۱۳۹۳ دی ۲۸, یکشنبه

خال و ضايعات پوستي

خال و ضايعات پوستي
خال و ضايعات پوستي
اگر چه از زمان هاي قديم تا كنون وجود يك خال رنگي در كنار لب يا در ناحيه گونه باعث زيبايي صورت مي شده است،‌ اما در اغلب موارد وجود آن ها نه تنها باعث جذابيت نيست بلكه حتي باعث كاهش اعتماد به نفس مي شود. برخي از مردم تصور مي كنند كه خال انواع نر و ماده داشته و زاد و  ولد مي كند. چنين باوري جنبه علمي ندارد. عده ديگر معتقدند برداشتن خال سبب ازدياد آن خواهد شد كه اين مورد هم صحت ندارد. ممكن است خال بعد از برداشتن عود كند، اما برداشتن آن سبب تكثير نخواهد شد.
خال چيست؟
خال، تجمع سلول هاي رنگدانه به نام ملانوسيت است. درون اين ملانوسيت ها ماده رنگي به نام ملانين توليد شده و رنگ به وجود آمده باعث مي شود كه اين سلول ها رنگي شوند. تجمع بيش از حد ملانوسيت ها در مساحت كوچكي از پوست باعث ايجاد خال مي شود و اگر اين تجمع با بالا آمدن پوست همان ناحيه باشد آن خال برجسته هم مي شود.
روش هاي برداشت خال  
جراحي: مي توان به وسيله جراحي، خال را برداشت ولي متأسفانه در روش جراحي، جاي زخم يا اسكار به جا مانده و معضلاتي براي زيبايي فرد ايحاد مي شود. ضمن آنكه بافت سالم هم آسيب مي بيند. فقط در موارد خاص از اين روش استفاده مي شود.
كرايو سرجري: با استفاده از گاز اكسيد نيتروژن باعث يخ زدن خال مي شوند و چون خون رساني آن مختل مي شود خال از بين مي رود. اشكال اين روش عدم تعيين عمق آسيب بافتي است. ضمنأ در اين روش هم گاهأ اسكار ايجاد مي شود.
كوتريزاسيون: با استفاده از روش حرارتي، خال را مي سوزانند. اين روش جزء روش هاي قديمي است و بهتر است استفاده نشود.
ليزر: يكي از روش هاي مطلوب خال برداري است. از مزاياي اين روش اين است كه باعث ايجاد آسيب بافتي نمي شود و حتي خال هاي ناحيه اطراف چشم و پلك ها را هم مي توان برداشت اما گران بودن تكنولوژي و ترميم طولاني مدت جاي خال از معايب اين روش است.
RF (راديو فركانس): از روش هاي مدرن برداشت خال محسوب شده كه براساس توليد و انتقال امواج مايكروويو برسطح پوست است. در اين روش به راحتي عمق آسيب بافتي تعيين شده و احتمال ايجاد اسكار يا جاي زخم آن خيلي كم است. در اين روش خال هاي ناحيه اطراف چشم و پلك را نيز مي توان برداشت ضمن آنكه مقرون به صرفه است.
منگوله هاي پوستي (Skin tag) چيست؟
منگوله هاي پوستي
اين زوايد پوستي اغلب در ناحيه گردن، زيربغل، كشاله ران و حتي دور چشم ديده مي شوند و به شكلي چسبيده و يا آويزان از پوست مشاهده مي شوند. البته اين منگوله ها بي خطر بوده ولي ظاهر و حس ناخوشايندي دارند. اين زائدهاي پوستي به اندازه هاي مختلف مي تواند در ناحيه گردن يا كمر ايجاد شوند كه در برخورد با گردنبند يا كمربند ملتهب و دردناك شده كه حتمأ بايد برداشته شوند. اگر در ناحيه زيربغل ايجاد شوند در حين اصلاح زخمي شده كه توصيه به برداشت مي شود.
اين زوايد با دارو رفع نشده و بهترين روش برداشت آن استفاده از دستگاه RF است كه سريعأ بهبود يافته و اسكار هم به جا نمي گذارد. با استفاده از روش مدرن RF كه به نام جراحي بدون خونريزي، درد و بخيه نام گرفته مي توان كليه ضايعات پوستي از جمله خال ها، Skin tag (منگوله هاي پوستي)،‌ زگيل ها،‌ انواع كك و حتي تاتو را با استفاده از امواج راديويي و فركانس بسياربالا، برطرف كرد. در اين روش به خاطر عدم نفوذ به لايه هاي زيرين پوست، اثري به جا نمانده و جراحي با اين روش با سرعت بالا و بدون نياز به مراقبت هاي خاص انجام مي پذيرد.

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر