کند
•    ممکن است دریابد که شروع ادرار دشوار است
•    ممکن است دریابد که هنگامی که شروع به ادرار کرد، نگه داشتن ادرار دشوار است
•    ممکن است ادرار همراه با خون باشد
•    ممکن است ادرار دردناک باشد
•    ممکن است انزال دردناک باشد (کمتر معمول است)
•    ممکن است رسیدن یا حفظ نعوظ دشوار باشد (کمتر معمول است)
اگر سرطان پروستات پیشرفته باشد، این علائم نیز ممکن هستند:
•    درد استخوانف اغلب در ستون فقرات، لگن، یا دنده
•    بخش مجاور استخوان ران می¬تواند دردناک باشد
•    ضعیف شدن ساق پا (در صورتی که سرطان در ستون فقرات گسترش یافته باشد و نخاع را فشرده کند)
•    بی اختیاری ادرار (در صورتی که سرطان در ستون فقرات گسترش یافته باشد و نخاع را فشرده کند)
•    بی اختیاری مدفوعی (در صورتی که سرطان در ستون فقرات گسترش یافته باشد و نخاع را فشرده کند).
علل سرطان پروستات چه هستند؟
هیچ کس واقعا در مورد این علل مشخص مطمئن نیست. عوامل محتمل بسیاری وجود دارند، که شامل سن، نژاد، سبک زندگی، مصرف دارو و ژنتیک می¬شوند.
•    سن
سن بعنوان عامل خطر اصلی سرطان در نظر گرفته می¬شود. هر چه مردی مسن¬تر باشد، ریسک بالاتری دارد. سرطان پروستات در میان مردان با سن کمتر از ۴۵ سال نادر است، اما پس از ۵۰ سالگی بسیار رایج می¬شود.
•    ژنتیک
آمارها نشان می¬دهند که ژنتیک مسلما عاملی در بروز سرطان پروستات است. این بیماری در میان گروه¬های نژادی معین معمولتر است- در امریکا سرطان پروستات در میان افریقایی- آمریکایی¬ها نسبت به امریکایی¬های سفید پوست رایج¬تر و کشنده¬تر است. مردی که دوقلوی همسان او دارای سرطان است، ریسک بسیار بالاتری در داشتن آن دارد. مردی که برادر یا پدر او سرطان پروستات داشته¬اند، در مقایسه با دیگر مردان دارای ریسک دوبرابری سرطان پروستات است.
مطالعات نشان می¬دهند که دو ژن معیوب –BRCA 1 و BRCA 2- که عوامل خطر مهمی برای سرطان سینه و سرطان تخمدان هستند، مستلزم خطر سرطان پروستات نیز هستند.
در مطالعه¬ای دانشمندان هفت مکان جدید را در ژنوم انسانی یافتند که به این امر ارتباط دارند که یک مرد دارای سرطان پروستات باشد.
ژن معیوب BRCA2 به شکل مهاجمی سرطان پروستات مرتبط است- پژوهشگران در انستیتوی پژوهشی سرطان در انگلیس گزارش دادند مردانی که ژن معیوب BRCA2 را به ارث برده¬اند، احتمال بیشتری وجود دارد که نوع سریعتر گسترش یابنده¬ی سرطان پروستات را داشته باشند. دانشمندان می¬گویند که این مردان باید پس از تشخیص، بجای روش “انتظار مراقبتی”، بلافاصله درمان را با عمل جراحی یا پرتودرمانی شروع کنند.
نویسنده قدیمی رز الس  نوشت که متخصصان اکنون می¬دانند که افراد دارای ژن معیوب BRCA2 دارای ریسک بالاتری در ابتلا به سرطان پروستات هستند. این اولین مطالعه عظیمی است که نشان می¬دهد این ژن معیوب نیز به گسترش سریعتر این بیماری و ادامه حیات ضعیفتر مرتبط است.
این کشف جدید موجب می¬شود مسئولان امور بهداشتی در سراسر جهان مجددا در مورد سیاست¬ها و روش¬هایشان بیندیشند. در انگلستان نظام سلامت ملی، درمان مشابهی را برای سرطان پروستات برای کسانی که حامل ژن معیوب BRCA2 هستند و آنهایی که حامل آن نیستند، ارائه می¬دهد.
پروفسور الس می¬گوید “این امر باید منطقی باشد که شروع کنیم به مردانی که مبتلا به آن هستند، عمل جراحی سریع یا پرتودرمانی را پیشنهاد کنیم، حتی برای مواردی که در مراحل اولیه هستند و در غیر این صورت به عنوان ریسک پایین دسته¬بندی می¬شوند. ما نمی¬خواهیم تا زمانی که آن را در یک آزمایشگاه بالینی می¬آزماییم بطور قطع بگوییم که درمان سریعتر می¬تواند برای مردانی که ژن¬های سرطان را به ارث برده¬اند مفید باشد، بلکه امید آن است که مطالعه ما نهایتا با هدایت درمان به سمت کسانی که بیش از همه به آن نیاز دارند، زندگی¬هایی را نجات دهد.”
•    رژیم غذایی
مروری بر رژیم¬های غذایی نشان می¬دهد که رژیم مدیترانه¬ای می¬تواند احتمال یک فرد را به سرطان پروستات کاهش دهد. مطالعه¬ای دیگر نشان می¬دهد که سوی ، سلنیوم و چای سبز، احتمالات اضافه¬ای را برای جلوگیری از این بیماری پیشنهاد می¬دهند- با این حال، یک مطالعه اخیر بیان می¬کند که درمان ترکیبی ویتامین E، سلنیوم، و سوی از پیشرفت نئوپلازیا درون اپتلیال پروستاتی درجه بالا (HGPIN) به سرطان پروستات جلوگیری نمی¬کند. در مطالعه¬ای یافت شده است که رژیم غذایی با مقدار سبزیجات زیاد می¬تواند سودمند باشد.
مطالعه یک خلبان امریکایی در مورد مردان با ریسک پایین سرطان پروستات نشان می¬دهد که با پیروی از یک رژیم غذایی و سبک زندگی بسیار سالم با تمرکز بر مصرف کم گوشت و زیاد سبزیجات و میوه، ورزش منظم، حرکات کششی یوگا، مدیتیشن و تقویت شرکت گروهی، می¬تواند روش رفتار ژن¬های را دگرگون کند و پیشرفت سرطان را تغییر دهد، بطور نمونه با تمرکز بر کشنده¬های تومور و کاهش پیش¬برنده¬های تومور.
مطالعات دیگر نشان داده¬اند که نبود ویتامین D و رژیمی با گوشت قرمز بالا ممکن است شانس فرد را در ابتلا به سرطان پروستات افزایش دهد.
مطالعه¬ای که در ژورنال پژوهش بالینی منتشر شده است پیشنهاد می¬دهد که کمبود ویتامین D می-تواند سرطان پروستات مهاجمی را پیش¬بینی کند.
•    مصرف دارو
برخی مطالعات بیان می¬کنند که ممکن است ارتباطی میان مصرف روزانه داروهای ضد التهاب و خطر سرطان پروستات وجود داشته باشد. مطالعه¬ای دریافت که استاتینز  که در سطوح کم کلسترول استفاده شده است، ممکن است خطر ابتلای فرد را به سرطان پروستات کاهش دهد.
•    چاقی
مطالعه¬ای دریافت که رابطه¬ای مشخص میان چاقی و خطر ابتلای بالاتر به سرطان پروستات و نیز خطر بالاتر گسترش و مرگ میان افراد چاقی که مبتلا به سرطان پروستات هستند، وجود دارد.
•    بیماری¬های انتقال یافته جنسی (STDها)
مطابق با پژوهشی از نظام سلامت دانشگاه میشیگان، مردانی که دارای سوزاک هستند، شانس بالاتری برای ابتلا به سرطان پروستات دارند.
•    عامل پرتقالی رنگ
به گفته محققان، سربازان سابقی که در معرض عامل پرتقالی رنگ قرار گرفته بودند، ۴۸% ریسک بالاتری را در ابتلای مجدد به سرطان پروستات پس از عمل جراحی نسبت به همتایانشان که در معرض آن قرار نگرفته بودند داشتند، و هنگامی که بیماری باز می¬گشت، مهاجم¬تر بنظر می¬رسید. مطالعه¬ای دیگر دریافت که سربازان سابق جنگ ویتنام که در معرض عامل پرتقالی رنگ قرار گرفته بودند، ریسک فزاینده بیشتری را نسبت به سرطان پروستات داشتند و حتی ریسک بزرگتری را در ابتلا به شکل تهاجمی¬تر این بیماری در مقایسه با کسانی که در معرض آن قرار نگرفته¬اند، داشتند.
•    آنزیم PRSS3 مرتبط با سرطان پروستات تهاجمی
دانشمندانی از کلینیک مایو  در فلوریدا در ژورنال پژوهش مولکولی سرطان گزارش دادند که PRSS3 که یک آنزیم است، محیط سلول¬های سرطانی پروستات را تغییر می¬دهند و احتمال گسترش آن را بیشتر می¬کنند.
پژوهشگر ممتاز، دکتر اووت رادیسکی  می¬گوید “این مولکول یک پروتئاز است که بدان معناست که دیگر مولکول¬ها را هضم می¬کند. اطلاعات ما بیان می¬کنند که فعالیت PRSS3 محیط اطراف سلولهای سرطانی پروستات را تغییر می¬دهند- شاید با آزاد کردن آنها از بافت اطرافشان- که موجب بدخیمی و گسترش آنها می¬شود. من فکر نمی¬کنم PRSS3 تنها عامل دخیل در تهاجمی کردن سرطان پروستات باشد، ولی ممکن است برای زیرمجموعه معینی از این سرطان مهم باشد- موردی که بشکل بالقوه کشنده است.”
پیشرفت¬های اخیر در زمینه علل سرطان پروستات از اخبار MNT
التهاب مزمن پروستات با ریسک دو برابری سرطان پروستات رابطه دارد- مطالعه¬ای در ژورنال امراض سرطانی، نشانه¬های زیستی و پیشگیری گزارش داد که دریافته است که در مقایسه با مردانی که دارای چنین علائمی نیستند، مردان دارای التهاب مزمن در بافتهای غیر سرطانی پروستات ممکن است ریسکی دو برابری در ابتلا به سرطان پروستات داشته باشند.
وازکتومی مرتبط با ریسک سرطان پروستات تهاجمی- در بزرگترین و کامل¬ترین مطالعه از این نوع، پژوهشگرانی از گروه بهداشت عمومی هاروارد در بوستون، MA، دریافتند که وازکتومی با ریسک افزایش یافته سرطان پروستات و ریسک بالاتری برای سرطان پروستات مهلک یا پیشرفته در ارتباط است.
سرطان پروستات: کلسترول و سطوح تری¬گلیسیرید بالا ممکن است خطر ابتلای مجدد را افزایش دهد- در میان مردانی که عمل سرطان پروستات داشته¬اند، آنهایی که کلسترول کلی و سطوح گلیسیرید بالایی- دو نوع چربی که در خون یافت می¬شوند- داشتند، ممکن است در خطری بالاتر از ابتلای مجدد به این بیماری باشند. این امر مطابق با مطالعه¬ای است که در ژورنال امراض سرطانی، نشانه¬های زیستی و پیشگیری منتشر شده است.
درمان¬های سرطان پروستات چه هستند؟
سرانجام درمان سرطان پروستات
سرطان پروستات در مراحل اولیه
اگر سرطان کوچک باشد و موضعی باشد، معمولا با یکی از درمان¬های زیر اداره می¬شود:
•    مراقبت- درمان فوری صورت نمی¬گیرد. بطور منظم سطوح PSA خون نظارت می¬شوند.
•    بیرون آوردن ریشه¬ای غده پروستات- با عمل جراحی، پروستات برداشته می¬شود.
•    برچی¬تراپی- ذرات رادیواکتیو در پروستات جای¬گذاری می¬شوند.
•    پرتودرمانی تطابقی- باریکه¬های تابش شکل می¬گیرند بطوری که منطقه¬ای که روی آن می¬افتند تا حد ممکن شبیه به شکل عضو یا ناحیه¬ای است که نیاز به درمان دارد، بنابراین میزان حداقلی از بافت¬های سالم در معرض تابش قرار می¬گیرند.
•    پرتودرمانی با شدت تنظیم شده- باریکه¬های با شدت¬های متغیر مورد استفاده قرار می¬گیرند. معمولا با شتابدهنده خطی کنترل شونده با کامپیوتر، شکل پیشرفته¬تری از پرتودرمانی تطابقی حاصل می¬شود.
توصیه¬های درمانی واقعا وابسته موارد فردی است. در حالت کلی، اگر یک پیش¬بینی مرض خوب وجود داشته باشد و سرطان در مراحل اولیه باشد، می¬توان تمام گزینه¬ها را در نظر گرفت. با این حال، همه آنها دارای مزایا و معایبی هستند. بیمار باید بطور کامل در مورد گزینه¬های موجود با پزشکش مشورت کند.
سرطان پروستات پیشرفته¬تر
اگر سرطان تهاجمی¬تر یا پیشرفته¬تر باشد، ممکن است بیمار نیاز به ترکیبی از پرتودرمانی و هورمون درمانی داشته باشد. لازمه پرتودرمانی این است که برای حدود هشت هفته روزانه اقدام شود. جراحی ریشه¬ای نیز یک گزینه است- پروستات برداشته می¬شود. جراحی سنتی نیاز به ده روز بستری در بیمارستان دارد و دوره بهبودی آن می¬تواند تا سه ماه بطول بیانجامد. عمل جراحی رباتیک این مزیت را دارد که فقط چند روز نیاز به بستری در بیمارستان دارد و مدت بهبودی کمتری نیز به دنبال دارد. با این حال این روش ممکن است برای بیماران خیلی مسن مناسب نباشد.
در سرطان پروستات پیشرفته، هورمون درمانی در کند کردن و حتی توقف رشد سلول¬های سرطانی بسیار موثر است. حتی اگر هورمون درمانی پس از مدتی دیگر عمل نکند، باز هم گزینه¬های دیگری وجود دارند که بیمار می¬تواند با پزشکش در مورد آن صحبت کند، همچون شرکت در آزمایشگاه¬های بالینی.
تزریق رادیواکتیو به بیماران با سرطان پروستات پیشرفته کمک می¬کمد تا بیشتر زندگی کنند- محققان در موسسه رویال مارسدن و انستیتو پژوهشی سرطان در انگلیس، گزارش دادند که رادیوم ۲۳۳ که یک تزریق تابش است با تحویل محدوه کوتاهی از تابش، مستقیما تومورها را در استخوان هدف قرار می¬دهد و موجب خسارت اندکی به بافت¬های سالم می¬شود. رادیوم همچون کلسیم، توسط استخوان جذب می¬شود.
دکتر کریس پارکر  و همکارانش دریافتند بیمارانی که در مراحل آخر سرطان پروستات بودند و به آنها تزریق رادیواکتیو داده شده بود، به طور متوسط ۱۵ هفته بیش از کسانی که تزریقات مسکن ناکارمدی داشتند، زندگی کردند.
دکتر پارکر گفت “ما با جنبه¬های این درمان ابتکاری جدید شگفت¬زده شدیم که از خصوصیات تومورهای در حال رشد در استخوان استفاده می¬کند تا میزان بسیار هدفمندی از تابش را ایجاد کند و بتاباند. ما لذت می¬بریم که نشان دهیم رادیوم ۲۳۳ به بسیاری از مردان در آزمایشاتمان اجازه داد تا چندین ماه گرانقیمت اضافه را زندگی کنند. آنها نه تنها طولانی¬تر زندگی کردند، بلکه کیفیت زندگی بهتری هم داشتند.”
محققان انگلیسی بیان کردند که رساندن استروژن از طریق وصله¬های پوستی نسبت به هورمون¬درمانی-هایی که در حال حاضر استفاده می¬شوند، می¬تواند راه ساده¬تر و ایمن¬تری برای درمان سرطان پروستات باشد.
در می ۲۰۱۳ FDA امریکا، ژوفیگو  (رادیوم ۲۳۳ دی¬کلرید) را برای گسترش مقاوم در برابر اختگی سرطان پروستات آزمایش کرد که در مورد استخوان¬ها و نه دیگر اعضا بکار گرفته می¬شود.
ریچارد پازدور  از FDA گفت “ژوفیگو به ترکیبات معدنی استخوان می¬چسبد تا تابش را مستقیما به تومورهای استخوان برساند، که موجب محدود کردن آسیب به بافت¬های معمول اطراف می¬شود. ژوفیگو دومین داروی سرطان پروستات است که توسط FDA در سالیان اخیر آزمایش شده است که نشان دهنده¬ی توانایی طولانی¬تر کردن ادامه حیات مردانی است که دارای سرطان پروستات گسترشی است.”
قهوه و سرطان پروستات
نوشیدن قهوه غلیظ می¬تواند از رخداد مجدد سرطان یا پیشرفت آن جلوگیری کند- مردان دارای سرطان پروستات که حداقل چهار فنجان قهوه در روز مصرف می¬کنند، دارای ریسک کمتری در پیشرفت یا رخداد مجدد بیماری هستند.
عوارض ممکن سرطان پروستات چه هستند؟
•    گسترش بیماری- این سرطان می¬تواند از طریق گردش خون به دیگر بخش¬های بدن یا با سیستم لنفوی به دیگر اعضا یا استخوان¬ها گسترش یابد. اگر سرطان به حالب¬ها که لوله¬هایی هستند که ادرار را از کلیه به مثانه می¬رسانند گسترش یابد، خطر مشکلات جدی برای کلیه وجود دارد.
اگر سرطان به استخوان¬ها گسترش یابد، ممکن است درد و شکستگی رخ دهد. پزشکان می¬گویند هنگامی که سرطان پروستات به دیگر بخش¬های بدن گسترش می¬یابد، دیگر نمی¬توان آن را درمان کرد ولی شاید بتوان آن را کنترل کرد.
•    بی¬اختیاری- خود سرطان پروستات یا درمان¬ها می¬توانند موجب بی¬اختیاری ادرار شوند.
•    عدم کارکرد در نعوظ- سرطان پروستات یا درمان¬های آن می¬توانند منجر به عدم کارکرد در نعوظ شوند- ناتوانی در رسیدن به نعوظ آلتی یا حفظ آن.
•    عوامل متابولیسمی- اگر مردی دارای فشار خون بالا، سطوح بالای قند خون، سطوح چربی خون بالا، و BMI (شاخص حجم خون) بالا باشد که جمعا بعنوان عوامل متابولیسمی شناخته می¬شوند، احتمال بسیار بیشتری دارد که از سرطان پروستات بمیرد. این موضوع در ژورنال سرطان از دانشگاه اومئای سوئد گزارش شده است.
توصیه¬های تولید مثلی بسیار مهم برای کسانی که از سرطان رهایی می¬یابند
پژوهشگران در دانشگاه شفیلد انگلستان دریافتند که اکثریت بیماران دارای سرطان، توصیه¬های تولید مثل واجب را دریافت نمی¬کنند. باید به مردان دارای سرطان که در خطر ناباروری طولانی مدت هستند در مورد مزایای بانک اسپرم توصیه شود.
دکتر آلن پسی  تشریح می¬¬کند که درمان¬های سرطان همچون پرتودرمانی و شیمی¬درمانی، می¬توانند بطور جدی باروری دراز مدت بیمار را تحت تاثیر قرار دهند.
دکتر پسی می¬گوید “تلاش در جهت مجذوب کردن مردان به این موضوع، آشکارا دشوار است. برای آنهایی که همچون ما بانک¬های اسپرم را اداره می¬کنند، بسیاری از مردان اسپرم¬شان را ذخیره می¬کنند و سپس مجددا تماس نمی¬گیرند، ولو اینکه دلایل قانونی برای در تماس بودن وجود داشته باشد. تحقیق ما پیشنهاد می¬دهد که نیاز به آموزش مردان در مورد مزایای حضور همراه با پیگیری در کلینیک¬های بارداری و نتایج دراز مدت عدم شرکت، وجود دارد.”