طرح چند پرسش و پاسخ

درباره اسکوات
MRI – استفاده از کمربند در اسکوات ضروری است؟
در اینجا چند پرسش کلیدی را مطرح می کنیم و امیدواریم به پاسخ های ارایه شده کاملأ توجه نمایید.
پرسش: همیشه شنیده ایم که ورزشکاران حرفه ای پرورش اندام و سایر رشته ها پس از اینکه آسیب می بینند تحت MRI قرار می گیرند. لطفأ در مورد MRI با ما صحبت کنید.
پاسخ: MRI به تکنیک تصویربرداری رزونانس مغناطیسی اطلاق می شود. منظور از آن، بازسازی کامپیوتری تصویری است که از روی چند عکس فوری برداشته می شود و تفاوت هایی را میان بافت تحت معاینه نشان می دهد. MRI می تواند تفاوت هایی را که در ارتعاشات یون های هیدروژنی وجود دارد به خوبی نشان دهد و این عمل به کمک زمینه ی مغناطیسی که برای ایچاد چنین تصویری شکل می گیرد کاملأ امکان پذیر می شود .
MRI، تکنیک دقیق و صحیح معاینه است و به همین دلیل عمومأ ‌جهت تشخیص آسیب ها و جراحات شدید بکار می رود . مثلأ اگر ورزشکاری دچار آسیب دیدگی زانو شده باشد MRI دقیقأ مشخص می کند که کدام یک از رباط ها یا تاندون هایش آسیب دیده و مجروح شده اند. در ضمن محققین با استفاده از این تکنیک می توانند تغییرات ایجاد شده در حجم عضلات بدون چربی (هیپرتروفی یا آتروفی عضلات را اندازه گیری کنند) را تعیین کرده و در تحقیقات علمی خود از وجود این اطلاعات استفاده کنند.

پرسش: آیا هنگام اجرای تمرینات سنگین اسکوات، استفاده از کمربند وزنه برداری مفید واقع می شود و آیا این کمربند می تواند کمر را در برابر آسیب ها حفظ کند؟
پاسخ: همیشه ورزشکاران راجع به کمربند سؤال می کنند برای اینکه اطلاعات دقیق علمی کسب کرده و شما را در جریان قرار دهیم به سراغ تحقیقات معتبری رفته ایم که توسط محققین صورت گرفته است. در این تحقیقات مشخص شده است آیا زمانی که فرد کمربند بسته و تمرین اسکوات را به کمک وزنه های سنگین اجرا می کند عضلات کمرش (راست کننده مهره ها) تحت فشار بیشتری قرار می گیرند یا اینکه فشار از روی آنها برداشته می شود. احتمالأ همه تصور می کنند زمانی که ورزشکار کمربند می بندد کمرش تحت فشار کمتری قرار می گیرد اما در واقع خلاف این مسئله به اثبات رسیده است یعنی زمانی که ورزشکار کمربند می بنند، ناحیه عضلات کمری و عضلات راست کننده ستون مهره هایش تحت فشار بیشتری قرار می گیرند. البته قبلأ همه تصور می کردند کمربند مخصوص وزنه برداری می تواند ناحیه ی کمر را مورد پشتیبانی و حمایت بیشتری قرار دهد. بنابراین چنین نتایجی بسیار شگفت انگیز می باشند و همه را به فکر وادار می کنند.
محققین در توجیه علت، چنین می گویند: زمانی که ورزشکار، کمربند را به دور کمرش می بندد حتی قبل از اینکه وزنه را بلند کند عضلات راست کننده ستون مهره هایش را منقبض کرده و فشار زیادی به آن وارد می کند. زمانی که ورزشکار خم می شود تا حرکت اسکوات را اجرا کند در واقع ستون مهره هایش را خم می کند و در نتیجه عضلات ناحیه کمری هم منقبض شده و هم تحت فشار قرار می گیرند. حال تصور کنید اگر ورزشکار، کمربند وزنه برداری را ببندد فشار بیشتری متوجه عضلات کمرش می کند و در نتیجه فشار، مضاعف می شود که چیزی جز زیان برای او به همراه ندارد. همین فشار اضافی است که به کشیدگی و آسیب حاد عضله می انجامد. بنابراین کاملأ محتاط و هوشیار باشید. آنچه گفته شد فقط در مورد کمربند وزنه برداری و حداکثر یک مرتبه تکرار تمرین صدق می کند.

کمربند و اسکوات