۱۳۹۳ اردیبهشت ۱۲, جمعه

بدنسازی و هفت باور اشتباه بانوان!


بدنسازی و هفت باور اشتباه بانوان!

هرگز اجازه ندهید كه باورهای اشتباه، شما را از اجرای تمرینات ورزشی بهراسانند. در این مقاله با هم به حقایق نهفته پشت هفت باور اشتباه در ورزش بدنسازی بانوان می پردازیم.
برای اغلب خانم ها، دنیای بدنسازی و تناسب اندام می تواند كمی ترسناك باشد. باورهای به وجود آمده در تمرینات با وزنه بانوان در برخی مواقع كاملا غلط و غیر واقعی است. از اینرو موضوع چگونگی و زمان شروع تمرینات بدنسازی و كار با وزنه به نوعی دغدغه برای خانم ها تبدیل گشته است. حال زمان آن رسیده است تا به برخی از این باورهای نادرست پایان داده شود.

باور اشتباه 1) خانم ها نباید مانند مردان تمرین كنند.
 حقیقت: خانم ها باید به هر اندازه كه دوست دارند تمرین كنند.
به درستی نمی دانم واژه تمرین كردن مثل مردها از كجا منشاء گرفته است. حركاتی مانند ددلیفت به هیچ عنوان حركاتی تماما مردانه نیستند. اگر به خانمی گفته می شود كه از اجرای برخی حركات بدنسازی خودداری نماید، تنها به دلیل تفاوت های اهدف هر یك از خانم ها در رشته ورزشی مورد علاقه شان است. برنامه تمرینی خانم ها هم دقیقا مانند برنامه تمرینی آقایان، پیرو اهدافی است كه از ورزش دنبال می كنند. اگر هدف خانمی افزایش قدرت در اجرای تمرین پرس سینه و یا رشد عضله جلو بازوی خود باشد باید برنامه كاملا متفاوت با فردی كه هدفش كسب مهارت در رشته دومیدانی است اجرا نماید. خانم ها هر نوع تمرینی را و نه هر شكل كه خودشان علاقه داشته باشند می توانند انجام دهند و هیچ فرقی بین یك خانم با یك آقا در این زمینه وجود ندارد.

باور اشتباه 2) تمامی خانم ها تنها برای چربی سوزی به باشگاه می روند.
حقیقت: ممكن است هدف همه خانم های باشگاه چربی سوزی نباشد.
درست مانند آقایان، همه خانم ها هم با یك هدف مشترك پا به باشگاه بدنسازی نمی گذارند. برخی از خانم ها تمایل دارند كه قوی تر باشند، برخی برای بهبود عملكرد ورزشی، برخی برای لاغری و برخی هم برای سلامت خود به باشگاه وارد می شوند.

باور اشتباه 3) خانم ها به پودرهای پروتئینی ویژه ای نیازمند هستند.
حقیقت: پروتئین، پروتئین است.
می خواهید بدانید فروشندگان چگونه یك محصول بدنسازی را مختص به خانم ها می كنند؟ تنها بر روی محصول برچسبی صورتی رنگ و مورب با عنوان لاغری می نویسند. در حقیقت وقتی صحبت از پودرهای پروتئینی به میان میاید. هم مردان و هم خانم ها می توانند از یك محصول مشابه استفاده نمایند زیرا هیچ ماده مردانه ای در پوردهای پروتئینی وجود ندارد.
تمامی پوردهای پروتئینی حاوی مقادیری مشخص از پروتئین، كربوهیدرات و چربی می باشند. از اینرو براساس نوع برنامه و اهدافی كه از ورزش دنبال می كنید، باید به دنبال پودرهای پروتئینی بگردید كه با برنامه غذای شما سازگار باشد. اگر از رژیم های غذایی كم كربوهیدرات استفاده می كنید باید به دنبال پروتئین های كم كربوهیدرات بگردید.

