۱۳۹۴ مرداد ۳, شنبه

گفت و گوی اختصاصی با هنی رامبد، مربی قهرمانان مسترالمپیا

گفت و گوی اختصاصی با هنی رامبد، مربی قهرمانان مسترالمپیا

Hany-Rambod7

ایرانی هستم و به ایرانی بودنم افتخار می کنم
هنی رامبد مبتکر سیستم های تمرینی ۷ Fst و یکی از مشهورترین مربیان بدنسازی و پرروش اندام جهان است. در کارنامه مربیگری او نام بزرگان پرورش اندامی چون فیل هیث، جی کالتر به چشم می خورد. او که مالکیت کمپانی مکمل سازی EVOGEN را نیز بر عهده دارد در سال های اخیر توانسته است لقب «حرفه ای ساز» را در جهان به خود اختصاص دهد. نکته جالب توجه این است که هنی رامبد اصالتأ ایرانی و اهل بندرانزلی است.
رامبد دوران کودکی خود را در کویت گذراند و سپس به همراه خانواده به آمریکا مهاجرت نمود. به دلیل تخصص پدرش در زمینه ورزش، او نیز تحصیلات خود را در این زمینه در دانشگاه کالیفرنیا ادامه داد. دسترسی به هنی رامبد شاید یکی از دشوارترین امور ارتباطی بین المللی باشد؛ چرا که او یکی از مشهورترین چهره های بدنسازی و پرورش اندام جهان است. اما خوشبخاته با پیگیری های گسترده این ارتباط برقرار شده و مصاحبه ای با مضمون سوالات خوانندگان ترتیب داده شده. آنچه می خوانید مشروح مصاحبه اختصاصی با هنی رامبد است.

برای اولین سوال می خواهم بپرسم چرا تا کنون از هویت ایرانی خودتان چیزی مطرح نکردید؟
من هیچ زمان ملیت ایرانی ام را پنهان نکرده ام و همیشه در روزهای اولیه آشنایی با قهرمانان به آنها درباره فرهنگ و مردم ایران گفته ام. ایرانی بودن مایه افتخار من بوده و هست. به طوری که من بارها بزرگان پرورش اندام مثل جی کاتلر و فیل هیث را به رستوران های ایرانی دعوت کرده ام.

درباره اصالت خودتان بگویید.
پدر و مادر من ایرانی و اصالتأ اهل بندرانزلی هستند. من متولد کویت هستم و به همین علت پدرم اسمی عربی برای من انتخاب کرد. از همان دوران کودکی زبان فارسی را یاد گرفتم و همیشه سعی کردم تا در جمع ایرانیان فارسی صحبت کنم بعد از کویت ما به لندن سفر کرده و چند مدتی در آنجا ساکن بودیم. نهایتأ به دلیل شغل پدرم که مدرس تریبت بدنی دانشگاه بود به آمریکا نقل مکان کردیم.

درباره مصرف هورمون ها و داروهای بدنسازی چه عقیده ای داردی؟
خیلی ها فکر می کنند که هورمون و دارو تنها راه موفقیت و قهرمانی است. گرچه این روزها گاهأ دیده می شود که برخی از ورزشکاران از این مواد مصرف می کنند اما من با آن مخالفم. به عقیده من سه عامل اصلی موفقیت تمرین اصولی، تغذیه سالم و مکمل های استاندارد است. مطمئن باشید با این سه شرط نیازی به مصرف داروهای غیرمجاز نخواهید داشت.

راز پیشرفت جی کاتلر چه بود؟
جی کاتلر پس از ناکامی در مسترالمپیا ۲۰۰۹ همکاری خود را با من   آغاز کرد. بسیاری از ورزشکاران پس از شکست در رقابت ها ناامید شده و برای همیشه از دنیای ورزشی خداحافظی می کنند. اما جی کاتلر با انگیزه ای بالاتر وارد میدان شد و در سال های بعد موفقیت های چشمگیری به دست آورد. من در اکثر دوران تمرینی او با سیستم ۷ Fst حرکت می کردم و به نظرم این سیستم کمک شایانی به او نمود.

نظر شما درباره مصرف مداوم پروتئین چیست؟
مسلمأ به هیچ عنوان توصیه نمی کنم. پروتئین باید برمبنای اصول و یک روند عقلانی مصرف شود. طبیعتأ استفاده افراطی و بدون توقف هر ماده غذایی می تواند زیان بار باشد.

یک باور رایج وجود دارد که تمرینات بدنسازی روی رشد قد تأثیر منفی می گذارد. با این نظریه موافق هستید؟
بستگی به سن افراد دارد. در سن های بالا منعی وجود ندارد. اما در سنین نوجوانی و جوانی که بدن نیازمند انرژی برای سوخت و ساز حداکثر و رشد است باید تحت نظر مربی یا متخصص انجام شود. نوجوانان در صورت تمایل به ورود به بدنسازی و پرورش اندام می توانند با وزنه های سبک و تعداد های بالا تمرینات خود را انجام دهند. اکیدأ برای آنها حرکات پاور مثل ددلیفت، اسکوات، پرس سینه هالتر را توصیه نمی کنم بهتر است در انجام تمرین بیشتر از دستگاه ها و ماشین کمک بگیرند تا شانس آسیب کاهش یابد.

چرا خودتان تمرین نمی کنید و به عنوان ورزشکار شرکت کننده وارد رقابت ها نمی شوید؟
من تا سال ۱۹۹۹ پرورش اندام را به صورت حرفه ای دنبال می کردم و در رقابت های نچرال بادی بیلدینگ (بدنسازی طبیعی) شرکت داشته ام اما متاسفانه به دلیل آسیب زانو و آرتریت مجبور به ترک تمرین شدم. خوشبخاته سال گذشته با انجام یک عمل جراحی توانستم به تمرین بازگردم. اما نکته حائز اهمیت این است که در زمینه حرفه ای پرورش اندام یا باید مربی بود یا ورزشکار حرفه ای. هر دو اینها با هم شاید امکان پذیر نباشد. اما با این حال برنامه های مهمی برای آغاز تمرین درآینده نزدیک خواهم داشت.

درباره سیستم ۷ Fst توضیح دهید.
۷ Fst یکی از کاربردی ترین و جدیدترین سیستم های تمرینی جهان است، این سیستم برای ورزشکارانی که قصد دارند در زمانی کوتاه پیشرفت مهمی داشته باشند یا افرادی که سرعت رشد پایین دارند بسیار کاربردی است. متفاوت بودن طراحی این برنامه از مهم ترین جذابیت های آن می باشد. این سیستم به طور کامل به تمامی جنبه های تغذیه و تمرینی ورزشکار می پردازد.

نظر شما درباره پپتاید چیست؟
به عقیده من پپتایدها می تواند خطر مهمی محسوب شود. چرا که در حال حاضرعوارض هورمون های قدیمی به طرز نگران کننده ای در حال ظهور است. اما پپتایدها هنوز هیچ موردی نشان نداده اند و به طرز عجیبی مرموز هستند. بنابراین با توجه به تحقیقات پزشکی ورزشی جدأ توصیه می کنم که کلیه رزشکاران از پپتایدها دوری نمایند.

چه شد که ۷ Fst را طراحی کردید؟
زمانی که تمرینات افراد آماتور و حرفه ای را بررسی می کردم خطاهای زیادی در سیستم تمرینی آنها مشاهده نمودم. من در ۷ Fst تمامی این ضعف ها را برطرف کرده و فرمولی تازه از روش های عضله سازی ارائه دادم. این سیستم به تمامی جوانب یک ورزشکار توجه دارد و حجم و قدرت را به صورت اصولی زیاد می کند.

نظر شما درباره آبگیری چیست؟ آیا آبگیری با سونا کار درستی است؟
آبگیری باید در روزهای مانده به مسابقه به علمی ترین شکل صورت بگیرد. نمک، آب و کراتین باید به طور دقیق تغییر کند. سونا طبق آخرین تحقیقات ثابت شده، برای آبگیری مناسب نیست. متاسفانه خیلی از پرورش اندام کاران هم در دوران آبگیری از سونا استفاده می کنند اما باید توجه داشت که سونا علاوه بر آب زیرپوست، آب عضله را هم تخلیه می کند که این اصلأ قابل قبول نیست. در فرآیند آبگیری باید صرفأ آب زیر پوست را بکشیم، نه آب عضله.

همانطور که می دانید در چند سال اخیر مرگ و میر در حرفه پرورش اندام زیاد شده است. به  نظر شما علت چیست؟
به عقیده من مهم ترین علت مصرف داروها و مواد غیرمجاز است. همچنین یک ورزشکار باید به صورت دوره ای آزمایش خون بدهد. کاری که همیشه من به فیل هیث تذکر می دادم.
اگر روزی فرزند شما بخواهد وارد عرصه بدنسازی و پرورش اندام شود، آیا ممکن است با او مخالفت کنید؟
بستگی دارد اگر بخواهد وارد قسمت ناسالم و غیراصولی این ورزش شود و از داروهای غیرمجاز استفاده کند مسلمأ با او مخالفت خواهم کرد وگرنه من همیشه با گسترش ورزش موافق بوده ام و دوستان و حتی همسرم را برای پیگیری ورزش همراهی می کنم.

به نظر شما برتری فیل هیث نسبت به کای گرین چیست؟
فیل هیث کاملأ بدن تراش خورده و مقتدری دارد، اما کای گرین به خاطر چندین ضعف از فیل هیث همیشه عقب تر است، مهم ترین ضعف او عدم تناسب کل بدن او بوده که ظاهری با عضلات متعادل را از او گرفته است. بعضی قسمت های بدن کای گرین دارای عضلات منسجم تر و بعضی عضلات ضعیف تر می باشد. مهم ترین نکته در پرورش اندام داشتن اندام و عضلانی بالانس شده است که کای گرین از این موضوع محروم است. ضمنأ او بالاتنه کوتاه و پاهای بلندی دارد که این می تواند کار را برای او سخت تر کند.

هنی رامبد

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر