۱۳۹۳ خرداد ۵, دوشنبه

برنامه بدنسازي و زمان تعويض آن

برنامه بدنسازي و زمان تعويض آن




برنامه بدنسازي هم داراي تاريخ انقضا مي باشد. و بايد هر چند وقت يك بار عوض شود. اما امروزه مربيان بدنسازي بدون اينكه بخواهند به نوع برنامه بدنسازي و طراحي آن توجه كنند زمان تعويض برنامه را مشخص مي كنند . و به همين دليل است كه افراد ورزشكار از اين نوع برنامه بدنسازي هيچ نتيجه اي نمي گيرند و بعد از مدتي از اين ورزش نا اميد مي شوند و آن را كنار مي گذارند. زمان تعويض برنامه بدنسازي يكي از فاكتورهاي بسيار مهم در طراحي برنامه مي باشد. و قتي شما يك برنامه بدنسازي جديد را شروع مي كنيد بدن شما شروع به ترشح هورمون هاي عضله ساز مثل تستوسترون و و هورمون رشد خواهد كرد. و بر اساس نوع وزنه و ست ها و تكرارها فيبرهاي عضلاني شروع به رشد خواهند كرد. اما وقتي كه شما زودتر از زمان لازم برنامه بدنسازي خود را عوض مي كنيد در اين شرايط به يكباره هورمون هاي عضله ساز فعاليت و ترشح خود را كم مي كنند و فيبرهاي عضلاني بلافاصله متوقف خواهند شد. و اگر بيشتر از زمان لازم برنامه بدنسازي ادامه داشته باشد تمامي عضلات بدن و هورمون هاي عضله ساز بدن در مقابل آن برنامه تمريني از خود مقاومت نشان مي دهد و مي تواند باعث استپ در افزايش حجم عضلات شود و در چنين شرايطي باز هم ورزشكار از تمرين بدنسازي نااميد خواهد شد. پس متوجه شديم كه زمان تعويض برنامه بدنسازي از اهميت خيلي بالايي برخوردار است و مي تواند باعث پيشرفت ورزشكار و نااميد شدن او از ورزش شود. حتي اگر زمان اجراي برنامه بدنسازي خيلي بيشتر از زمان لازم باشد مي تواند باعث يكنواختي در تمرين و در نتيجه تمرين زدگي شود. براي طراحي درست برنامه بدنسازي بايد به افراد سطح مبتدي برنامه هايي را بدهيد كه 2 ماه بعد نياز به تعويض داشته باشد.  و در ورزشكاران سطح متوسط و حرفه اي زمان تعويض برنامه بدنسازي بر اساس نوع بدن و هدفي كه از ورزش بدنسازي دارد مي تواند متفاوت باشد. چون اگر هدف شما ساختن عضلات باشد بايد مقداري زودتر از افرادي كه قصد افزايش قدرت را دارند برنامه بدنسازي تعويض شود.
و حتي افرادي كه قصد كات كردن عضلات را دارند بايد برنامه بدنسازي اين افراد زودتر از افرادي كه قصد افزايش سايز عضله را دارند عوض شود.
پس متوجه شديم كه بايد قبل از طراحي برنامه بدنسازي با ورزشكار صحبت شود و بدن او به درستي بررسي شود تا هم از اهداف ورزشكار با خبر شويم  و هم از نوع بدني ورزشكار و بر اساس اين مي توانيد يك برنامه بدنسازي خوب و زمان تعويض اصولي را براي ورزشكار طراحي كرد. 
برنامه بدنسازی

هیچ نظری موجود نیست:

ارسال یک نظر