باور اشتباه 4) بلند كردن هالتر خطرناك است.
حقیقت: مثل هر چیز دیگری، بلند كردن هالتر نیز می توان خطرناك باشد.
گاهی كه به شاگردان می گویم در برنامه تمرینی از میله های هالتر استفاده كنند به سرعت با واكنش كلیشه ای مواجه می شوم كه نه...! خیلی خطرناك است.
بله می تواند خطرناك باشد اگر وزنه هایی بیش از حد سنگین كه قادر به جا به جایی آن نباشد را به هالتر اضافه نمایید و بدون داشتن تكنیكی مناسب شروع به بلند كردن آن نمایید. اگر همواره با مشورت مربی خود اقدام به بلند كردن میله های مختلف هالتر نمایید، نه تنها آسیب نخواهید دید بلكه از نتایج شگفت آور آن در بدنسازی نیز متعجب خواهید شد.

باور اشتباه 5) وزنه زدن خانم ها را مانند آقایان عضلانی و درشت هیكل می كند.
حقیقت: وزنه زدن عضله می سازد و چربی می سوزاند.
تحقیقات بی شماری كه در سرتاسر جهان در مورد بدنسازی صورت گرفته این حقیقت را به اثبات می رساند كه خانم هایی كه در برنامه تمرینی خود از وزنه استفاده می كنند بسیار سالم تر، قوی تر و لاغرتر از خانم هایی هستند كه از وزنه استفاده نمی كنند. حتی در دنیای حرفه ای فیتنس، فیزیك بدنی خانم ها بازه های متفاوتی از عضلانی و درشت هیكل مثل دانا لین بایلی، تا فیزیكی كاملا ورزشی مانند ژیمناستیك كاری با نام كمیل لبلانچ، تا خیلی لاغر و متناسب مانند ایندیا پائولینو دارد. هر یك از این قهرمانان رشته های مختلف ورزشی، در برنامه تمرینی خود به طور مرتب از تمرینات كار با وزنه استفاده می كنند تا فیزیك مورد علاقه خود را بسازند. و باز هم صد البته كه بسته به  نوع هدف و تمرینی كه با مشورت مربی انتخاب می كنید می تواند به هریك از بازه هایی كه عنوان شد دست یابید.

باور اشتباه 6) خام ها نباید كراتین مصرف نمایند.
حقیقت: بدن خودش سازنده كراتین است.
برای افرادی كه با فرآیندهای شیمیایی طبیعی بدن آشنایی ندارد، كرتین محصول ترسناكی است كه تنها توسط پرورش اندام كاران عظیم الجثه مصرف می شود.و فقط برای بدنسازان حرفه ای با تمرینات سخت کاربرد دارد. در حقیقت كراتین مولفه ای بسیار مهم و ضروری است كه بدن از طریق آن انرژی مورد نیاز خود را تامین می كند. كراتین اولین منبع انرژی  در فعالیت های بدنی شدید و كوتاه مدت است.
بدن انسان به تنهایی توانایی ساخت كراتین مورد نیاز كارهای روزانه را دارا است ، اما اگر چند روز در هفته تمرینات بدنسازی انجام می دهید، این میزان كراتین برای بدن كافی نیست. تحقیقان نشان داده كه مصرف مكمل های كراتین در بانوان در ساخت و حفظ عضلات ظریف و زنانه بدنشان بسیار موثر است و كارایی عضله را بالا می برد.

باور اشتباه 7) تردمیل تنها وسیله ای است كه خانم ها به آن نیاز دارند.
حقیقت: خانم ها باید وزنه هم بزنند.
حتی اگر هدفتان شركت در مسابقات دومیدانی باشد، مطالعات نشان داده است كه وزنه زدن می تواند ظرفیت هوازی بدن را بالا ببرد. ورزش های هوازی جایگاه ویژه خود را دارند اما در مسیر تناسب اندام و داشتن اندامی خوش تراش به تنهایی هیچ كاربری ندارند.

در حقیقت دویدن های زیاد و طولانی مدت موجب تقویت عضلات و یا دست یافتن به اندامی متناسب نمی شود. تحقیقات علمی زیادی اثبات كرده است كه ورزش های استقامتی بهترین راه ممكن برای چربی سورزی نمی باشد.
به برنامه تمرینی خود، تمرینات بدنسازی و کار با وزنه را هم اضافه نمایید تا عضلات ظریف بیشتری بسازید و به طور طبیعی بدنتان كالری بیشتری را بسوزاند تا سریعتر لاغر شوید.


بدنسازی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر