۱۳۹۴ تیر ۳, چهارشنبه

کافئین روی میز کمیته فنی

کافئین روی میز کمیته فنی


کافئین
کافئین یکی از مشهورترین موادی است که جهت افزایش کارایی ورزشی مورد استفاده قرار می گیرد و از جمله مکمل هایی است که بیشترین تحقیقات در مورد خواص و عوارض آن به انجام رسیده است. از آنجایی که ثابت شده، کافئین تنها مدت کوتاهی پس از مصرف آثار خود را روی بدن نشان می دهد، به همین دلیل در بسیاری از چربی سوزها، محصولات ترموژنیک، مکمل های پیش از تمرین و نوشیدنی های انرژی زا مورد استفاده قرار می گیرد. هر چند که تحقیقات بالینی متعددی روی کافئین انجام شده و بطور گسترده مصرف می شود، ولی هنوزهم تصورات اشتباه وغلط فراوانی در موردش وجود دارد. افرادی که مخالف کافئین هستند. همچنان بی خطر بودن این ماده را به چالش می کشند، ولی واقعیت این است که وقتی این ماده در دز مناسب مصرف شود، عوارضش تقریبأ ناچیز است.
فواید این ماده هم بخوبی شناسایی شده از جمله:
عضله سازی: مشخص شده کافئین مستقیمأ برعضلات اثرگذار است بوسیله تحریک افزایش آزادسازی یون کلسیم در سیستم عضلانی که اگر به زبان ساده بخواهیم بگوییم، این مسئله به انقباض قوی تر عضلات و تولید قدرت بیشتر توسط عضلات می انجامد.
تمرکز ذهنی: کافئین گیرنده های آدنوزین را مهار می کند، که به افزایش تمرکزمی انجامد (آدنوزین ماده ایست که فعالیت نورونهای عصبی را کند می کند). این به معنی تمرکز بیشتر و بازدهی بالاتر در طول تمرین است که همه بدنسازان می توانند از آن بهرمند شوند.
کاهش ذخایر چربی: وقتی کافئین پیش از تمرین مصرف شود نشان داده که در مصرف و آزاد سازی گلیکوژن (کربوهیدرات ذخیره شده درعضلات) بعنوان منبع سوخت، کاهش دید می شود. این نظر بطور وسیعی توسط محققان پذیرفته شده که کافئین باعث جابجایی آسانتر اسیدهای چرب ذخیره شده می شود و سپس این چربی به جای گلیکوژن بعنوان سوخت مصرف می شود. به این معنی است که با بهره گیری از کافئین، بدن شما استقامت بیشتری در طول تمرینات شدید خواهد داشت و برای مدت زمان طولانی تری سوخت دراختیار بدن شما قرار می گیرد و چربی بیشتری در طول این پروسه سوزانده خواهد شد! در واقع این همان هدفی است که اغلب افراد با فعالیت بدنی زیاد دنبالش هستند؛ یعنی انرژی طولانی تر برای عضله سازی و سوختن چربی بیشتر. راه دیگری که کافئین با چربی ها مبارزه می کند از طریق انسداد گیرنده های آدنوزین در سلولهای چربی است. بطور طبیعی، آدنوزین از آزاد سازی چربی ممانعت می کند و ذخیره سازی چربی را در سلولهای چربی افزایش می دهد. درعوض کافئین مانع این عمل می شود و پروسه را معکوس می کند.
از آنجایی که کافئین یک ماده محرک است، بدن افراد شاید عکس العمل متفاوتی در برابر آن داشته باشد و بنابراین باید براساس عکس العمل افراد بهترین دز مصرف را برایشان مشخص نمود. ما شروع مصرف با ۱۰۰ الی ۲۰۰ میلی گرم حدود ۴۵ دقیقه پیش از تمرین را توصیه می کنیم. وقتی با معده خالی مصرف شود، اثرکافئین زودتر و محسوس تر نمایان می شود نسبت به زمانی که با غذا میل شود (ولی ممکن است در برخی افراد مقداری ناراحتی درمعده ایجاد کند). اگر قصد مصرف کافئین به شکل مکمل را دارید، دنبال محصولاتی باشید که حاوی کافئین اندیدروس باشد. به یاد داشته باشید برخی از کمپانی های تولید مکمل از کافئین خالص استفاده نمی کنند و درعوض از منابع مختلف گیاهی حاوی کافئین بهره می گیرند. از جمله می توان به عصاره های گوارانا، دانه کولا و عصاره چای سبز اشاره کرد که در این صورت باید به مقدار کافئین دقیقی که در پی مصرف این عصاره های گیاهی در اختیار شما قرار می گیرد، دقت کنید.

مکمل های بدنسازی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر